قالیباف: افتخار من این است خطبه عقدم را امام خمینی خوانده است

محمد باقر قالیباف در پاسخ به سؤالی درباره نحوه گذران آغاز دوران جوانی خود تأکید کرد: جوانی من با طلوغ فجر انقلاب اسلامی هم‌زمان بود. قبل از پیروزی انقلاب جوانی خود را در مبارزه گذاشتم و پس از انقلاب نیز جنگ و جبهه شروع شد؛ به همین جهت در انتهای جوانی از جنگ برگشتم و تمام دوران جوانی را در جبهه بودم.

وی تصریح کرد: تا این لحظه هیچ جایی در زندگی من شیرین‌تر از دوران هشت سال دفاع مقدس نبوده است چرا که از 18 سالگی به جبهه رفته و 26 سالگی هم از دفاع مقدس برگشتم.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آرزوی خود در دوران جوانی اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس در حین اینکه فضای جنگ دارای جنس سخت و خشنی بود اما بهترین شرایط از نظر خونگرمی، محبت، صمیمیت و اخوت در میان جوانان وجود داشت. بیشترین شهدای دوران جنگ نیز از جوانان بین 18 تا 24 سال بودند.

وی تأکید کرد: امروز هم چیزی که من را خیلی اذیت می‌کند، آن است که توفیق همراهی با بهترین دوستان شهید خود را نداشتم؛ از صمیم دل آرزو می‌کنم که عاقبت ما ختم به شهادت شود تا همراه دوستان صمیمی و با صفای خود باشیم.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه زمانی که شهردار تهران پرواز دارد و در تهران نیست، شهر دست چه کسی است؟ به مزاح عنوان کرد: در دهه 60 مسئولان خیلی به سفر حج می‌رفتند و سفرهای چندین باره به مکه داشتند؛ در آن برهه حضرت امام (ره) فرمودند افرادی که مسئولیت و کار مستقیم دارند به حج نروند و کار خود را انجام دهند، اما آن زمان ما در سن جوانی مزاح می‌کردیم و می گفتیم بگذارید مسئولان بروند؛ چرا که کار بهتر پیش می‌رود. ما هم وقتی نباشیم حتما کار انجام می‌شود.

در ادامه این مراسم یکی از جوانان شهر تهران از شهردار پایتخت پرسید «آیا اگر به سال 84 برگردیم، باز هم شهردار می‌شوید؟» که قالیباف در پاسخ تصریح کرد: زمانی که من به عنوان شهردار تهران انتخاب شدم در صحن علنی شورا از من برنامه خواستند، اما در آن زمان گفتم این  برنامه را حداکثر طی 4 ماه آینده ارائه می‌کنم. من هیچ‌گاه از کار خسته نمی‌شوم و اگر به آن سال برگردم، این مسیر را انتخاب خواهم کرد چرا که  کار برای من زندگی است و با کار تفریح و زندگی می کنم.

وی با بیان اینکه هیچ موضوعی مثل کار نمی‌تواند به انسان نشاط و شادابی روحی، جسمی و روانی بدهد، تصریح کرد: من هر روز ساعت چهار صبح و قبل از اذان صبح از خانه بیرون می‌آیم و همه اعضای خانواده نیز در کنار همدیگر این روحیه کار و تلاش را داریم.

شهردار تهران تاکید کرد: افتخار می‌کنم که روستازاده و از خانواده‌ای متوسط هستم و امروز هم دست پدرم را با افتخار می‌بوسم؛ من از سوم دبستان روی پای خودم ایستادم و خرج خودم را در آوردم. اولین کار من هم فروش شیرینی‌های کرمانشاهی در زنگ تفریح مدرسه بود. پس از آن دوره حتی یک روز هم بیکاری نداشتم. به نحوی که در مقطع دبیرستان هم درس می خواندم و هم کار می‌کردم. در آینده هم بعید می‌دانم که بازنشسته شوم.

