ازدواج دانشجویی، آری یا خیر؟

یکی از رسم و رسوماتی که در دانشگاهها رایج شده ، پیوند آسمانی ازدواج است. دانشجو هر چند با هدف تحصیل به دانشگاه می رود اما بعد از مدتی می تواند زوج مناسب خود را هم پیدا کند و به این ترتیب یک ازدواج علمی هم صورت می گیرد!

 

دانشگاهها هم که از این رسومات خوش یمن استقبال می کنند، هر سال در تدارک برگزاری بهترین جشن های ازدواج دانشجویی هستند؛ زوجهای دانشجو را به مشهد مقدس اعزام می کنند و خلاصه هر کاری از دستشان برآید، انجام می دهند تا ازدواج دانشجویی به بهترین شکل برگزار شود.

 

دانشجویان چه می گویند؟
به غیر از اینکه ازدواج دانشجویی می تواند چه مزایا یا معایبی داشته باشد لازم است به نظرات دانشجویان هم توجه شود، تعداد زیادی از دانشجویان مخالف و عده ای هم موافق هستند.

 

ساناز محمدی دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشگاه تهران ازدواج دانشجویی را خیلی معمولی و مانند ازدواج های سنتی یا ازدواج هایی که بر اساس دوستی صورت می گیرد، می داند اما تاکید می کند که اگر هم قرار است بین دو دانشجو ارتباطی عاطفی برقرار شود به قصد ازدواج باشد.

 

احسان خدایی دانشجوی رشته آی.تی دانشگاه جامع علمی کاربردی اما به عنوان موافق ازدواج دانشجویی بر این باور است که مهمترین فاکتور در ازدواج به صورت کلی، شناخت متقابل است که این امر در ارتباطاتی که دو دانشجو در دانشگاه دارند تا حدی به دست می آید.

 

این دانشجو می گوید: حتی قبل از شروع یک ارتباط در دانشگاه، دو نفر ممکن است یکدیگر را زیر نظر داشته باشند و راحت تر با اخلاق و رفتار هم آشنا می شوند، موضوعی که در ازدواج های عادی و بدون شناخت قبلی کمتر پیش می آید.

 

اما سینا حسن زاده فارغ التحصیل دانشگاه علامه این نوع ازدواج را پایدار نمی داند چرا که بر اساس شناخت نیست و عاطفه و احساس غالب است تا منطق و عقل.

 

او به موردی اشاره می کند که برای دوستش اتفاق افتاده و هر چند این ازدواج دانشجویی منجر به طلاق نشد اما طلاق احساسی حکم فرما شده و فقط به خاطر وجود بچه زندگی می کنند.

 

شاهین رحیمی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، این موضوع را کاملاَ نسبی می داند و وزن کردن خوبی ها و بدی های ازدواج دانشجویی را به زمانی واگذار می کند که دو طرف زیر یک سقف رفته باشند.

 

او بر این باور است که به طور کلی نمی توان انگ خیلی بد بودن را برای ازدواج دانشجویی در نظر گرفت.

 

این دانشجو مهمترین نکته در ازدواج دانشجویی را دقت در انتخاب همسر دانست، انتخابی که شک برانگیز نباشد و بهتر است به شرایط خاص ازدواج در دوران دانشجویی یعنی بیکاری احتمالی و مطمئن بودن از داشتن پشتوانه مالی توجه داشته باشند.

 

حسین فرهادی ازدواج دانشجویی در سنین پایین را بسیار پرخطر هم می داند. امیر که دانشجوی رشته کامپیوتر در دانشگاه پیام نور است این نوع ازدواج در سنین پایین را فقط از روی احساسات می داند، ازدواجی که خانمان سوز است و بعد از مدتی به گفته امیر منجر به طلاق عاطفی هم می شود.

 

مارال ایزدی که با همکلاسی خود ازدواج کرده در این باره هم موافق است هم مخالف، مخالف از این نظر که بر اساس شناخت کامل ازدواج نکرده و چون در سن پایین به همسرش در دانشگاه علاقمند شده و زود ازدواج کرده و به همین دلیل درس را نصفه رها کرده و خانه نشین شده است.

