راه‌های محافظت از استخوان کودکان

علیرضا غزنوی در حاشیه کنفرانس علمی ماهانه انجمن جراحات ارتوپدی ایران اظهارداشت: استخوان کودکان تفاوت‌های زیادی با استخوان افراد بالغ دارد به طوریکه استخوان کودکان تراکم بیشتری داشته، پر خون‌تر است و پرده روی استخوان نیز ذخیم‌تر بوده لذا پایدارتر است.

وی افزود: در صورت بروز شکستگی در استخوان کودکان به دلیل تراکم استخوان همچنین پرخونی آن، جابجایی ناشی از شکستگی کمتر بوده و خیلی زود جوش می‌خورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با اصول مراقب از استخوان کودکان گفت: این مسئله باید از چند ماهگی مورد توجه والدین قرار داشته و نسبت به این مسئله اهتمام لازم را انجام دهند.

به گفته غزنوی استفاده از قطره ویتامین AD در کودکان از 2 تا 4 سالگی بسیار ضرورت داشته تا کمبود ویتامین d را در آنها جبران کند.

به گفته وی، کمبود ویتامین D در کودکان به ویژه دخترها بیشتر است و آلودگی هوا، تغذیه نامناسب و نور خورشید ناکافی سبب ایجاد آن می‌شود.

فوق تخصص ارتوپدی اطفال تصریح کرد: مراقبت از کودکان به ویژه هنگام تفریح و بازی بسیار حائز اهمیت بوده تا دچار شکستگی و آسیب به استخوان نشوند البته برخی بیماری‌ها مثل استوژنه ایمپرفکت کودک را مستعد به شکستگی کرده لذا این افراد باید در هنگام استحمام و بلند شدن از زمین دقت لازم را داشته باشند.