همه خبرنگارها بیمه خواهد شد

حسین انتظامی افزود: بر اساس سیاست‌های ویژه دولت و بسته‌های حمایتی، بیمه خبرنگاران از طریق رسانه‌ها، در اولویت قرار گرفته و با توجه به پرداخت یارانه بیمه در سال گذشته، با استقبال از سوی رسانه‌ها نیز همراه شد.

وی افزود: همچنین در سال جدید و طبق اعلام قبلی، روزنامه‌ها و هفته نامه‌های سراسری و محلی که فهرست بیمه نداشته باشند، از فهرست حمایت‌ها و طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف خواهند شد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سامانه جامع رسانه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات سایت سمان، ثبت نام برای دریافت کارت حرفه‌ای روزنامه نگاری در سامانه جامع رسانه‌های کشور، فعال شد که علاوه بر اینکه نسبت به سامانه قبلی، ساده تر و کاربردی تر است، پالایش نسبی اطلاعات قبلی را نیز در پی خواهد داشت تا عدد بی تناسب ثبت نام در سمان که بالغ بر ٢٠ هزار نفر بود، به واقعیت نزدیک شود.

انتظامی همچنین در خصوص بیمه خبرنگاران حق التحریر و پیشکسوت نیز گفت: خبرنگاران حق التحریر نیز با ثبت نام در سامانه جامع رسانه‌های کشور، به تشخیص کمیته صدور کارت حرفه‌ای روزنامه نگاری که یک کمیته صنفی و غیر دولتی است، امتیازاتی دریافت می‌کنند که طبق جدول اعلام شده، به عنوان خبرنگار آماتور، خبرنگار، روزنامه نگار، روزنامه نگار ارشد و روزنامه نگار خبره، کارت حرفه‌ای دریافت خواهند کرد و در این صورت به صورت خودکار از طریق صندوق اعتباری هنر، بیمه خواهند شد.

وی افزود: در صورت تشکیل انجمن پیشکسوتان روزنامه نگاری، سایر روزنامه نگارانی که سالهاست فعالیت حرفه‌ای دارند و گاه از بیمه محروم هستند، می‌توانند با تایید این انجمن و یا از طریق ثبت نام در سامانه مذکور، از تسهیلات بیمه‌ای استفاده کنند ضمن اینکه دنبال این موضوع هستیم تا برخی اختیارات خود را نیز به این انجمن واگذار کنیم تا امور مربوطه از جمله مسائل رفاهی توسط خود این عزیزان پیگیری و اقدام شود.

معاون وزیر ارشاد همچنین با اشاره به هزینه‌های کار حرفه‌ای در مطبوعات و خبرگزاری‌ها، تصریح کرد: طبق اعلام قبلی در روز خبرنگار سال گذشته، خبرنگارانی که برای تهیه گزارش‌های میدانی و تحقیقی و یا گفتگو با چهره‌های سرشناس خارجی، نیازمند کمک هزینه باشند، با ارائه طرح به اداره خبرنگاران و پس از بررسی در کمیسیون صدور کارت حرفه‌ای روزنامه نگاری، می‌توانند از حمایت‌های مالی معاونت مطبوعاتی بهره مند شوند.

انتظامی در خصوص اصلاح قانون مطبوعات نیز گفت: با توجه به تکلیف قانون برنامه چهارم توسعه و همچنین برنامه پنجم توسعه به دولت که ١١ سال پیش و مجددا ٦ سال پیش تکلیف شده بود، پیش نویس لایحه رسانه‌ها با کمک صاحب نظران و فعالان رسانه‌ای تنظیم شد. قانون مطبوعات با عنوان قانون رسانه‌ها و بر اساس قانون مطبوعات فعلی اصلاح شده، که در حال حاضر پیش نویس لایحه در دولت در دست بررسی است.