افسرده ها در خطر مرگ قرار دارند

سیدکاظم ملکوتی در جلسه بررسی و پیشگیری از اقدامات پرخطر در رفتارهای اجتماعی اظهار داشت: توجه به سلامت روان افراد و اختصاص بودجه لازم به آن ضرورت دارد و از آسیب‌های مختلف در جامعه پیشگیری می‌کند.

وی افزود: افسردگی احتمال وقوع خودکشی را طبق تحقیقات انجام گرفته در کشور 6 برابر کرده و اعتیاد و الکل نیز به 3 برابر شدن احتمال بروز این معضل اجتماعی می‌شود.

رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی ادامه داد: فقر و بیکاری احتمال خودکشی را به فقر و بیکاری و استعمال سیگار نیز احتمال خودکشی را دو برابر کرده، لذا برای پیشگیری از این معضل اجتماعی، باید به عوامل ایجادکننده آن و رفع این معضلات توجه کرد.

ملکوتی با بیان اینکه در حال حاضر افسردگی در جامعه از 5 درصد به 11 درصد افزایش یافته است، گفت: لذا این مسئله نشان می‌دهد که اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، افزایش خودکشی در سال‌های آتی به وقوع می‌پیوندد.

به گفته وی، ارائه خدمات پیشگیرانه در پیشگیری و جلوگیری از وقوع خودکشی بسیار حائز اهمیت بوده و انجمن جلوگیری از خودکشی آمادگی دارد با تعامل هر چه بیشتر با وزارت بهداشت و بهزیستی اقدامات لازم را در این راستا انجام دهد.

رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی در پایان گفت: ارائه خدمات مشاوره و راه‌اندازی سامانه‌هایی در این زمینه جهت کاهش خودکشی بسیار مؤثر بوده و با ارتباط بین‌بخشی با دستگاه‌ها مانع از بروز این معضل در کشور شویم.