متادون با برچسب ردگیری عرضه می شود!

اکبر عبدالهی اصل مدیر کل نظارت بر فراورده های دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: نگاهی اجمالی به تولید این دارو طی شش سال گذشته و آمار بیماران تحت درمان (5700 مرکز با بیش از 500 هزار نفر مراجع) نشان می‌دهد که یک روند منطقی در مصرف این دارو وجود داشته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو به‌عنوان یکی از اعضا کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر همواره مصوبات کمیته مذکور را در تولید این دارو مدنظر قرار داده و مطابق آن عمل کرده است افزود: در خصوص تولید، توزیع و عرضه داروی متادون و سایر داروهای مخدر این سازمان اقدام به الصاق برچسب ردیابی و رهگیری و استقرار سیستم تی تک (TTAC) کرده که میزان تولید، واردات و ریلیز این اقلام را در حد کوچکترین واحد بسته بندی کنترل کرده و در صورت استقرار در مراکز عرضه امکان رهگیری تا مصرف کننده نهایی را فراهم می‌کند.

این مقام پاسخگو در حوزه دارو و مواد مخدر خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو کنوانسیون های بین المللی مواد و داروهای تحت کنترل(INCB)، متعهد به اجرای مفاد کنوانسیونها مذکور در کشور بوده و هر سال گزارشات مربوط به تولید، توزیع و عرضه مواد مشمول این معاهدات را که متادون نیز در زمره آنها است برای مراجع بین المللی ناظر ارسال می‌کند، که این آمار با تولید و توزیع و عرضه در کشور مطابقت دارد.

عبدالهی با اشاره به گزارشات برخی از معاونت های غذا و دارو در بازرسی ها نیز سخن گفت و افزود: این گزارشات حکایت از آن دارد که بین موجودی دارو با اسناد ثبتی در مراکز درمان سوء مصرف مواد عدم تطابق مشاهده می‌شود و این مطلب بیانگر آن است بخشی از انحراف و نشت دارو به بازار ممکن است از این طریق باشد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به حساسیت های خاص این دارو، همه مراحل تولید، توزیع و عرضه آن، تحت نظارت کارشناسان سازمان و معاونت های غذا و دارو سراسرکشور قرار داشته و حتی ضایعات ناشی از تولید آن نیز توسط کارشناسان سازمان و با تهیه صورتجلسه امحاء، انجام می شود.

مدیر کل نظارت بر فراورده های دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پایان یادآور شد: عمده نمونه‌های قاچاق موجود در بازار که با لیبل و بسته بندی شرکت‌های تولید داخل عرضه می‌شود از انواع قاچاق و تقلبی هستند که در داخل کشور و یا از طریق کشورهای همسایه تامین می‌شود.