ناجا از نا امنی منطقه 19 غافل است/ کوره های آجرپزی جرم خیزند

گروه اجتماعی- منطقه 19 تهران به عنوان یکی از مناطق محروم در جنوبی ترین نقطه پایتخت قرار گرفته. منطقه ای که بزرگترین دغدغه اش تامین امنیت است به گونه ای که حتی توسعه برخی از فضاها توسط شهرداری همانند فضای سبز و پارک ها به دلیل ناامنی و نیز ویراژ موتورسیکلت ها بلا استفاده مانده است. اما این موضوع با وجود اهمیتش از سوی ناجا با غفلت روبرو شده .موسی سهرابی دبیر شورایاری منطقه 19 تهران در گفت و گو با خبرنکار شهری افکارنیوز، این موضوع را عنوان می کند و به تشریح مشکلات در این منطقه جنوبی می پردازد. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

منطقه 19 یکی از مناطقی است که دارای زمین های بایر بسیار است. با این تفاسیر وضعیت امنیت در منطقه به چه صورت است؟

منطقه 19 در جنوبی ترین نقطه شهر قرار گرفته و به نوعی حوزه ورودی تهران است. نا امنی نیز به دلیل وجود نقاط بی دفاع در منطقه زیاد است.به طور مثال در بخشی از منطقه قرار بود یک پارک 180 هکتاری به نام ایران کوچک احداث شود. اکنون چهار سال است که کلنگ این پارک زده شده و املاکی که در این زمین فعال بوده اند را متوقف و غیر فعال کرده اند اما همچنان پارکی احداث نشده است. این نقطه به یک معضل تبدیل شده زیرا نقطه مناسبی برای خفت گیری و ضرب و شتم است. حتی در یک مورد خفت گیری یک جوان به قتل رسید و این موضوع نیز به اطلاع اعضای شورای شهر در گزارش سال گذشته رسید اما این زمین همچنان بایر و نقطه ای برای خفت گیری و انواع آسیب های اجتماعی است.

از سوی دیگر در این پارک 180 هکتاری تحت عنوان فاز اول پارک نوار فضای سبز ایجاد کردند که اکنون در بلاتکلیف ماندن این پارک به یک استتار بزرگ برای خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است.

پارک های بی نظیری که نا امن است

همچنین حدود 27 کوره آجرپزی در منطقه داریم که هر یک تقریبا 60 هزار متر است. زمین این کوره ها نیز نقاطی جرم خیز است و برای تامین امنیت به نیروهای ناجا نیاز است. همچنین شاهد انواع اعمال مواد فروشی، قمار بازی و شرب خمر در اکثر پارک ها هستیم به گونه ای که با وجود مناسب بودن سرانه فضای سبز در منطقه و تعداد مناسب پارک اما خانواده ها به دلایلی که ذکر شد چندان از این امکانات استفاده نمی کنند.این در حالی است که با پول بیت المال پارک هایی در منطقه ساخته شده که ممکن است در مناطق شمالی وجود نداشته باشد.

 

ناجا: بدنه کانکس پلیس را باید شهرداری از شرکتی که ما می گوییم تهیه کند

آیا تا کنون رایزنی هایی با ناجا برای تامین امنیت داشته اید؟

بله.  بیشتر محلات منطقه 19 نیاز به کانکس پلیس برای تامین امنیت دارند. در روزهای گذشته با سرکلانتر منطقه جلسه ای را برگزار کردیم تا این موضوع بررسی شود.در این جلسه ذکر شد که گویا بخش نامه ای از سوی مقام معظم رهبری به فرماندهی نیروی انتظامی برای ایجاد کانکس پلیس در تمامی محلات صادر شده است، این موضوع امید بخش است.

