این گوشی کوچک تا چه حد می تواند موجب جنایت بزرگ شود؟!

، اتفاق اخیری که در شهرستان ورامین رخ داد و نوجوانی 17ساله دختر 5ساله ای را قربانی کرد، شوک تکان دهنده ای از تاثیرات شبکه های مستهجن در فضای اینترنت بود. رواج فساد در شبکه های مجازی و شبکه های اجتماعی موجب شده است تا جمعیت زیادی از کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی میانسالان با اسیب هایی مواجه شوند که کمتر کسی تا سالیان قبل حتی آنها را پیش بینی نیز نمی کرد.

پس از حادثه اخیر ورامین دادستان انقلاب ورامین با بیان اعترافات قاتل ستایش اعلام کرد بر اساس اعترافات قاتل ستایش، این شخص در صبح روز حادثه به وسیله گوشی همراهش در حالی که در مدرسه بوده به مشاهده کلیپ‌های مستهجن مبادرت کرده است و این در حالی است که جنایت بعدازظهر همان روز به وقوع پیوست. 

اعترافات ساده اما تکان دهنده قاتل ستایش، نشان می دهد که این شبکه ها و این گوشی های کوچک تا چه حد می توانند موجب جنایت های بزرگ شود.

به نظر می رسد لزوم کار تشکیلاتی و جبهه ای در مقابله با فسادهای شبکه های مجازی ضروری به نظر می رسد. اگرچه دستگاههای حاکمیتی موظف اند با شبکه های مستهجن مقابله رسمی داشته باشند اما وزارت ارتباطلات به عنوان متولی این امر، تا کنون اقدام موثری صورت نداده است. 

در خلا فعالیت موثر وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات لزوم برقراری یک جبهه ی فرهنگی که مستمرا با شبکه های غیر اخلاقی برخورد و مواجهه داشته باشد، ضروری به نظر می رسد.

با توجه به اینکه عمده فعالیت های فساد الود در فضای مجازی از سوی تعداد کمی از مروجین فساد صورت می گیرد به نظر می رسد برخوردهای جبهه ای می تواند انها را به زانو دراورد. بر اساس اطلاعاتی که یکی از کانال های تلگرامی مقابله با فسد منتشر کرده است، با توجه به اطلاعاتی که بدست آمده است 80 درصد محتوای غیر اخلاقی فضای تلگرام توسط عده ای کمتر از 1000 نفر (سرشاخه های اصلی) تولید می شود و برای اولین بار از سایت های غیر اخلاقی وارد فضای تلگرام فارسی می شود و سپس در کانالهای بسیاری که این افراد راه انداخته اند به صورت انبوه منتشر می شود. سرشاخه ها اغلب با هدف کسب درآمد، جوانان و نوجوانان ایران عزیز ما را معتاد محتوای شهوت انگیز خود می کنند و در ازای تعداد فالوور بالاتر در کانالهای متعددشان از محل تبلیغات و فروش کانال درآمدهای کلان بدست می آورند. (برخی به صورت روزانه بالای 1 میلیون تومان از این روش درآمد دارند).

از این منظر بسیاری از محتواهای غیر اخلاقی را می توان سازماندهی شده نامید. بسیاری از شبکه های جاسوسی و امنیتی حتی برای فساد در فضای مجازی پول خرج می کنند. اغلب افرادی که پس از این حلقه وارد چرخه ی این محتوای غیر اخلاقی می شوند فریب خورده اند. اصلی ترین عاملی که باعث شده است این سرشاخه ها به صورت آزادانه فعالیت کنند عدم احساس نا امنی در این فضاست آنها آن چنان این فضا را برای خود امن دیده اند که ابایی از فعالیتهای تجاری ندارند.

از این جهت برخورد جبهه ای برای مقابله با فساد ضروری است. در همین راستا جبهه مردمی مقابله با فساد در فضای مجازی وارد فضای تلگرام شده است. در کانال تلگرامی جبهه مردم یمبارزه با فساد در فضای مجازی در مورد 5000 شماره تلفن آمده است: با توجه به مراحل امر به معروف و نهی از منکر فعلا با پوشاندن چند شماره منتشر شده است. با ما همراه باشید در آینده در صورت ادامه روند تمامی اطلاعات این افراد را منتشر خواهیم کرد تا بدانند که شبکه های اجتماعی بستری امن برای فعالیت های غیر اخلاقی نیست.هرچند که این 5000 شماره تلفن همراه به معنی 5000 نفر نیست و خیلی از این افراد با چندین شماره و نام کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام مشغول فعالیت هستند بنابراین تعداد واقعی این افراد تقریبا کمتر از 3000 نفر است.این جبهه مردمی ظاهرا درصدد ورود گسترده به فضای شبکه پیام رسان تلگرام و اجرای عملیات هایی نظیر اینستاگرام در این شبکه در کل کشور می باشد. به این سبک که جریان های استانی که به این جبهه پیوسته اند در کل کشور به رصد دقیق تلگرام مشغول هستند و کانال های با محتوای نامناسب را شناسایی و مراحل برخورد مردمی را طی خواهند کرد.

در روزهایی که شبکه های اجتماعی به معضل اصلی خانواده های ایرانی تبدیل شده است و غفلت نهادهای حاکمیتی چون ارشاد و وزارت ارتباطات به وضح معلوم است باز هم باید از دل مردم افرادی پیدا شوند و جبهه ای برای مقابله با این فساد صورت دهند.