زیرزمینی شدن ادامه اتوبان صیاد پس از قالیباف/ اختلاف نظر بر سر چگونگی طراحی این پروژه

گروه اجتماعی، احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیور با بیان این که بزرگراه اتوبان صیاد شیرازی به صورت زیرزمینی ادامه می یابد، عنوان کرد: این اتوبان به دلیل تملک های زیادی که نیاز دارد از ابتدا به صورت زیرزمینی مطرح شد.

وی ادامه داد: در صورت اجرای این پروژه روی زمین، نگرانی هایی در مورد آسیب رسانی به بافت فرهنگی محله های پیرامونی نیز وجود دارد.

دنیامالی با اشاره به این که توسعه شبکه های حمل و نقلی در بافت شهر باید در سطح منفی یک یا زیر زمین انجام شود، خاطرنشان کرد: در این صورت  ضمن کنترل آلودگی صوتی می توان ارتباط محله ها را نیز با یکدیگر حفظ کرد تا دیگر شاهد گسست های محلی که توسعه برخی از اتوبان ها ایجاد کرده است، نباشیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به این که زیرزمین شدن اتوبان صیاد موضوع بسیار مهمی است، گفت:طراحی ادامه این اتوبان همچنان محل بحث و اختلاف نظر است. ما یک تونل با سه مقطع را پیشنهاد داده ایم . یک مقطع به صورت زیرین که شبکه های زیربنایی در آن تعریف شود و دو مقطع نیز برای محور رفت و برگشت اختصاص می یابد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که پروژه هایی از این دست نیازمند استفاده از دستگاه های TBM بزرگ است، خاطرنشان کرد: لذا برای ساخت این اتوبان در صورت جمع بندی نیاز به TBM هایی با قطر 16 متر است اما تا کنون مدیریت شهری در مورد این پروژه به جمع بندی نرسیده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که اجرای این پروژه در دوره بعدی مدیریت شهری انجام می شود، عنوان کرد: این طرح برای شهر ضروری است اما با توجه به کمبود منابع مالی امکان اجرای آن را در این دوره نداریم.

گفتنی است دنیامالی پیش از این در سال 93  از طراحی و اجرای این پروژه در دوره فعلی مدیریت شهری سخن گفته بود که گویا شرایط فعلی مالی در شهرداری تهران پروژه هایی از این دست را متوقف کرده است.

لازم به توضیح است اتوبان صیاد شیرازی میدان سپاه را به محله اقدسیه در منطقه یک متصل می‌سازد و یکی از بزرگراه‌های اصلی در مسیر جنوب به شمال شهر و بالعکس است. این اتوبان دسترسی‌هایی با بزرگراه‌های شهیدهمت- رسالت- آیت الله صدر و مدان نوبنیاد دارد.