سیاست‌های کنترل جمعیت را با نام سلامت باروری اجرا می‌کنند!

نشست خبری برگزاری کنگره بین‌المللی «علوم سلامت باروری و فرزندآوری» صبح امروز با حضور رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، دبیر کنگره بین‌المللی، رئیس بسیج جامعه زنان، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، رئیس انجمن جنین‌شناسی و رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا، رئیس دانشگاه حضرت زینب (س) و مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این نشست کبری خزعلی با تبریک اعیاد شعبانیه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در جمعیت و لزوم افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: در سال 91 رهنمود مقام معظم رهبری این است که جمعیت جوان کشور یکی از عوامل مهم رشد کشور است و اشاره می‌کنند که باید در سیاست‌های موجود تجدیدنظر شود چرا که مطالعات نشان می‌دهد وضعیت جمعیت در کشور رو به افول است و می‌فرمایند کشور و اسلام در خطر است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود می‌فرمایند در سال 71 به مقاصدی که برای برنامه اول بوده است رسیده بودیم و از آن پس باید سیاست‌ها را تغییر می‌دادیم و این اشتباه بوده است که آن سیاست‌ها را تغییر ندادیم و هم اکنون باید هزار نفر از نخبگان حوزه را در قم دعوت و آنها را تبیین کنید همچنین صدا و سیما و مسئولان نیز باید به فکر افزایش جمعیت باشند چرا که جمعیت عامل قدرت است البته جمعیتی که مولد باشد.

وی ادامه داد: این سخنان برای سال 91 است که از آن پس به صورت بخشنامه از مهر 91 سیاست‌های اجرایی ابلاغ شده است و هم اکنون هر دستگاهی می‌داند چه وظیفه‌ای دارد و باید هر شش ماه یکبار توسط ستاد ملی زن و خانواده گزارش‌ها از دستگاه‌های مختلف دریافت و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان ادامه داد: برخی از مسئولان این سؤال را مطرح می‌کنند که حد مطلوب جمعیت در چه حدی است باید گفت تمام تلاش ما باید برای رسیدن به حد جانشینی و سپس رسیدن به حد تعادل باشد و این سیاست‌های جمعیتی لازم‌الاجرا و لازم‌الاطاعه هستند.

خزعلی با اشاره به مشوق‌هایی که در طرح افزایش جمعیت در نظر گرفته شده است، گفت: مشوق‌های خوبی برای سربازان در نظر گرفته شده است اما این مشوق‌ها در طرح‌های دیگر که در سایر کشورها از جمله کشورهای غربی اجرا می‌شود بیشتر است. همچنین ارائه واحدهایی در دوره‌های متوسط‌تر و آموزش‌های دانشجویان و دانش‌آموزان امکانات خوبی را برای آنها فراهم می‌کند که از جمله آنها غنی‌سازی دوره تحصیل آنهاست.

وی تصریح کرد: هر خانواده‌ای به تناسب نیاز باید شرایط را برای فرزنددار شدن خود فراهم کنند و جوانان زمان ازدواج و تعداد فرزنددار شدن خود را تعیین کنند و مسئولان وظیفه دارند هر زمانی امکانات لازم را برای آنها فراهم آورند و هیچ کس حق ندارد در نقش قیم برای خانواده‌ها عمل کند بلکه ما باید به ‌آنها آزادی عمل بدهیم و تنها امکانات را برایشان فراهم کنیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی به اقدامات شورا در هفته جمعیت اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشورتی برای رفع ابهام در حوزه جمعیت، نصب پوستر و بیلبورد برای تبلیغ جمعیت، پخش تیزر و کلیپ در شبکه‌های استانی و مدارس، تهیه مصاحبه‌های تلویزیونی با محوریت سیاست‌های جمعیتی و تأکید بر اجرای سیاست‌های جدید نظام، اجرای برنامه‌های تلویزیونی با هدف تشویق خانواده‌هایی که بیش از دو فرزند دارند با شعار «ایران خانواده و فرزندپروری»، اهدای جوایز بر اساس شعارهای روز، برگزاری مسابقات و تشویق جوانان به مطالعه در خصوص افزایش جمعیت، دادن ودیعه مسکن به دانشجویان متأهل فرزنددار و اهدای جایزه «ایران جوان بمان» که در سال گذشته به 5 نفر اهدا شد و امیدواریم امسال بتوانیم به تعداد بیشتری این هدیه را اهدا کنیم. همچنین برگزاری دوره آموزشی تغذیه سالم برای والدین و فرزندان تا بتوانیم نسلی سالم برای آینده داشته باشیم، از جمله برنامه‌های شورای فرهنگی اجتماعی زنان در هفته ملی جمعیت است.

خزعلی افزود: همچنین تبیین آثار منفی کاهش جمعیت و فواید افزایش جمعیت پیامدهای تک‌فرزندی در دوران سالمندی، حمایت از زنان باردار با فراهم کردن تسهیلات لازم و ارتقای مشارکت‌های مردمی در تسهیل و وساطت ازدواج از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار این شورا قرار دارد.

وی ادامه داد: در سال 92 و 93 در دیدارهایی که با وزیر بهداشت داشتیم تأکید کردند دو مرحله ناباروری را حمایت می‌کنیم و در سال 93 از راه‌اندازی صندوق ویژه ناباروری خبر دادند که امیدواریم به عنوان هدیه هفته جمعیت راه‌اندازی این صندوق عملیاتی و اجرایی شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی با انتقاد از اینکه سیاست‌های جمعیتی گذشته تنها با تغییر نام همچنان ادامه دارد،‌گفت: امسال 600 میلیارد تومان در راستای سیاست‌های جمعیتی اختصاص داده شده است و ابزارها نیز به عنوان باروری سالم نیز به خانواده‌ها داده می‌شود و فاصله سنی تعریف شده برای استفاده از این ابزارها 10 تا 49 سال اعلام شده است و ردیف‌ها، امتیاز آموزش و نظارت آنها تغییر نکرده است و تنها مورد تغییر اسم تنظیم خانواده به بهداشت و باروری سالم است.

در ادامه این نشست فرشته روح‌افزا دبیر کنگره بین‌المللی علوم سلامت باروری و فرزندآوری، گفت: همایش ما یک قالب کلی دارد و دستگاه‌های مختلف قرار است کارهایی که در این زمینه انجام داده‌اند را ارائه دهند. روز یکشنبه این همایش بزرگ با همکاری بسیج و شورا برگزار می‌شود و تمام ادارات ثبت‌احوال در کشور نیز همایش‌های خود را برگزار خواهند کرد و ما درصدد هستیم در راستای منویات مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه بیش از 20 بار در صحبت‌های خود به مسئله جمعیت پرداخته‌اند این موضوع را در صدر کارهای خود قرار دهیم.