سقف شهریه در اکثر مدارس غیردولتی رعایت نمی‌شود

فرشته حشمتیان معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در خصوص انتقادات رهبر معظم انقلاب از گسترش مدارس غیردولتی و تأکید بر افزایش کیفیت مدارس دولتی اظهار داشت: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای همه نقشه راهی جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت بوده و فصل‌الخطاب است و اجرای رهنمودهای ایشان یک وظیفه و تکلیف است.

وی ادامه داد: توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان با نگاهی بسیار هوشمندانه مطرح شد؛ در خصوص مدارس غیردولتی نیز ایشان در واقع رد فعالیت مدارس غیردولتی را مطرح نکردند بلکه بحث مشارکت حرکت مثبتی است و مدرسه‌ داری مؤسسان مدارس غیردولتی نیز نوعی مشارکت در امر تعلیم و تربیت است.

حشمتیان با بیان اینکه در موضوع مدرسه‌داری نیز افراد در مدارس غیر دولتی یک نوع سرمایه‌گذاری فرهنگی انجام می‌دهند اما باید هدایت و نظارت بر مدارس غیردولتی باشد، افزود: اشکال اصلی که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن تذکر دادند، اشکال در نظارت بر مدارس غیردولتی است نه اشکال بر اصل برنامه.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: یعنی می‌توان از فرمایشات رهبر معظم انقلاب این برداشت را کرد که مشارکت امری مثبت و مؤثر در پیشرفت برنامه آموزش و پرورش است و مؤسسان مدارس غیردولتی نیز افراد فرهنگ دوستی هستند که می‌خواهند به کمک نظام تعلیم و تربیت بیایند و وظیفه برنامه‌ریزان عرصه تعلیم و تربیت است که در حُسن اجرای مشارکت مردم، برنامه‌ریزی‌ انجام دهند.

وی با بیان اینکه اگر باور داریم حضور مؤسسان مدارس غیردولتی در سبک کردن بار آموزش و پرورش مثبت است، باید در برنامه‌ریزی و حمایت‌ها نیز هدفمند حرکت کنیم، گفت: وقتی حمایت‌ها وجود داشته باشد اما نظارت نباشد، قطعاً افزایش شهریه مدارس به صورت صعودی به وجود می‌آید.

حشمتیان اضافه کرد: برای کنترل مدیریت سلیقه‌ای در مدارس غیردولتی لازم است قانون نظارت بر مدارس غیردولتی به دقت اجرا شود؛ اجرای قانون مدارس غیردولتی تکلیف ما را مشخص کرده است و تکلیف ما در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نباید فشار به اولیا باشد.

* مجریان باید روند نظارت بر مدارس غیردولتی را بازنگری کنند

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: این حق مسلم خانواده‌هاست که مدرسه را انتخاب کنند اما این مطرح است که چقدر اولیا باید ناچار باشند فشار شهریه را تحمل کنند و نظارت ما باید بر این اساس باشد که تعیین شهریه مدارس باید اجرایی باشد، حال چرا بالاتر از مقدار شهریه گرفته می‌شود که این معنایش مشارکت نیست.

وی با بیان اینکه آورده مدارس غیردولتی هزینه‌بردار بوده است و اولیا نیز انتظار دارند بر اساس پرداختی‌های خود اقدامات ویژه‌ای در این مدارس صورت گیرد، افزود: هزینه در مدارس غیردولتی طبیعتاً بیشتر از مدارس دولتی است، چرا که فرد سرمایه خصوصی‌اش را آورده است اما مسئله مهم این است که سقف شهریه مصوب رعایت شود که در حال حاضر این شهریه مصوب در اکثر این مدارس رعایت نمی‌شود.

حشمتیان تصریح کرد: کار مدرسه‌داری کار خیری است چراکه مؤسس مدارس غیر دولتی می‌توانست با این سرمایه کار اقتصادی انجام دهد اما آن را آورده و کار فرهنگی انجام می‌دهد و بسیاری از افراد متدین، متعهد و عاشق انقلاب را داریم که در حال حاضر مؤسس مدرسه هستند اما باید این مدارس در قالب نظارت قرار گیرند؛ مجریان باید در نظارت خود بازنگری کنند و این از جمله ضرورت‌هاست.

