فرسودگی شدید ۲۰ مسجد شهر تهران

حجةالاسلام صادق‌زاده در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه تنها رسالت مدیریت شهری، ساخت بزرگراه و فضای سبز نیست، اظهار داشت: ما معتقدیم باید به فرهنگ شهروندان و همچنین مسائل جزیی در سطح شهر اهمیت داده شود.

وی افزود: شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده و تأثیرات باورهای دینی پرسنل شهرداری به مردم نیز از مهمترین فعالیت‌های این مرکز در شهرداری تهران است.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران تصریح کرد: تاکنون به بیش از 100 مسجد و حسینیه در شهر تهران کمک کرده‌ایم که حداقل این کمک‌ها به مساجد 500 هزار تومان بوده است.

حجةالاسلام صادق‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر 123 حوزه علمیه در شهر تهران وجود دارد، این حوزه‌ها جزء اماکن مورد مساعدت شهرداری تهران هستند. شهرداری تهران برای تجهیز مساجد در سال گذشته کمک‌های مالی و تجهیزاتی مختلفی داشته است.

وی ادامه داد: تهران به نسبت میزان شهروندانی که دارد قوی‌ترین شهر در سطوح دارا بودن تعداد مساجد است. در حال حاضر یک هزار و 964 مسجد در شهر وجود دارد که میزان آنها باید حداقل 4 هزار مسجد باشد.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران گفت: در مراسم‌های مختلف محصولات فرهنگی به مساجد و حسینیه‌های شهر تهران ارائه شده و در تمام بنرهایی که به مناسبت‌های مختلف در شهر نصب می‌شود یک پیام و آموزه دینی قرار داده‌ایم.

حجةالاسلام صادق‌زاده با بیان اینکه امسال مراسم اعتکاف  در 400 مسجد شهر تهران برگزار شد، افزود: شهرداری تهران برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم معنوی کمک‌های بسیاری را به مساجد مذکور داشته است. ما توانسته‌ایم در 523 معاونت، سازمان و شهرداری تهران شورای عالی نماز راه‌اندازی کنیم. نخستین همایش عالی نماز با حضور 700 نفر برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 340 روحانی در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که برای آن‌ها کلاس‌های آموزش دوره‌ای برگزار می‌شود.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه همچنین برای این روحانیون بانک اطلاعاتی تشکیل شده تا اطلاعاتشان در این بانک ذخیره شود، گفت: توجه به مساجد مناطق محروم در دستور کار ما قرار دارد، در حال حاضر منطقه هرندی یکی از مناطق پرمسئله شهر تهران است که هنجارشکنی‌های بسیاری در آن رخ می‌دهد.

حجةالاسلام صادق‌زاده ادامه داد: ما هر سه‌شنبه در مساجد این محله جلسات مختلفی برگزار می‌کنیم و برای بهبود مساجد آنها اقدامات قابل توجهی انجام می‌دهیم. در این راستا توانسته‌ایم حسینیه‌ شیخ رجبعلی خیاط را احیا کنیم.

وی افزود:‌ در دهه آخر ماه شعبان غبارروبی مساجد شهر تهران در دستور کار شهرداری قرار می‌گیرد. طی نامه‌ای به شهرداران مناطق اعلام کردیم که یک پک شست و شو برای مساجد در نظر بگیرند.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به این‌که در حال حاضر در سراسر شهر تهران هنگام نماز صدای اذان در سراسر شهر پخش می‌شود، اظهار داشت: در دهه فجر سال گذشته در 50 مسجد شهر تهران مراسم ویژه‌ای برگزار کردیم که با استقبال خوب شهروندان روبه‌رو شد و حضور بیش از 300 ائمه شهر را در نمایشگاه کتاب داشتیم.

حجةالاسلام صادق‌زاده در خصوص شایعه کمک به مساجد و حسینیه‌ها گفت: چنین موضوعی صحت ندارد، ما در هر منطقه یک کارشناس برای بررسی نیازهای مساجد و حسینیه‌ها که با آنها ائمه‌جماعات و هیئت امنای مساجد جلسات مختلفی را برگزار کردند و از نیازهای آنها مطلع می‌شوند و سپس برای کمک به آنها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی گفت: بیش از نیم‌قرن در حال حاضر از امور مساجد تهران گذشته و جالب است بدانید در بیشتر آنها نکات اصول مهندسی ساخت مسجد رعایت نشده و برای ایمن‌سازی آنها باید قدم‌های بسیاری برداشته شود.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر 20 مسجد در شهر تهران دارای فرسودگی شدید هستند، گفت: هم‌اکنون 126 مسجد در شهر تهران در حال تکمیل است که 20 الی 30 مورد از آنها در سال جاری افتتاح خواهد شد.