هر چند اکنون بین شهرداری و ناجا برای تهیه بودجه بدنه کانکس های پلیس اختلاف نظر وجود دارد اما چرا باید تمامی موضوعات مربوط به محلات را با تکیه بر شهرداری و بودجه شهرداری برطرف کرد. یکی از بزرگترین مشکلات ما برای حل مشکلات در منطقه نبود تعامل بین دستگاه های مختلف است همچنین هر یک فلش انجام امور را به سمت شهرداری می گیرد و ما را به این سمت روانه می کند. موضوع تامین امنیت که دیگر موضوعی نیست که از شهرداری پیگیری و درخواست کنیم.  این موضوع را از ناجا با حضور سرکلانتر پیگیری کرده ایم اما در صورت جلسه این جلسه مشترک ذکر شد بدنه کانکس را شهرداری باید تهیه کند و از همان شرکت و سازنده ای که ما تعیین می کنیم نیز باید بدنه کانکس را خریداری کند. همچنین یک شماره حساب در اختیار ما گذاشته شد تا کمک ها خودمان و شهرداری را به آن واریز کنیم!!

آیا تجربه استقرار کانکس پلیس در برخی از نقاط منطقه توانسته است موثر باشد؟

خیر. زیرا استقرار کانکس باید همراه با تامین نیرو باشد. چهار سال پیش در محدوده میدان شهید بهلولی پیگیر استقرار یک کانکس پلیس بودیم. شهرداری منطقه تنها 8 میلیون تومان می توانست برای این موضوع به ما بودجه دهد. همان زمان نیز ناجا عنوان کرد که بدنه کانکس تنها باید از شرکتی که ما می گوییم تهیه شود. این در حالی است که در آن زمان بدنه خام کانکسی که ناجا می گفت 25 میلیون تومان بود و با دارا بودن بدنه پلاستیک هنگام آتش سوزی کاملا ذوب می شود اما با کمتر از 10 میلیون تومان مشابه این کانکس را با اسکلت و طراحی خوب همراه با عایق حرارتی و تمام تجهیزات تهیه کردم اما سه ماه درگیر دریافت تاییدیه استقرار این کانکس کم هزینه و ایمن در میدان شهید بهلولی بودم. در نهایت از طریق رییس پلیس پیشگری وقت توانستم این موضوع را به سرانجام برسانم. اکنون که این کانکس مستقر شده شاهد کمبود نیرو هستیم به گونه ای که در ساعات شب مقابل کانکس نیروی انتظامی سرقت اتفاق افتاده است.

پوشش کلانتری ها در محلات به چه صورت است؟

تعداد 12 محله از 14 محله منطقه 19 تنها دارای یک کلانتری است به نام کلانتری 152 خانی آباد. دو محله دیگر نیز زیر پوشش کلانتری نازی آباد قرار دارد. 5 سال پیش یک زمین 4 هزار متری در شرق سرای محله دولتخواه  واقع در دولتخواه جنوبی صورت جلسه شد تا یک مجتمع انتظامی راه اندازی شود. این موضوع نیز برای تامین امنیت در منطقه 19 بر زمین مانده و سوال بنده این است که نیروی انتظامی بودجه لازم را ندارد یا نمی خواهد در این خصوص هزینه کند؟

منطقه 19 برای تامین امنیت مطلوب به چه تعداد کلانتری دیگر نیاز دارد؟

در صورتی که بخواهیم امنیت مناسبی را در سطح منطقه داشته باشیم باید با توجه به جرم خیز بودن منطقه بجز دو کلانتری موجود سه کلانتری دیگر در منطقه ایجاد شود.

کوچه های بسیار تاریک، نا امنی و ترس مردم از تردد

آیا با استقرار کانکس پلیس و توسعه تعداد کلانتری ها موضوع امنیت در منطقه مرتفع می شود؟

 خیر زیرا  بزرگترین مشکل ما در تامین امنیت محلات نبود روشنایی مناسب در معابر است. پیگیری های زیادی در این زمینه صورت گرفته اما تا کنون هنوز موفق به دیدار مسئول برق اداره بهمن نشده ایم. این در حالی است که اداره برق تفاهم نامه هایی را مبنی بر تعامل با ستاد شورایاری ها امضا کرده است. ادارات برق محلی در بازدید های خود ذکر می کنند که نیاز به پست برق است اما پیگیری دیگری انجام نمی دهند. در محلات منطقه 19 کوچه هایی است که از شدت تاریکی مردم می ترسند عبور کنند.

