اختلاف فاحش درآمد در گروه‌های مختلف پزشکی

شب گذشته با حضور ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت و رحمت الله حافظی متخصص طب فیزیکی، نقاط ضعف و قوت اجرای طرح تحول سلامت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای گفت‌وگو ایرج حریرچی اظهار داشت: اگر بخواهم مجموع اقدامات در حوزه بهداشت و درمان را پس از اجرای طرح تحول سلامت نسبت به گذشته مورد ارزیابی قرار دهم نمره الف را به اجرای این طرح می دهم اما اگر بخواهم آن را با ایده آل‌ها مقایسه کنم اجرای طرح تحول سلامت پایین ترین نمره را خواهد گرفت.

وی درباره این که آیا طرح تحول سلامت صرفاً بر بحث درمان متمرکز است یا خیر، گفت: دهه 70 و 80 به طور متوسط 3.5 تا 4.5 درصد هزینه‌های سلامت‌مان را به بهداشت اختصاص داده بودیم که در سال 93 این میزان به 9 درصد رسید.

دو سوم مردم ما تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند

معاون کل وزارت بهداشت و درمان تصریح کرد: بر اساس این طرح 28 میلیون روستایی تحت پوشش قرار گرفتند و در شهرهای زیر 20 هزار نفر تأمین پزشکان به 6 هزار و 700 رسیده و حدود 25 میلیون شهری نیز تحت پوشش اجرای این طرح قرار دارند که بر این اساس هم اکنون دو سوم مردم ما تحت پوشش خدمات پیشگیرانه هستند و برای همه افراد نیز مراقب سلامت تعریف شده است.

در ابتدای راه اجرای طرح تحول سلامت صرفاً بعد درمانی قضیه مورد توجه قرار گرفته بود

در ادامه این گفت‌وگو رحمت الله حافظی متخصص طب فیزیکی با تأکید بر این که در ضرورت اجرای این طرح شکی وجود ندارد به نقاط ضعف این طرح اشاره کرد و گفت: دریافتی گروه‌های جراح و پزشکان داخلی اختلاف فاحشی وجود دارد، پیراپزشکان و پزشکان ما نیز به شدت از اختلاف دریافت‌ها ناراضی هستند که این موضوع لازم است در ادامه مسیر اصلاح شود.

وی افزود: سومین نقطه ضعف اجرای این طرح عدم تدوین راهنمای بالینی بود که باید به کمک انجمن‌های تخصصی انجام می‌شد.

این متخصص طب فیزیکی همچنین اظهار داشت: طرح تحول سلامت در ابتدای راه صرفاً بعد درمانی قضیه را مورد توجه قرار داده بود اما رفته رفته توجه به بحث بهداشت نیز در اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت.

حریرچی در ادامه برنامه با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در ابتدا قصد داشت یارانه افرادی را که تمکن مالی دارند را قطع کند گفت: بیماری منتظر نمی‌ماند لذا باید اقدامات مناسبی برای حوزه بهداشت و درمان انجام داد.

وی با اشاره به این که در سال‌های 90 و 92 شاهد عدم بهره‌مندی مردم در مراجعه به پزشکان عمومی، تخصصی و بیمارستان‌ها بودیم گفت: در آن سال‌ها مراجعه مردم به پزشک عمومی 8 درصد کاهش یافته بود یعنی کسانی که مریض می‌شدند بر روی زمین می‌ماندند زیرا به دلیل مشکلات مالی ترجیح می‌دادند که از بهداشت و درمان خود بگذرند.

57 درصد تخت‌های بیمارستان‌ها فرسوده است

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که 57 درصد تخت‌های بیمارستان‌ها فرسوده است افزود: متوسط  تأخیر بیمه‌ها در پرداخت به بیمارستان‌ها در دولت گذشته 14 درصد بود، همزمان با شروع طرح تحول سلامت بیمه‌ها همت کردند و اقدامات خوبی صورت گرفت و لذا تامین اجتماعی هم در این امر همراهی‌های لازم را به عمل آورد.

حریرچی با اشاره به این که تأخیر بیمه‌ها به حدود 3 الی 5 ماه کاهش یافته است افزود: متأسفانه در سال 94 شاهد بودجه خوبی برای حوزه سلامت نبودیم و این امر سبب شده بود تا بیمه‌ها در پرداختی خود تأخیر پیدا کنند.

درصدی از درآمدی ناخالص ملی باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد

وی با اشاره به این که بیمه سلامت 8، 9 ماه و تامین اجتماعی 4 ماه تأخیر دارد افزود: درصدی از درآمدی ناخالص ملی باید به حوزه بهداشت و درمان اختصاص یابد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که منابع حوزه سلامت باید افزایش یابد،گفت: متوسط سهم بیمه‌ها و دولت 35 الی 41 درصد است.

حریرچی با بیان این که اگر دولت و بیمه‌ها پول ندهند مردم باید دست به جیب خود ببرند اظهار داشت: در دهه 80 ، 7 درصد مردم متحمل هزینه‌های کمرشکن در حوزه درمان می‌شدند و این زیبنده نظام نبود.

وی گفت: ما منابع پایدار را پیش بینی کرده‌ایم تا بتوانیم به اهدافمان دست یابیم اما باید عزم ملی در سیاست گذاران وجود داشته باشد.

قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: پیش از این هر سال 25 تا 30 درصد قیمت دارو و تجهیزات افزایش پیدا می‌کرد اما طی دو سال گذشته شاهد کاهش در این حوزه‌ها هستیم و هزینه دارو و تجهیزات سرپایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

سال 94 با رأی قاطع مجلس منابع را پایدار کردیم

محمد حسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت: طرح تحول سلامت حرکت و گام بسیار بزرگی در نظام سلامت به حساب می‌آید لذا همه باید در این حوزه کمک کنند. در

وی با اشاره به این که در سال اول اجرای طرح تحول سلامت یک درصد ارزش افزوده مورد توجه قرار گرفت ادامه داد: در سال 94 با آرای قاطع مجلس و دفاع کمیسیون بهداشت توانستیم منابع را پایدار کنیم.

محمد حسین قربانی با اشاره به این که دولت نتوانست نسبت به طرح سلامت تعهدات خود را انجام دهد افزود: دولت ده درصد هدفمندی یارانه‌ها نتوانست محقق کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت با تأکید بر این که طرح تحول سلامت باید به صورت قرص و محکم و با جدیت به جلو پیش برود،گفت: دولت باید منابع پایدار را برای این و حوزه تخصیص دهد.

محمد حسین قربانی با اشاره به این که در مواد دخانی 35 هزار میلیارد برای دولت مالیات مقرر شده است ادامه داد: سلامت فقط متوجه وزارت بهداشت نیست بلکه توجه همه دستگاه‌ها و نهادها را می‌طلبد.