باز هم سیل بیاید، باز همه چیز خراب می‌شود!
محمد فرید لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور ؛ در خصوص سیل اظهار داشت: وقتی سیل در مناطق مسکونی ساری و جاری شده وخسارت جانی و مالی به بار می‌آورد ناراحت کننده بوده، اما به شکل طبیعی، جاری شدن روان آب خرسندکننده بوده و فوائد و محسنات زیادی چون جابه‌جایی توده خاک و رسیدن خاک حاصلخیز به دست کشاورزان دارد.

 

وی با بیان این‌که اگر سیل را مدیریت کنیم ضرر آن به  حداقل رسیده و یا به صفر می‌رسد ،گفت: وقتی در مسیر رسیده سیل اقدام به ساخت و ساز کرده و لایروبی سیل‌ها را به فراموشی می‌سپاریم به طور قطع وقوع سیلی که لازمه طبیعت است برای ما دردسرساز می‌شود.

 

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: چرا در طبیعت دخالت می‌کنیم و با سدسازی‌های بی‌رویه توده خاک مفید را به پشت سدها هدایت می‌کنیم؟ تا میزان ذخیره آب پشت سدها کاهش یافته و از هدایت آب و خاک مثمرثمر به دشت‌ها عاجز می‌مانیم؟

 

لطیفی با اشاره به موجودیت رودخانه که از یک طرف تخریب‌کننده و از سوی دیگر رسوب‌گذار است گفت: وقتی متولی رودخانه‌ها حفاظت از این موجود پویا را به رغم وجود قانون اعتبارات به فراموشی سپرده و دیواره‌سازی و خالی  کردن رسوبات را رها می‌کند، همانند امروز رودخانه‌های ما با سطح اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی برابر شده و با وقوع سیل و جاری شدن آن در مسیر خود به جای بهره‌برداری از این بلای طبیعی شاهد افزایش خسارات خواهیم بود.