 قالیباف همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از جوانان پایتخت درباره ورزش‌های مورد علاقه اش، بیان کرد: بدون سلامت جسمی، نشاط برای کار، زندگی و درس وجود نخواهد داشت. به همین جهت من هم هفته‌ای سه روز ورزش انجام می‌دهم و این بخشی از تفریح من است.

قالیباف افزود: قبل از سن 50 سالگی ورزش‌های سختی کرده و عمدتا دو میدانی، کوهنوردی و سوارکاری را انجام می‌دادم اما از 50 سالگی به بعد بیشتر ورزش آبی انجام می‌دهم و اگر فرصت باشد، کوهنوردی هم می‌کنم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان حضور خود در فضای مجازی، تاکید کرد: من فرصت دنبال کردن موضوعات به صورت مستقیم در فضای مجازی را ندارم اما حداکثر در روز 10 تا 15 دقیقه بعضی از سایت‌ها، تلگرام و کامنت‌های اینستاگرام را نگاه می کنم. همچنین حدود 15 دقیقه هم به خواندن پیامک‌های تلفن همراه اختصاص می‌دهم. از این جهت حضور در فضای مجازی بیش از 30 دقیقه از من وقت نمی‌گیرد. اما همکاران در شهرداری همیشه موضوعات مهم فضای مجازی، خصوصا شبکه‌های اجتماعی را برای من ارسال می‌کنند و  طبیعتا اخبار را هم دنبال می‌کنم.

وی درباره صفحه رسمی اینستاگرام خود نیز گفت: من در اینستاگرام یک صفحه رسمی بیشتر ندارم و  خودم به صورت مستقیم روی آن نظارت دارم؛ یادداشت‌هایی که در این صفحه منتشر می‌کنم هم یادداشت های خود من است.

به گزارش شهرنوشت قالیباف در ادامه به مساله حجاب پرداخت و تصریح کرد:  ما در جامعه‌ای زندگی می کنیم که برگرفته از فرهنگ اسلامی و ایرانی است. اگر به پوشش فرهنگ ایرانی در ادوار مختلف تاریخ و قبل از اسلام نگاه کنیم، شاهد هستیم که در قبل از اسلام همیشه عفت عمومی و حجاب در مجموعه زنان ایرانی وجود داشته است. همچنین بعد از اسلام نیز براساس باورهای اسلامی به این موضوع توجه کرده ایم. اما امروز گاهی با بعضی اقدامات و رفتارها بحث حجاب قبل از اینکه یک بحث دینی و فرهنگی باشد، یک بحث سیاسی و اجتماعی شده است.

یکی از جوانان پایتخت از شهردار تهران درباره تیم همراه وی سوال کرد که وی  در پاسخ ابراز داشت: همراهان من به هیج عنوان ممانعتی برای ارتباط افراد با من یا ارتباط من با افراد نداشته‌اند. من در هر محله‌ای که حضور پیدا می‌کنم، بعد از پایان جلسات گاهی چند ساعت می‌ایستیم و با افراد صحبت می‌کنیم. به همین جهت ارتباط من با شهروندان به صورت مستقیم وجود دارد .

قالیباف در ادامه درباره «شهردار شب» نیز گفت: هر شب من یا یکی از معاونان شهردار شب هستیم و زمان‌هایی که شهردار شب هستم، بخشی از بازدیدها را به صورت رسمی و بخشی را بدون هماهنگی قبلی انجام می دهم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره علاقه خود به موسیقی و حضور در کنسرت گفت: من فرصت حضور در کنسرت را پیدا نمی‌کنم اما در خیلی از مراسم های رسمی برنامه اجرای موسیقی دارند و از این برنامه‌ها استفاده می کنیم.

قالیباف درباره خواننده های مورد علاقه خود نیز از حسام‌الدین سراج و محمدرضا شجریان نام برد.

