خطرناک‌ترین مشاغل دنیا را بشناسید

سایت اطلاعاتی شبکه شغلی آمریکا لیستی از 15 شغل خطرناک را معرفی کرده است.

 

 این مطالعه بسیار دقیق و جالب است و نتیجه آن شما را شگفت‌زده می‌کند. این مطالعه روی یک پایگاه داده با در نظر گرفتن حدود 1000 شغل مختلف و شش معیار مشخص در تهدید سلامتی انسان انجام شده است.

 شش خطری که از نظر محققان این مطالعه سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد، عبارتند از:

 

1- قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی

 

2- قرار گرفتن در معرض انواع عفونت‌ها

 

3- شرایط نا امن محیط کار

 

4-قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مختلف

 

5-خطر سوختگی‌های خفیف، بریدگی‌ها و انواع جراحت‌ها

 

6- گزش و نیش حشرات و حیوانات

 

7- عدم فعالیت و نشستن‌های طولانی مدت

 

شاید انتظار مورد آخر را نداشتید، ولی از نظر کارشناسان نشستن‌های طولانی و عدم فعالیت داشتن ممکن است باعث افسردگی شده و به کاهش یا از دست دادن امید به زندگی منجر شود.

 عوامل بالا در مقیاس صفر تا 100 و توسط بخش کارگری شبکه شغلی آمریکا در مورد هر شغل مشخصی امتیاز‌بندی شده و به‌عنوان نتیجه این لیست 15تایی از پرخطر‌ترین مشاغل دنیا در نظر گرفته شده‌اند.

 از دیدن بعضی شغل‌ها در این میان ممکن است متعجب شوید. به معرفی لیستی که از شماره 15 شروع می‌شود، می‌پردازیم. در مقابل هر شغل عددی به‌عنوان نمره جهانی از نظر تهدید سلامتی ذکر شده است.

 

15- ماموران نظافت شهری و جمع‌آوری‌کنندگان محصولات بازیافتی: 55

 

این ماموران مسئولیت جمع‌آوری و پرتاب زباله‌ها و مواد و محصولات بازیافتی را به داخل کامیون به عهده دارند. برای این شغل سه عامل تهدیدکننده سلامتی وجود دارد: قرار داشتن در معرض آلودگی‌ها (97)، عدم فعالیت (69)، قرار گرفتن در معرض عفونت‌ها (63)

 

14- تکنیسین‌های تجهیزات هسته‌ای: 55.2

 

این افراد وظیفه کنترل دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده جهت آزاد‌سازی و کنترل انرژی هسته‌ای را برای کمک به محققان در فعالیت‌های تولید و آزمایشگاهی به عهده دارند. برای این شغل قرار گرفتن در معرض اشعه (89)، شرایط خطرناک محیط کار (77)، قرار گرفتن در معرض آلودگی (65)

 

13- تکنیسین پزشکی: 55.3

 

انجام انواع تست‌های پیچیده در آزمایشگاه‌های پزشکی برای تشخیص و درمان و پیشگیری از بیماری‌ها از وظایف این قشر است. قرارگرفتن در معرض بیماری‌ها و عفونت‌ها (96)، شرایط ناامن محیط کار (69)، قرارگرفتن در معرض آلودگی (68)

 

12- خلبان هواپیما، کمک خلبان و مهندس پرواز: 55.7

 

هدایت و کنترل هواپیمای چند موتوره، معمولا در مسیر‌های طولانی هوایی و پرواز‌های منظم، برای حمل بار یا جابه‌جایی مسافر مسئولیت این شغل است. فاکتور‌های عدم فعالیت (93)، قرارگرفتن در معرض اشعه (73)، قرار گرفتن در معرض آلودگی (68) برای این شغل در نظر گرفته شده‌اند.

 

11- اپراتور حفاری نفت و گاز: 56

 

تجهیز و راه‌اندازی و هدایت پمپ گردش گل از طریق سوراخ مته‌ کار این اپراتورهاست. قرارگرفتن در معرض آلودگی برای این شغل 100درصد، احتمال سوختگی، جراحت، گزش و نیش حشرات و حیوانات 91درصد و موقعیت ناامن شغلی 91درصد است.

 

10- دستیار جراحی: 57.3

 

دستیار جراح، پرستار بخش و به طور کلی تمام شرکت کنندگان در عمل جراحی در این حوزه‌ رده‌بندی می‌شوند. قرارگرفتن در معرض عفونت (82)، قرارگرفتن در معرض آلودگی (81) و محیط ناامن شغلی (59).