محور آسیب های اجتماعی منطقه 19 چه نوع آسیب هایی است؟

بزرگترین آسیب اجتماعی در منطقه 19 موضوع مواد مخدر و افراد کارتن خواب است که به وفور در منطقه دیده می شود این در حالی است که شاید تنها 20 درصد از این افراد بومی منطقه بوده و 80 درصد باقی مانده از سایر نقاط به منطقه 19 می آیند زیرا منطقه 19 دارای تعداد بسیار زیادی نقاط بی دفاع و پناهگاه مناسب برای اعمال جرم است. تقریبا هر دو سال یک مرتبه برای جمع آوری این افراد اقدام می کنیم به گونه ای که دو سال پیش در شب ها عید نوروز 67 خانم و آقا تنها از فضای داخلی یک کوره آجر پزی جمع آوری کردیم. اما جالب است بدانید این افراد در مدت زمان کمتر از 24 ساعت دوباره رهاسازی شدند.

از دیگر آسیب های این منطقه وفور خانواده های بی سرپرست یا بد سرپرست است که در نهایت منجر به این می شود که بانوان سرپرست خانوار باشند. این در حالی است که تعداد بسیار زیادی از جوان ها و افراد جویای کار در منطقه فاقد شغل هستند که این خود به آسیب ها دامن می زند.

کمبود سرانه آموزشی و دوشیفته بودن مدارس با وجود تعدد زمین های بایر

پیشنهاد شما برای تعداد زیادی از زمین های بایر موجود در منطقه که اتفاقا به جرم خیز بودن آنها هم اشاره کردید چیست؟

بله. منطقه 19 دارای مناطق بایر بسیاری است که علاوه بر 27 کوره آجر پزی 60 هزار متری حدود 50 قطعه زمین بایر بین 50 تا 60 هزار متر نیز دارد که نقاط خوبی برای ساخت و ساز یا تبدیل به فضای سبز است. با توجه به این که رشد جمعیت در این منطقه بالاتر از حد نرمال است در حوزه تامین سرانه ها به ویژه سرانه های آموزشی و فرهنگی باید از هم اکنون چاره اندیشی شود و زمین های این منطقه با برنامه ریزی درست ساخته شود زیرا در حال حاضر نیز با مشکل مواجه هستیم. به طور مثال با وجود بخش نامه آموزش و پرورش بیشتر مدارس منطقه دو شیفته هستند که هر شیفت 400 نفر هستند، زیرا سرانه آموزشی پایینی داریم.

این در حالی است که در سه محله دولتخواه جنوبی و شمالی و اسماعیل آباد در حال حاضر به 6 یا هفت مدرسه برای رفع نیاز و تک شیفته کردن مدارس نیاز داریم زیرا چهار مدرسه از پنج مدرسه این سه محله دو شیفته با جمعیت بالا است که با ساخت و سازهایی که در سال های آتی انجام می شود قطعا این نیاز پررنگ تر می شود.در مجموع می توان گفت آماری بالغ بر 30 درصد باید به سرانه آموزشی در منطقه افزوده شود تا مدارس به وضعیت عادی برگردند.

وضعیت ورزش در محلات به چه صورت است؟ آیا مجموعه های ورزشی که شهرداری تاسیس کرده توانسته است در رونق ورزش در محلات موثر باشد؟

خیر زیرا با وجود این که 50 درصد از محلات منطقه 19 دارای مجموع های ورزشی توپی است که شهرداری تاسیس کرده اما به پیمانکار آن هم با چند دست واسطه واگذار شده است. نرخ تعیین شده برای سانس ها در محلات منطقه 19 برابر با 33 هزار تومان است. این در حالی است که اکنون بیش از 50 هزار تومان برای هر دوره ورزشی یک ماهه یا سانس هزینه دریافت می شود اما این مبالغ در توان مردم منطقه 19 نیست.