 

زینب باقری دانشجوی حوزه علمیه هم که به ازدواج دانشجویی اعتقاد دارد در این باره می گوید: نمی توان روی هر مورد بررسی کیس به کیس کرد و حکم کلی داد. من موافق ازدواج دانشجویی هستم به شرطی که در کلاسهای مشاوره شرکت کرده و تحقیق پیش از ازدواج صورت گیرد وگرنه احتمال شکست بسیار زیاد است.

 

کلیدواژه های ازدواج دانشجویی
در میان اصطلاحاتی که به عنوان الزامات ازدواج دانشجویی از آن یاد می شود می توان به چندین عبارت که بزرگت های خانواده و فامیل،کارشناسان امر ازدواج و جامعه شناسان بر روی آن تاکید دارند اشاره کرد.

 

اصطلاحاتی از جمله " شناخت و پیدا کردن همسر ایده آل در دانشگاه" ، "شرایط سنی مشابهی با شما داشته باشد" ،‌" هم رشته بودن به خودی خود زمینه اشتراک های زیادی به دنبال دارد" ، " مشکلات مالی" ، " ازدواج در سنین پایین" ، " طلاق زود هنگام عاطفی" ، " انصراف از تحصیل" ،‌ " ازدواج ساده و آسان" و سایر اصطلاحات مهم برای ازدواج دانشجویی به کار برده می شود که در واقع کلیدی ترین نکات برای سنجش معیارهای ازدواج می توان از آنان یاد کرد.

 

اقدامات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری سالهاست در مقوله ازدواج دانشجویی پیشگام و مجری برگزاری مراسم های ازدواج دانشجویی در مشهد مقدس است که در کنار این سفر معنوی کارگاههای معرفتی هم برگزار می کند.

 

در همین باره حجت الاسلام امیر ابراهیم زاده مدیرفرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در گفتگو با خبرنگار ما توضیحاتی تشویق جوانان به ازدواج دانشجویی و اقداماتی که نهاد برای این گروه از زوج ها انجام می دهد اشاره کرد و گفت: مسئولیت برگزاری کارگاههای آموزشی، فرهنگی و محتوایی بر عهده نهاد است، در برخی موارد هم جشنی گرفته می شد اما مباحث محتوایی رعایت نمی شد. شاید ذهنیتی که درباره ازدواج دانشجویی وجود داشت بیشتر بر اساس احساسات بود و عده ای این نوع ازدواج را با غلبه بودن احساسات قضاوت می کردند.

 

این مقام مسئول درباره کارگاههای معرفتی که برای زوجهای ثبت نام کرده در جشن ازدواج دانشجویی برگزار می شود بر موثر بودن این کارگاهها روی بینش دانشجویان تاکید کرد و گفت:‌ به زرث قاطع می گویم که دانشجویان بر این باورند با حضور در این کارگاهها نگاهشان به زندگی مشترک تغییر کرد و بر تفاوت های میان زن و مرد شناخت پیدا کردند.

 

ابراهیم زاده درباره میزان طلاقی که در میان زوج های دانشجو صورت می گیرد، تاکید کرد: ما آمار طلاق های دانشجویی را از ثبت احوال دریافت می گیریم که بر اساس آخرین تنها دو درصد این ازدواج ها منجر به طلاق می شود.

 

به هر روی، ازدواج دانشجویی مقوله ای است که در ظاهر و باطن بسیار پسندیده به نظر می رسد اما آنچه این امر مقدس را برای زوج های دانشجو خوش یمن تر می کند تعقل در امر ازدواج به خصوص در سنین پایین تر است، سنینی که اکثر دانشجویان تازه پا به محیط دانشگاه گذاشته اند و ممکن است در اوج احساسات و عواطف جوانی نه تنها از راه علم منحرف شوند بلکه با چالش عاطفی نیز مواجه شوند.