 

9- اپراتور دیگ‌های بخار و موتور‌های ثابت: 57.7

 

وظیفه این قشر اطمینان حاصل کردن از عملکرد موتور‌ها، دیگ‌های بخار و سایر تجهیزات مکانیکی در بخش‌های صنعتی است. این افراد 99درصد در معرض‌آلودگی و 84درصد در خطر جراحت و سوختگی و بریدگی قرار دارند، ضمن اینکه شرایط ناامن محیط کار برای آنها 89درصد است.

 

8- مدیریت سیستم تصفیه آب و فاضلاب: 58.2

 

کنترل و مدیریت فرآیند تصفیه آب و فاضلاب و جدا‌سازی آلودگی‌ها و زباله‌های داخل آب، معمولا از طریق پنل‌های کنترلی شغل این افراد است. قرار گرفتن در معرض آلودگی با 97درصد و شرایط خطرناک محیط‌زیست با 80درصد و احتمال جراحت، بریدگی و سوختگی با 74درصد این شغل را در رده خطرناک‌ترین مشاغل دنیا قرار داده است.

 

7- بازرس مهاجرت و گمرک: ‌59.3

 

بازرسی افراد، حمل‌و‌نقل عمومی، محموله‌های در حال تردد به منظور شناسایی و رعایت و اجرای قوانین قاچاق و مهاجرت کشور‌ها شغل این ماموران است. قرار گرفتن در معرض آلودگی 78درصدی و بیماری‌ها و عفونت‌ها 63درصد و قرار گرفتن در معرض اشعه‌ها 62درصد این شغل را پر خطر کرده است.

 

6- پزشک معالج پا: 60.2

 

تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به پا یا تغییر شکل در ناحیه پا تخصص این پزشکان است. برای این شغل قرار‌گیری در معرض بیماری‌ها و عفونت‌ها (87)، اشعه‌های خطرناک (69) و عدم فعالیت (61)است.

 

5- دامپزشک و دستیار دامپزشک

 

تشخیص بیماری یا آسیب‌دیدگی حیوانات، انجام تست‌های آزمایشگاهی مختلف برای درمان حیوانات مسئولیت این پزشک است. این شغل با قرار گرفتن 81درصدی در معرض عفونت و بیماری‌ها و 75درصدی جراحت و سوختگی و نیش و گزش حیوانات و 74درصدی آلودگی، جزو خطرناک‌ترین مشاغل دنیاست.

 

4- متخصص بیهوشی، پرستار بیهوشی و دستیار بیهوشی: 61.8

 

بیهوشی بیماران تحت معالجه و تزریق دارو‌های آرامبخش در طول مراحل پزشکی شغل این افراد است. قرارگرفتن در معرض بیماری‌ها و عفونت‌ها (94)، آلودگی‌ها (79) و اشعه‌ها (71.8) برای این شغل تهدیدی برای سلامتی به شمار می‌آیند.

 

3- مهماندار پرواز: ‌62.3

 

مشخص‌کردن جای مسافران در سفر‌های هوایی، چک‌کردن بلیت‌ها، توضیح روش استفاده از تجهیزات ایمنی و پذیرایی از مسافران شغل این افراد است. برای این شغل عوامل تهدید‌کننده قرار گرفتن در معرض آلودگی (88)، قرار گرفتن در معرض بیماری‌ها و عفونت‌ها (77) و احتمال آسیب دیدگی جراحت و سوختگی (69) هستند.

 

2- دندان پزشک، دستیار دندان پزشک و دندان ساز: 62.9

 

بررسی و تشخیص و درمان بیماری‌های دندان و لثه، درمان بیماری‌های مرتبط با اعصاب دندان و مراقبت‌ها و بهداشت دندان و دهان شغل آن‌هاست. این افراد در معرض بیماری‌ها و عفونت‌ها (87.8) و آلودگی‌ها (76.2) قرار دارند. ضمن اینکه عدم فعالیت (73.6) هم تهدید دیگری برای سلامتی آنهاست.

 

1- تکنیسین بافت‌شناسی: 63.8

 

مطالعه بافت‌های بخش‌های مختلف بدن بیمار برای کمک به پزشک جهت تشخیص بیماری وظیفه آنهاست. این شغل 94درصد در محیط کار خطرناک و 91درصد در معرض آلودگی و 75درصد در معرض عفونت‌ها و بیماری‌ها قرار دارند.