از سوی دیگر بخش خصوصی نیز برای تامین هزینه های خود و نیز دست یافتن به سود مورد نظر به نگهداری سالن ها اهمیتی نمی دهند. همچنین شرایط بهداشتی مناسب و نیز امکانات ورزشی کافی تامین نمی شود.

 اکنون دو سال است که در تلاشیم این مجموعه ها به دست مردم و سیستم مدیریت محله اداره شود زیرا هزینه ها بسیار کاهش می یابد و یک مَمَر درآمد خوب و منطقی برای خانه ها و سراهای محله است. ضمن این که به شیوه بهتر و دلسوزانه تری از سالن ها نگهداری می شود.

تبدیل برخی سراهای محله به شهرداری ناحیه

اکنون بخش عمده هزینه ها در سراها و خانه ها در کدام حوزه هزینه می شود؟

بر اساس تعرفه ای که سال گذشته در ستاد راهبری تعیین شده بود بر اساس میزان تحصیلات و برخی شاخص های دیگر از یک میلیون و 500 هزار تا کمتر از 2 میلیون  و 500 هزار تومان به مدیران محلات حقوق داده می شد. مرتضی طلایی نایب رییس شورای شهر با این موضوع مخالفت کرد زیرا این موضوع را هزینه بر و غیر منطقی می دانست. ما نیز با این موضوع موافق هستیم که افراد محلی فعالی داریم که با حقوق های اندک حاضر به اداره خانه ها و سراها هستند.بازنشسته های فرهنگی و اجتماعی در کنار حقوق بازنشستگی خود طبعا انتظار مالی کمتری دارند ضمن این که تجربه کاری بیشتری دارند.

اکنون وضعیت مالی سراها در منطقه به چه صورت است؟ آیا مبالغی را که شهرداری اختصاص می دهد کفایت می کند؟

منطقه 19 محروم است و مردم برای دریافت خدمات توان مالی ندارند. سراها ناچار می شوند برای جذب مردم  قیمت های پایینی را از مردن دریافت کنند این در حالی است که در این صورت در تامین هزینه های جاری سراها و حقوق کارکنان با مشکل مواجه می شویم. شهرداری تا دو سال پیش تن خواه به سراها می داد اما سال گذشته مبلغ اندکی ارایه داد و در سال جاری نیز هنوز اتفاقی نیافتاده است.سال گذشته برای هر سرا در منطقه 19 از ابتدا تا انتهای سال مبلغی بین 15 تا 20 میلیون تومان واریز شد.

از دید شما راه خروج سراهای محل از این وضعیت مالی چیست؟ زیرا شهرداری نیز خود برای تامین هزینه هایی از این دست با مشکل مواجه است؟

 بهترین راه برای خروج از این وضعیت درآمدزا کردن سراها است که روش بهتر ارایه سالن ها و زمین های ورزشی به سراهای محله و شورایاری ها است.

آیا جدای از شرایط مالی سراها و خانه ها با مشکلات دیگری نیز مواجه هستند؟

بله. جانمایی بسیاری از سراهای محلات مناسب نیست و مردم نمی توانند به خوبی از این فضاها استفاده کنند.از سوی دیگر برخی از سراها به شهرداری ناحیه تبدیل شده همانند شکوفه شمالی و خانی آباد شمالی و ساختمان ساده ای را به عنوان سرا به محلات تحویل داده اند.برخی از سراها نیز از نظر تجهیزات وضعیت مناسبی ندارند.

به عنوان صحبت پایانی مطلبی را مد نظر دارید؟

قطعا تنها نگهداشت شهر دردی از محلات درمان نمی کند. ما به عنوان شورایار با زیر و بم مشکلات محلات آشنا هستیم و به جرات به شما می گویم محله ای بدون مشکل در منطقه 19 نیست، لذا محلات علاوه بر نگاهداشت نیاز به درمان نیز دارند.