یکی دیگر از جوانان پایتخت از شهردار تهران پرسید که «باید جوانان را محسوس ارشاد کرد یا نامحسوس» که قالیباف در پاسخ تاکید کرد: یک جوان را باید با رفتار خودمان ارشاد کنیم؛ من بارها تاکید کرده ام که اگر فرزند خود من مشاهده کرد که رفتار پدرش در داخل و بیرون از خانه یک رفتار دوگانه است، چگونه می شود این فرزند را تربیت کرد؟ تنها چیزی که می تواند در این جوان اثر بگذارد، رفتار صادقانه و بی ریا است.

وی درباره فرق فرمانده 19 ساله و شهردار 19 ساله نیز گفت: انقلاب اسلامی برای من این فرصت را فراهم کرد که در جوانی وارد میدان کار شوم و همین فرصت امروز باید برای جوانان فراهم شود. اما هم اکنون نبود چرخش مدیریت در کشور ما یکی از اشکالات موجود است. این در حالی است که باید بر اساس شایسته‌سالاری به جوانان اجازه دهند تا با قابلیت‌های خودشان در صحنه حضور داشته باشند.

شهردار تهران ابراز داشت: امروز اکثر خروجی‌های دانشگاه ها  وقتی از محیط دانشگاه بیرون می آیند، حتی در رشته تخصصی خودشان نیز مهارت لازم برای کار را ندارند که این ضعف بزرگ آموزشی ما است.

قالیباف با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد: در فرصت‌های اقتصادی مردم و جوانان باید برای حل مشکلات حضور پیدا کنند؛ جوانان امروز از جهت اقتصادی، فنی و ... از هر جهت دارای قابلیت بوده و عمده نیروهای خلاق  نیز زیر 30 سال هستند.

وی عنوان داشت: در سیستم اداری این عادت و روش به گونه‌ای است که بستر برای حضور جوانان فراهم نیست؛ همچنان که در شهرداری تهران ابلاغ کرده‌ام که شهردار ناحیه بالای 35 سال نداشته باشیم اما بر اساس آخرین آمار حدود 38 درصد شهرداران نواحی بالای 35 سال هستند. این موضوع به خاطر آن است که مدیران اصرار دارند که این اتفاق نیفتد اما این اصلا قابل قبول نیست و چرخش باید اتفاق بیفتد.

شهردار تهران تاکید کرد: نوع مدیریت‌های ما باعث شده است که به جوانان برای کار فرصت ندهیم. البته در این زمینه شاید نشاط کاری، تلاش و مطالبه‌گری هم از طرف جوانان کمتر شده که این مطالبه‌گری و تلاش باید بیشتر شود.

وی درباره حضور شهردار زن در مجموعه شهرداری تهران نیز عنوان داشت: من این موضوع را قبول دارم و قول داده‌ام که یکی از شهرداران را از میان بانوان انتخاب کنم.

آخرین سوال جوانان تهرانی در این نشست درباره نحوه آشنایی دکتر قالیباف با همسر وی بود که شهردار تهران در پاسخ تصریح کرد:  پدر خانم من در دوران دبیرستان شهید آقا مصطفی معلم من بوده و از چهره های فرهنگی، مذهبی و مبارزاتی آن زمان بودند. در آن برهه من با شهید فاضل، شهید جاوید و برادر همسرم در همان مدرسه همکلاس بودیم و آشنایی ما نیز از همین جا آغاز شد.

قالیباف تاکید کرد: زمانی که من در جبهه بودم، از جبهه زنگ زدم و خواستگاری کردم؛ سپس پدر و مادر من دوباره برای بررسی رفتند و به من در ایلام زنگ زدند؛ در نهایت من با پدر خانمم صحبت کردم و جواب مثبت شنیدم.

وی در پایان گفت: یکی از اقتخارات من در زندگی این بود که توفیق پیدا کردم در 17 ربیع الاول سال 62 ، حضرت امام (ره) خطبه عقد ما را جاری کردند.