آموزش و پرورش پوست کلفت شده است

علی‌اصغر فانی در دیدار با معلمان منتخب، اظهار داشت: آموزش و پرورش به لحاظ کمیت بزرگ‌ترین دستگاه کشور است به گونه‌ای که 105 هزار مدرسه، یک میلیون معلم، 13 میلیون دانش‌آموز و 26 میلیون نفر از خانواده‌های آن‌ها که درم جموع شامل حدود 40 میلیون نفر می‌شود، مخاطبان مستقیم این وزارتخانه هستند.

وی افزود: دانش‌آموزانی که امروز در مدارس کشور مشغول به تحصیلند، آینده کشور را خواهند ساخت به همین دلیل است که آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی هر کشوری را تأمین می‌کند.

*اداره آموزش و پرورش از توان یک وزارتخانه خارج است

وزیر آموزش و پرورش گفت: اداره این دستگاه از توان یک وزارتخانه خارج است و اگر همه به کمک آموزش و پرورش نیایند، مشکلات حل نمی‌شود.

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش مشکلات متعددی دارد که برخی از آن‌ها مزمن است. تمام مشکلاتی که فرهنگیان مطرح می‌کنند را پذیرفته و تأیید می‌کنیم حتی معتقدیم معلمان کشور حیا کرده و تمام مشکلات را نمی‌گویند.

وی مطرح کرد: سال 92 سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه دولت 9 درصد بود یعنی از هر 100 تومان که دولت هزینه می‌کرد 9 تومان آن برای آموزش و پرورش بود. طی دو سال اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت به 11.7 درصد رسید و 2.7 درصد به سهم بودجه آموزش و پرورش اضافه کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در هیئت دولت هر وزیری به دنبال حل مشکلات وزارتخانه متبوعش است و تلاش می‌کند تا بودجه بیشتری را دریافت کند و مقاومت‌های بسیاری برای هر یک درصد اختصاص بودجه صورت می‌گیرد.

فانی اظهار داشت: در سال 92 بودجه تخصیصی آموزش و پرورش 112.5 درصد بود که این رقم در سال 93 110 درصد و در سال 94 به 108.1 درصد رسید. همچنین طی دو سال گذشته میانگین حقوق فرهنگیان 67.7 درصد رشد یافت و دولت یازدهم در شرایطی این رقم را محقق کرد که تورم کاهش یافته بود.

*مشکلات معیشتی فرهنگیان و فاصله دریافتی با سایر کارکنان دولت زیاد است

وی عنوان کرد: مشکلات معیشتی فرهنگیان و فاصله دریافتی آنها با سایر کارکنان دولت آنقدر زیاد است که نمی‌توان مدعی شد با این اقدامات مشکلات حل شده است اما گام‌های اساسی را برداشته‌ایم و باید ادامه دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید پایه دهم در مدارس کشور مستقر می‌شود، گفت: هم اکنون ادارات آموزش و پرورش در حال آماده شدن برای این موضوع هستند.

*140 عنوان کتاب جدیدالتألیف در سال تحصیلی 95-96

فانی ادامه داد: در سال 92 زمانی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کردم، مدیرکل ابتدایی وقت عنوان کرد که 24 هزار معلم برای پایه ششم ابتدایی کم داریم و برای حل این مشکل تدابیر لازم اتخاذ شد همچنین در مهر 95، 140 عنوان کتاب جدیدالتألیف داریم که هم اکنون همکاران ما چند شیفت کار می‌کنند تا روز اول مهر همه دانش‌آموزان کتاب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این سوال مطرح شد که سند تحول بنیادین با چه اعتباری اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: این حرف صحیحی است. در سال 95، 150 برنامه برای اجرای سند تحول بنیادین آماده شده است و امیدواریم با اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و سوق دادن فعالیت‌ها به سمت اجرای سند سال 95 را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

*مشکلات مدارس شبانه‌روزی جدی است

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تغذیه دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌‌روزی گفت: هم اکنون 400 هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند که هزینه صبحانه، نهار و شام به غیر از هزینه اسکان و خوابگاه بسیار بالاست به گونه‌ای که در برخی مناطق به دلیل محرومیت‌ها خانواده‌ها امکان کمک برای تغذیه دانش‌آموزان را ندارند.

فانی ادامه داد: سال گذشته برای تأمین هزینه‌های مدارس شبانه‌روزی از کمک خیران استفاده کردیم. هزینه‌های بالای مدارس شبانه‌روزی مشکل جدی است و نه می‌توانیم این مدارس را تعطیل کنیم چون موجب ترک تحصیل محروم‌ترین اقشار جامعه می‌شود بنابراین باید از منابع دیگر برای تأمین هزینه‌ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان مناطق محروم از حضور معلمان با تجربه محرومند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: می‌پذیریم که فاصله دریافتی معلمان با اساتید دانشگاه زیاد است. طرح رتبه‌بندی با استفاده از قانون مدیریت خدمات کشوری اجرایی شد و منجر به آن شد تا میانگین حقوق فرهنگیان 300 هزار تومان افزایش یابد و 830 هزار نفر مشمول این طرح شدند.

فانی با اشاره به اینکه هم اکنون تجهیزات هنرستان‌ها به روز نیست، گفت: در بسیاری از کشورها تجهیز هنرستان‌ها برای بخش صنعت است که در این رابطه با وزارت صنعت مذاکره‌کرده‌ایم تا بخشی از تجهیز هنرستان‌ها را صاحبان صنایع عهده‌دار شوند.

*آموزش و پرورش پوست کلفت شده است

وی در خصوص بدهی آب و برق مدارس گفت: این موضع دیگر برای ما عادی شده است البته هیچگاه آب، برق و گاز مدارس را به دلیل بدهی قطع نمی‌کنند و اگر قطع کنند فرماندار و امام جمعه به کمک ما می‌آیند تا وصل شود.پوست آموزش و پرورش در برابر این مسائل کلفت شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: 900 میلیارد تومان وام  گرفتیم تا پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 93 را پرداخت کنیم.