۲۵درصد سرقت ها در تهران رخ می دهد

سردار محمدرضا مقیمی در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه مبارزه با سرقت که در سال ۹۳ راه اندازی شد در سال ۹۴ با تشدید مبارزه به کار خود ادامه داد و بعدها قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شد و سال گذشته در هر دو این موضوعات توفیقات خوبی داشتیم در موضوع سرقت در کشفیات و وقوعات کاهش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ۵ و نیم درصد وقوع سرقت در سال گذشته کاهش داشته است، افزود: در دو ماه امسال با توجه به رصد پلیس بالغ بر ۸۰ درصد آمارها در ۱۴ استان کشور مورد مطالعه قرار گرفت که تهران اولین استان است.

به گفته وی، تهران ۲۵ درصد وقوع سرقت را به خود اختصاص داده است و همین آمارها نشان می دهد که سرقت در تهران کاهش خوبی داشته است.

مقیمی ادامه داد: افزایش وقوع پدیده ای در سرقت است که بدون اینکه مهار شود روند رو به رشد دارد اما در زمینه کاهش وقوعات باید سازمان های دیگر را پای کار بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه وجود معتادان ولگرد باعث افرایش سرقت می شود تا جایی که ۵۲ درصد سرقت ها خیابانی است و البته در برخی سرقت ها اموال مالباخته به راحتی به دست می آیند و برخی به سختی، گفت: در سرقت منزل بیشتر سرقت ها شامل طلا، ارز و نقدینگی است که بعد از دستگیری پول ها خرج شده است.

سردار مقیمی ادامه داد: بر حسب احکام قضایی مالخر در صورت دستگیری موظف است تا مال سرقتی را تامین و عین آن را به مالباخته استرداد دهد.

توصیه به شرکتهای تولیدکننده کالا برای ارائه شناسه اموال به خریدار

وی در ادامه درباره سامانه ثبت اموال مسروقه گفت: سال های گذشته بروشورهایی به مردم ارائه شد تا شماره سریال وسایل منزل خود را در آن یادداشت کنند تا وقتی از منزل سرقتی انجام شد و برای شکایت به افسر و کلانتری مراجعه می کنند از طریق شماره شناسه اموال به راحتی بتوانند انوال مسروقه را کشف کنند اما این طرح مورد استقبال خوب مردم قرار نگرفت.

سردار مقیمی گفت: در بروشورهای ارائه شده به مردم بیشتر به مارک کالاها اشاره شده بود و شماره شناسه اموال مورد توجه نبود به همین دلیل به دنبال این هستیم تا با شرکت های تولید کننده به تعامل برسیم تا آنها با اسنادی که به مردم می دهند حتما شناسه اموال را ذکر کنند تا بتوانیم اموال را در سامانه های تحت وب ثبت کنیم تا احتمال دسترسی مردم به سامانه هم وجود داشته باشد.

به گفته وی تهیه نرم افزار این سامانه در دست اقدام است و تا نیمه اول امسال بر اساس تاکیدات فرمانده ناجا راه اندازی می شود اما لازم است تا سازمان های دیگر در عرصه تولید پای کار بیایند.

در اعتراف گیری کشف علمی اطلاعات پیگیری می شود

رییس پلیس آگاهی در مورد شیوه اعتراف گیری نیز گفت: با توجه به اینکه عقبه خوبی در مجموعه پلیس وجود دارد و تجربیات بسیاری در پلیس آگاهی اندوخته شده همکاران پلیس آگاهی باید از ذهن پردازشگر و حل مساله برخوردار باشند به همین دلیل جرایم در پلیس آگاهی بر اساس کشف علمی اطلاعات پیگیری می شود.

وی با اشاره به تجهیزات آزمایشگاه های تامین و به کارگیری بانک های اطلاعاتی در اولویت قرار دارد به گونه ای که تجهیز آزمایشگاه ها در سال گذشته بسیار کمک حال کشف جرایم بود و کشف علمی جرایم از سال ۹۳ به ۹۴ به صورت ۱۰۰ درصدی افزایش داشته است و نزدیک به ۱۲۰ هزار کشف جرایم پلیس آگاهی با آزمایشگاه تشخیص هویت انجام شده به همبن طریق از روش های منسوخ شده گرفتن اطلاعات از مجرمان استفاده نمی شود.

وی گفت: در صورت هرگونه بدرفتاری با کارکنان برخورد می شود و سال گذشته ۲۰ نفر از کارکنان متخلف را منفک کردیم.