حج تمتع ۹۵ در هاله‌ای از ابهام

سران سعودی با رفتارهای متناقض خود  در تعطیل کردن دفاتر سازمان حج و زیارت در مکه، به تعویق انداختن سفر هیئت ایرانی برای نشست حج تمتع 95، عدم محاکمه پلیس‌های خاطی سعودی، پرداخت نکردن دیه شهدای منا، سنگ اندازی در سر راه مسئولان حج ایران و سیاسی کردن فریضه شرعی نشان می‌دهند تمایل و عقیده‌ای به منظور حضور زائران ایرانی در حج امسال ندارند.

رفتار سعودی‌ها در تناقض با آیه‌های قرآن مبین است چرا که در کتاب آسمانی مسلمانان و در آیه‌هایی آمده است: (حج، 27و28) و مردم را دعوت عمومى به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکب هاى لاغر از هر راه دوربه سوى خانه خدا بیایند، تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند.خداوند متعال، کعبه و خانه خود را نه فقط برای عبادت قرار داده است (قریش/3)، بلکه اولین خانه ای است که برای برکت و هدایت مردم (آل عمران/96)، برای محوریت و مرکزیت اجتماع مسلمین و امنیت آنان و… (بقره/125 تا 129) و محل قیام قرار داده است (مائده/97). و حق خدا بر مردم است که هرکس می تواند حج آن را به جا آورد (آل عمران/97)، مردم از هر سو قصد و آهنگ آن کنند تا شاهد منافع خود باشند و بر آنچه خدا روزیشان کرده نام خدا را یاد کنند و به درماندگان مستمند بخورانند و آلودگی ها را از خود دور کنند و طواف خانه ی عتیق را به جای آورند. به هر حال هر کس مقررات خدا را ارج نهد برای او نزد پروردگارش بهتر است (حج/27 تا 30)

تمامی این آیات و روایات متعدد بیانگر آن است که خانه خدا و حضور برای زیارت آن متعلق به قومی به نام آل سعود نیست و باید تمامی مسلمانان در سایه وحدت و به‌دور از هر گونه تشتت آراء و برای اهدافی مقدس حضور پیدا کنند.

اما متاسفانه رفتار و منش سعودی‌ها بیانگر آن است که خود را خادم الحرمین می‌دانند و هیچ اعتقادی به لزوم وحدت، استکبار ستیزی و برابری و برادری میان مسلمانان ندارند و این ترس و کینه خود از ایرانی‌ها را روز بروز بیشتر نمایان می‌کنند.

در علل وهم و ترس سعودی‌ها از زائران ایرانی دلایل بی‌شماری را می‌توان ذکر کرد که هیچ ارتباطی به قطع روابط سیاسی و یا اختلافات قومی و مذهبی ندارد بلکه دلایل مهم دیگری را می‌توان برای آن برشمرد.

1- استکبار ستیزی ایرانی‌ها در مراسم برائت از مشرکین یکی از مهمترین دلایل وهم سعودی‌ها از زائران ایرانی حج تمتع است چرا که آنان از شعارهای داده شده علیه اربابانشان ناراحت و دلخور می‌شوند.

2- وحدت ایجاد شده از جانب زائران ایرانی و  وحشت  از بیداری اسلامی دیگر در میان مسلمانان از دیگر دلایل وهم عربستانی‌ها محسوب می‌شود.

3- ایجاد اختلافات قومی و مذهبی و دسیسه تراشی برای ایران هراسی از جمله دیگر دلایل وهم عربستانی‌ها از زائران ایرانی است.

4- تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب جهان اسلام و حسادت ورزی مسئولان سعودی از کشورمان یکی دیگر از دلایل وهم، ترس و مخالفت  عربستانی‌ها با زائران تمتع ایران است.

5- احترام سایر مسلمانان به زائران ایرانی و ایجاد اتحاد میان مسلمانان از دیگر دلایل وهم سعودی‌ها به حساب می‌آید.

مسئولان تندروی سعودی ‌که به تازگی بر کرسی قدرت تکیه زده‌اند با هر دلیل و بهانه‌ای به دنبال تعطیل شدن حضور زائران ایرانی در حج تمتع 95 می‌گردند و خواهان آن هستند تا همانند کینه ورزی در عرصه سیاسی به دشمنی و انتقام جویی در عرصه مذهبی بپردازند و به عداوت خویش با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند که در این میان تیزهوشی و تدبیر مسئولان کشورمان حائز اهمیت است و باید در این عرصه نیز نسبت به دسیسه‌های شوم سعودی‌ها با عزت، حکمت و مصلحت گام بردارند.