هزینه‌های درمانی کاهش نیافته است

همایش نقد واقعی طرح تحول نظام سلامت، صبح امروز با حضور مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت و جامعه پرستاری کشور در تهران برگزار شد.

طرح تحول نظام سلامت نتوانست هزینه‌های مردم را کاهش دهد

محمدحسن طریقت منفرد در همایش نقد واقعی طرح تحول نظام سلامت گفت: طرح پزشک خانواده یکی از نتایج این برنامه بود که همچنان اجرانشده و با عنوان یک تکلیف فقط مورد تأکید و تذکر مسئولان قرارگرفته است. این مسئله تنها یکی از موارد اجرا نشدن قانون در نظام سلامت کشور است.

وزیر سابق بهداشت گفت: بودجه وزارت بهداشت در سال 91، 16 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که امسال این رقم به 58 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری قرار بوده قدر مطلق پرداختی مردم با توجه به اختصاص این بودجه‌ها افزوده نشود، ولی در عمل آیا واقعاً این اتفاق افتاده یا پرداخت از سوی مردم چندین برابر شده است.

وی با اشاره به اشکالات طرح تحول نظام سلامت گفت: یکی از بزرگ‌ترین ایرادات این طرح آن است که هزینه‌های بستری که بخش قابل‌توجه‌ای از هزینه‌های درمانی را شامل می‌شود زیرپوشش طرح تحول نیامده است. از طرف دیگر تعرفه برخی خدمات تا 100 درصد افزوده‌شده و این در حالی است که این خدمات تحت پوشش بیمه هم نیستند.

طریقت منفرد گفت: در حقیقت هیچ کجا و در هیچ بخشی پرداخت مردم از جیبشان کم نشده ولی همه‌جا می‌شنویم که گفته می‌شود پرداختی مردم کاهش پیداکرده است؛ چراکه اطلاع‌رسانی در این خصوص با موضع‌گیری و پوشاندن حقایق صورت می‌گیرد و ظاهر امر به گونه‌ی دیگر نمایش می‌دهد.

بی‌توجهی وزیر بهداشت مانع از تلاش پرستاران نمی‌شود

علی‌محمد آدابی رئیس‌ سازمان نظام پرستاری کشور با گلایه از بی‌توجهی‌های وزیر بهداشت گفت: تاکنون 7 نامه به شخص وزیر به‌عنوان عالی‌ترین مقام وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم تا در جلسه شورای عالی سازمان نظام پرستاری به‌عنوان برگزیدگان و منتخبین پرستاران کشور شرکت کنند، اما متأسفانه تاکنون هیچ پاسخی از سوی وزیر دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: اما ما به‌عنوان نماینده پرستاران هیچ‌گاه به دلیل ناملایمات و بی‌توجهی‌ها از تلاش باز‌نمی‌ایستیم و به فعالیت‌ها و پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم؛ تا جایی که تعداد نامه‌ها و دعوت‌های ما از ایشان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود.

رئیس‌کل نظام پرستاری تصریح کرد: یکی از لوازم ایجاد تعادل در هر جامعه‌ای تعامل ارکان قدرت با نخبگان و برگزیدگان آن جامعه است؛ که متأسفانه این امر در وزارت بهداشت ما مشاهده نمی‌شود.

وی با اشاره به تفاوت پرداخت‌ها در میان گروه‌های پزشکی و پرستاری گفت: در بحث پرداخت‌ها یک اصل پذیرفته‌شده در همه جای دنیا این است که فاصله بین کمترین و بیشترین دریافت‌ها بیش از 7 تا 8 برابر نباشد به‌شرط این‌که آن پایین‌ترین رده هم امکانات کافی برای زندگی داشته باشد. در حقیقت هر دو گروه باید شرایط مساعد برای یک زندگی مساعد را داشته باشند.

آدابی تصریح کرد: متأسفانه چنین شرایطی در نظام سلامت پرداخت در بین گروه‌های پزشکی و پرستاری مشاهده نمی‌شود. این امر مصداق بارز ظلم است چراکه ظلم به معنای نوعی پراکندگی و عدم توزیع امکانات در بین بخش‌های مختلف هست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پرستاران به دلیل ناآگاهی از حقوق حق خود در نظام سلامت مورد ظلم و اجحاف قرارگرفته‌اند و هدف ما آگاه‌سازی این قشر خدوم نسبت به این مسائل است.

اجرای نادرست طرح تحول نظام سلامت چالش جدی پرستاری کشور است

 ژاله عزتیدبیر علمی همایش نقد واقعی طرح تحول نظام سلامت با اشاره چالش‌های ناشی از اجرای طرح تحول نظام سلامت برای پرستاران گفت: متاسفانه در نظام سلامت تنها یک گروه حداقلی پزشکان متخصص و جراحان مورد توجه ویژه هستند و متاسفانه پرستاران و پیراپزشکان در سایه غفلت ها و بی توجهی ها قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهمیت بحث خود مراقبتی در امر سلامت گفت: یکی از شعارهایی که در ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت مطرح بود، توجه به خود مراقبتی بود و بودجه قابل توجه ای نیز به این امر اختصاص داده شد.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: متاسفانه بخش اعظم این بودجه به جای اینکه صرف پیش گیری از بیماری و آموزش های لازم برای خود مراقبتی شود به امر مراقبت های بالینی تعلق گرفت.