* بحث خصوصی‌سازی را از مدرسه غیردولتی باید جدا کرد

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش افزود: بحث خصوصی‌سازی را از مدرسه غیردولتی باید جدا کرد، به این دلیل که قانون تأسیس مدارس غیردولتی مصوب مجلس است و به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده است، اما نظارت نمی‌شود، در واقع می‌توان گفت کسی که خوب مدرسه‌داری می‌کند و کسی که بد مدرسه‌داری می‌کند در اجرای قانون با هم دیده می‌شوند و همین باعث می‌شود برای مؤسسان مدارس غیردولتی حاشیه ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در شرایط فعلی نکته قابل توجه خصوصی‌سازی کردن است؛ نباید مدارس دولتی را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم؛ خیلی از مدارس دولتی ممکن است سرمایه‌های ملی باشند و بعضی از آنها را خیرین ایجاد کرده‌اند و بعضی نیز از بودجه‌های دولتی ایجاد شده است.

* سزاوار نیست مدارس دولتی واگذار شود

حشمتیان خاطرنشان کرد: سزاوار نیست مدارس دولتی واگذار شود و این خصوصی‌سازی می‌شود؛ خصوصی‌سازی با مدرسه‌داری به شکل غیردولتی طبق قانون مصوب مجلس خیلی متفاوت است و اعتقاد داریم، طبق قانون و فرمایش رهبر معظم انقلاب مدرسه‌داری یک کار حاکمیتی است و مسئولیت آن با دولت است و باید بر اساس سیاست‌های آموزش و پرورش اداره شود.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: البته در بخشی که مردم مرفه هستند طبق قانون مدارس غیردولتی، اجازه داده شده است این مدارس فعالیت کنند، اما قاعده کار این است که مدرسه برای مردم باید دولتی باشد و نگاه به تعلیم و تربیت نباید تولیدی باشد، حتی در مدارس غیردولتی نیز اگر با نگاه اقتصادی و تولیدی به مسئله نگاه کنیم، نوعی ترجیح دادن می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی‌ها در بحث خصوصی‌سازی و نگاه تولیدی به مدارس سعی می‌کنند به شکلی حرکت کنند که منافع شخصی به اقدامات دولتی ترجیح داده شود و با این نگاه خصوصی می‌خواهند بگویند که مدارس را به مردم واگذار می‌کنیم و از طرف دیگر اعتبار کمتری به آموزش و پرورش جذب می‌شود، در حالی که اعتبار آموزش و پرورش باید از یک اعتبار دولتی تأمین شود.

* لزوم تقویت مدارس دولتی

حشمتیان تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه در سیاست آموزش و پرورش فقط گسترش خصوصی‌سازی را آورده‌اند، در حالی که وظایف تعلیم و تربیت در پیشرفت دانش‌آموزان با شرایط فعلی که تهاجم فرهنگی به شکل‌های مختلف زمینه جنگ نرم را فراهم می‌کند، وجود دارد و به نظر هشدار رهبر معظم انقلاب اینجاست که مدارس دولتی را تقویت کنید.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته تقویت مدارس دولتی صرفاً حذف یا تضعیف مدارس غیردولتی نیست، گفت: در مورد مدارس هیأت امنایی نیز این مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی اداره می‌شود که آنجا نیز باید سیاست‌های مدارس دولتی اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تفاوت خصوصی‌سازی از اداره مدارس غیردولتی جدا کنیم و در مدارس غیردولتی اگر قانون نظارت به خوبی اجرا شود، کار مؤسسان قابل تحسین بوده و سبک کردن بار دولت است، اما اگر با نگاه خصوصی‌سازی و در مسیر نگاه تولیدی واگذاری مدارس دولتی را به غیردولتی ببینیم، خطرناک است و از شرایط هماهنگ و همسو برای فرزندان خانواده‌هایی که دغدغه تعلیم و تربیت در مدارس دولتی را دارند کاسته می‌شود.