بلاتکلیفی حلال و حرام غذای مردم

مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران در نیمه دوم سال 90 در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مصوب و اساسنامه آن در تیرماه سال 91 به تصویب وزیر بهداشت وقت رسید.

مهم‌ترین وظیفه این مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران بررسی مواد غذایی و دارویی وارداتی ازنظر حلیت و حرمت است.

بهمن‌ماه سال گذشته رسول دیناروند درباره مجوز نشان غذایی حلال گفته بود: دولت مرکز تحقیقات حلال را برای سازمان غذا و دارو تصویب کرده‌ است و در واقع مجوز حلال بودن یا نبودن به عهده ما است؛ بنابراین هرجایی که متولی صدور مجوز است همان سازمان باید ارزیابی حلال را نیز انجام دهد.

وی در خصوص جهانی‌شدن لگوی حلال ایران اظهار کرد: همواره صاحب لگو به آن اعتبار می‌بخشد. سازمان جهانی بهداشت سازمان غذا و دارو را به‌عنوان یک سازمان نظارتی معتبر به رسمیت می‌شناسد همچنین آزمایشگاه مرجع کنترل از طرف who به‌عنوان آزمایشگاه مجاز بین‌المللی به رسمیت شناخته‌شده است بنابراین اعتبار سازمان غذا و دارو پشت این نشان خواهد بود.

این در حالی است که هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس مصوب کردند تا سازمان ملی استاندارد ایران را تنها مرجع رسمی اعطای نشان استاندارد حلال در کشور باشد و در مورد ذبح و صید حلال، رعایت ماده 6 قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید نظارت کند.

طبق مصوبه خانه ملتی‌ها، کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران مجاز شدند به دستور سازمان به محل‌های تولید، بسته‌بندی، تمرکز، عرضه و فروش کالاها و یا خدمات مشمول استاندارد اجباری وارد شوند و به بازرسی و نمونه‌برداری بپردازند.

همچنین مقرر شد آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد ایران جز در مورد کالاهای سلامت‌محور خاص که به تصویب شورای عالی استاندارد می‌رسد و نیز موارد نظامی، دارویی، هسته‌ای و پرتویی در زمینه‌های تعیین ویژگی کالاها و انطباق آن با استانداردهای مربوط، ضوابط فنی و تنظیم کردن وسایل سنجش، به‌عنوان آزمایشگاه‌های مرجع در کشور شناخته ‌شوند.

بهروز جنت رئیس مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو دراین‌باره به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: متأسفانه این مصوبه مجلس موجب تداخل کامل شرح وظایف سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو می‌شود که مطمئناً سلامت مردم را تحت شعاع قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم با ارائه لایحه‌ای از سوی دولت نقاط تاریک این مصوبه را برطرف کنیم.

جنت با اشاره به پیچیده بودن روند تشخیص حلیت یک فراورده گفت: تشخیص حلال یا حرام بودن یک فراورده کار بسیار پیچیده‌ای است که ما تمامی تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی و تخصص تشخیص این روند را در اختیارداریم که بعید می‌دانم سازمان استاندارد بتواند به این دقت و کیفیت بر این موضوع نظارت و ارزیابی داشته باشد.