عزتی ادامه داد: با ارتقای بحث خود مراقبتی مسلمأ به کیفیت خدمات مراقبتی و بالینی افزوده می شود و این مسئله ای است که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که طرح تحول نظام سلامت با این رویکرد پیش برود بازدهی و خروجی مناسبی را از این طرح شاهد نخواهیم بود. در روند فعلی این طرح مشکلات اساسی وجود دارد که در صورت ادامه آن ها عواقب غیر قابل جبرانی برای گروه های مختلف فعال در نظام سلامت و نیز مردم به عنوان گیرندگان خدمات مراقبتی وجود خواهد داشت.

دبیر علمی همایش نقد واقعی طرح تحول نظام سلامت در پایان اظهار امیدواری کرد که با هم اندیشی و ارائه راهکار های عملی و منطقی شرایط مناسبی برای برون رفت از این چالش که در نتیجه طرح تحول نظام سلامت ایجاد شده فراهم شود.

طرح تحول سلامت «پوپولیستی» است

مزدک دانشور دکتری انسان‌شناس در مقاله‌ای با عنوان نقد طرح تحول سلامت از دیدگاه اقتصاد سیاسی اظهار داشت :‌ نخستین نقد به این طرح پوپولیستی بودن آن است.

وی افزود: براساس سیاست پوپولیستی افراد بی‌واسطه با مردم حرف می‌زنند و در عین حال از مخالفان طرح به عنوان ساده لوح و دشمن یاد می‌کنند.

دانشور با عنوان این مطلب که طرح تحول نظام سلامت تمام خصوصیات یک طرح پوپولیستی را دارد افزود : منابع مالی طرح تحول نظام سلامت از قطع یارانه‌های کالاهای اساسی تامین شد است و با این منابع مالی داریم بیمارستان ها را تجهیز می کنیم.

وی با طرح این سوال که آیا طرح تحول نظام سلامت به مقوله سلامت جسمی و روانی افراد توجه کرده است گفت: این طرح فقط شعار خود مراقبتی می‌دهد.

دانشور ادامه داد: آیا ریختن پول به بیمارستان‌ها به کارایی و عدالت منجر می‌شود؟

وی افزود: چرا پزشک مقیم بیمارستان ده ها در برابر سایر کادر درمانی حقوق دریافت می کند اما همه ی کارها توسط  رزیدنت انجام می شود.

دانشور تاکیدکرد: ریختن پول به بیمارستان نه به عدالت منجر می شود و نه باعث افزایش کارایی می شود.

خدمات طرح تحول سلامت یک سویه بوده است

بهمن برزگر معاون مطالعات و توسعه خدمات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در سال 93 از محل هدفمندی یارانه ها 550 میلیارد تومان و از محل منابع سازمان بیمه سلامت 700 میلیارد تومان برای پوشش بیمه ای افراد فاقد بیمه در کشور، تخصیص یافت.

وی با عنوان این مطلب که تنها گام منطبق با قانون در اجرای طرح تحول سلامت پوشش بیمه ای افراد فاقد بیمه بوده است، گفت: در مجموع 1250 میلیارد تومان برای پوشش بیمه ای تخصیص داده شد که در عمل پرداخت این مقدار پول محقق نشد.

برزگر با اعلام اینکه برای 9 میلیون بیمه شده با متوسط 2.3 نفر خانواده 1990 میلیارد تومان حق بیمه پیش بینی شده بود، افزود: این در حالی بود که دولت 1250 میلیارد تومان در قانون برای اجرای این مهم پیش بینی کرده بود.

معاون مطالعات و توسعه خدمات سازمان بیمه سلامت ایران با انتقاد از اینکه در فرایند بیمه افراد فاقد پوشش بیمه ای نتوانستیم غنی و فقیر را تفکیک کنیم، گفت: بیش از 91 .7 درصد جمعیت 9.5 میلیون نفری بیمه شده فاقد درآمد کافی بودند.

وی با اعلام اینکه عمده کاهش پرداختی مردم ناشی از بیمه کردن افراد فقیر بوده است، افزود: عدم تامین منابع مالی پایدار باعث شده بیمه‌ها با سونامی هزینه مواجه شوند.

برزگر با عنوان این مطلب که طرح تحول سلامت یک سویه نگری در ارائه خدمات انجام داد، گفت: متاسفانه قانونگذار، وظایف تولیت سلامت را تفکیک نکرده است.

وی با اعلام اینکه مشکل حوزه سلامت تجمیع بیمه ها نیست، افزود: وزارت رفاه باید مدافع حق مردم در نظام سلامت باشد.