جامعه از شدت فقر تب کرده

پرویز فتاح در حاشیه بازدید صبح امروز خبرنگاران از ساختمان جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) در پاسخ به سوال در خصوص اینکه آیا می‌توان از آمار افراد تحت پوشش کمیته امداد در سال‌های اخیر، به هشداری در خصوص گسترش فقر رسید یا خیر اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و 750 هزار خانواده، معادل 3.5 میلیون نفر، مستمری‌بگیر کمیته امداد هستند که به این آمار باید 2 میلیون نفر خدمات گیرنده موردی را نیز افزود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: ما معتقدیم که کمیته امداد، سازمان بهزیستی و برخی از خیریه‌های بزرگ در کشور می‌توانند مثل دماسنج در جامعه عمل کنند و نشانه‌هایی از وضعیت اقتصاد جامعه ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر این دماسنج، تب را در جامعه نشان می‌دهد.

فتاح گفت: متأسفانه به دلیل وضعیت رکود اقتصادی و تورم در سال‌های اخیر فشار روی اقشار پایین جامعه زیاد شده ولی امیدواریم تلاش و قول دولت برای رونق اشتغال و اقتصاد کشور در سال جاری، ثمر دهد و وضعیت سرانه درآمد افراد جامعه ارتقا یابد.

* افزایش وام مسکن، اشتغال و ازدواج مددجویان کمیته امداد/ بیمه تکمیلی و حوادث برای تمامی مددجویان

فتاح همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش خدمات‌دهی به افراد تحت پوشش کمیته امداد در سال جاری، گفت: امسال گرچه افزایش مستمری، برای مستمری بگیران نخواهیم داشت ولی خدمات خود به مددجویان را افزایش می دهیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش مسکن، سقف وام مسکن را از 15 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش دادیم و این درحالی است که اعتبارات این بخش را نیز به حدود دو برابر میزان قبلی رساندیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: همچنین در موضوع اشتغال نیز در جلسه اخیر شورای عالی اشتغال، از رئیس جمهور خواستار افزایش سقف وام اشتغال مددجویان شدم که با موافقت این شورا، سقف وام اشتغال 25 درصد افزایش یافت؛ البته علاوه بر افزایش سقف وام اشتغال، مقرر شده است تا این وام به دو برابرِ 120 هزار مددجویی که در سال گذشته از این وام بهره‌مند شدند، افزایش یابد.

فتاح اضافه کرد: علاوه بر این موارد سقف هدیه ازدواج و وام ازدواج زوج‌های جوان نیز افزایش یافت؛ این در حالی است که در سال جاری تلاش کردیم خدمات بهداشت و درمان را نیز تقویت کنیم و بر اساس این تصمیمات، تمام مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بیمه تکمیلی درمان شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار گرفتند.

* افزایش یارانه مستمری بگیران کمیته امداد در دستان دولت

وی در واکنش به عدم افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد در شرایط تورم حدود 14 درصدی و امکان بروز مشکل برای این اقشار نیز گفت: باید توجه داشت که مستمری، با حقوق متفاوت است و افراد تحت پوشش کمیته امداد، مستمری بگیرند؛ همچنین این افراد، یارانه مقرر را نیز دریافت می‌کنند و طبق قانون بودجه امسال مقرر شده است تا دولت از محل حذف یارانه سه دهک جامعه، 30 درصد از آن را به افزایش یارانه مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره) تخصیص دهد که البته اجرایی شدن این امر، بستگی به میزان موفقیت دولت در حذف یارانه این سه دهک دارد.

* آغاز به کار صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد با 50 شعبه

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در ادامه این نشست، از راه‌اندازی شدن صندوق قرض‌الحسنه کمیته امداد با 50 شعبه در کشور خبر داد و گفت: این صندوق پس از اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی با 50 شعبه در کشور راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است و قرار است تا طی 2-3 هفته آتی، به صورت رسمی، فعالیت آن اعلام شود.

وی ادامه داد: این صندوق قرار است پذیرای سپرده‌های مردم برای اعطای وام به صورت قرض الحسنه باشد و از سوی دیگر به عنوان بانک عامل، تسهیلات به مددجویان ارائه دهد.

فتاح گفت: همچنین ما از تبدیل این صندوق قرض‌الحسنه به بانک در آینده استقبال می‌کنیم و قرار است در صورت تبدیل این صندوق به بانک، به عنوان بانک قرض الحسنه به کار خود ادامه دهد.