ظرفیت بازداشتگاه ها پر شده است

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی عصر امروز در گردهمایی منتخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خطاب به منتخبین مجلس دهم اظهار داشت: نیروی انتظامی آمادگی دارد در طول دوران خدمت شما در مجلس در هر ساعتی از شبانه روز امور شما را پیگیری کند.

وی با اشاره به موضوعات امنیتی و تهیدات و آسیب‌های موجود در حوزه اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، امنیتی و فضای مجازی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین چالش‌های‌مان در بخش آسیب های اجتماعی است که نیروی انتظامی به صورت تمام وقت درگیر این موضوعات خواهد بود. همچنین نیروی انتظامی با داشتن بیش از 10 هزار مقر ثابت و متغیر در نقاط مختلف کشور و همچنین نیروهای گشت، به صورت 24 ساعته درگیر تهیدات و آسیب‌های حوزه‌های مذکور است.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین افزود: مردم از بدو تولد تا پایان عمر خود با نیروی انتظامی سرو کار دارند که در همه این مراحل یک ارتباط بین مردم و نیروی انتظامی برقرار است و نیروی انتظامی آماده ارائه خدمات به مردم است.

سردار اشتری یکی از مشکلات موجود را آسیب‌های اجتماعی بر شمرد و خطاب به منتخبین مجلس دهم گفت: شما نمایندگان می‌توانید به نیروی انتظامی برای پیشگیری از آسیب‌ها کمک کنید، گرچه در برخی جاها براساس قوانین با این آسیب‌های اجتماعی برخورد می‌شود اما باز هم شما منتخبین می‌توانید در این عرصه نیز کمک حال نیروی انتظامی باشید.

وی با بیان این که امروزه آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که باعث نگرانی مسئولین شده است، یادآور شد: اخیرا جلسه‌ای خدمت مقام معظم رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار شد که رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌های مجلس هم حضور داشتند که در آن جلسه رهبری تاکید کردند که باید موضوع آسیب‌های اجتماعی با جدیت دنبال شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه امروزه در موضوع اعتیاد نگرانی‌هایی داریم، تصریح کرد: اشاعه مواد مخدر سنتی و صنعتی در کشور زیاد است البته اقداماتی پیشگیرانه صورت گرفته و تا حدودی از اشاعه مواد مخدر جلوگیری کرده اما در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون نفر گرفتار این بلا هستند که تاثیر خود را در جامعه و بین مردم گذاشته است. البته نیروی انتظامی در حال مبارزه است و از نقطه صفر مرزی تا داخل شهرها و روستاها و جاده‌ها با باندها و شبکه‌های توزیع مواد مخدر مبارزه می‌کنیم.

سردار اشتری با اشاره به این که یکی از آسیب‌های موجود مربوط به فضای مجازی است، گفت: فضای مجازی باید در راه پیشرفت و گسترش علم و فنآوری مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما آیا فضای مجازی تنها در این راه استفاده می‌شود؟ متاسفانه در این فضا نقاط ضعفی داریم که آسیب‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است، البته شورای عالی فضای مجازی با دستور رهبری تشکیل شد و جلساتی هم دارد، اما این موضوع برای بسیاری از مردم نگران کننده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع امنیت اجتماعی و اخلاقی در موضوعاتی مانند سرقت، کیف‌قاپی، سرقت مسلحانه و سرقت‌های خشن یکی از موضوعاتی است که باید نمایندگان مجلس روی آن اهتمام داشته باشند و باید توجه کنیم که چه کاری باعث می‌شود هزینه جرم افزایش یابد. البته در موضوع قانون کسری نداریم اما در اجرا مشکل داریم و باید ببینیم آیا لازم است قوانین اصلاح شود یا خیر.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: گاهی اوقات مجرمی را دستگیر می‌کنیم و مشخص می‌شود بیش از 20 مرتبه محکوم شده و به زندان رفته و مجدداً پس از بیرون آمدن از زندان به اعمال زشت خود ادامه می‌دهد بنابراین باید کاری کنیم که هزینه جرم بالا رود و اگر کسی دست به جرمی زد تنها همان یک بار باشد و مجدداً سراغ آن نرود.

وی بر همین اساس گفت: بنابر گزارش قوه‌قضائیه ظرفیت بازداشت‌گاه‌ها پر شده و دیگر با این گونه اقدامات نمی‌توان جلوی جرم را گرفت. لذا باید کاری کنیم تا هزینه جرم بالا برود و کسی دست به جرم و جنایت نزند.

سردار اشتری  با اشاره به مشکلات موجود در حوزه ترافیکی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 29 میلیون خودرو و موتور سیکلت در کشور داریم و سالانه آمار تلفات و جانباختگان جاده‌ای آمار تکان‌دهنده‌ای است. البته نیروی انتظامی با کمک دستگاه‌ها اقداماتی انجام داده و آمارها کاهش یافته اما امروز هم که توفیق حضور در خدمت رهبری را داشتیم و گزارشی را ارائه دادیم و گفتیم آمار تلفات کاهش داشته اما ایشان فرمودند آمار تلفات باید بیش از این کاهش یابد، یعنی آقا حاضر نیستند حتی یک نفر هم جانش را از دست بدهد.

فرمانده نیروی انتظامی در پایان سخنان خود با بیان این که نیروی انتظامی معتقد است پیشگیری اجتماعی بسیار موثر تر از پیشگیری انتظامی است، گفت: یکی از وظایف نیروی انتظامی حفظ نظم،‌ آسایش و منیت است، چرا که اگر امنیت باشد پیشرفت اقتصادی هم حاصل می‌شود.