واکنش ابتکار به رشد تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی

معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به روند رو به رشد مخالفت مجامع علمی جهان با تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی به‌دلیل عوارض و پیامدهای مختلف کشت و تولید این محصولات بر محیط زیست و انسان که تا به امروز منجر به ممنوعیت کشت محصولات تراریخته در 21 دولت جهان از جمله آلمان، ژاپن، اتریش، سوئیس، فرانسه و ... شده است، موضع سازمان محیط زیست درباره کشت و آزادسازی تولید این محصولات در سطح کشور چیست، اظهار کرد: موضع ما، موضع قانون ملی است و اینکه هرگونه دستکاری در طبیعت و ژن‌های طبیعت مشمول قوانین و ارزیابی ریسک است و چنانچه به محیط زیست، بهداشت و سلامت لطمه بزند، ممنوع خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سطح داخلی، قانون «ایمنی زیستی» را داریم و علاوه بر آن به «پروتکل کارتاهنا» که پروتکل ایمنی زیستی است، متعهد هستیم.

ابتکار با بیان اینکه تا 2 روز آینده دستورالعمل و شیوه‌نامه مرتبط با برایند آزمون‌های ایمنی زیستی در حوزه محیط زیست اعلام می‌شود، خاطرنشان کرد: شورای عالی ایمنی زیستی تشکیل جلسه می‌دهد و سیاست‌های این موضوع را بررسی و پیگیری خواهد کرد.

وی به گزارشاتی مبنی بر تخلف در واردات محصولات تراریخته اشاره کرد و متذکر شد: متأسفانه برخی گزارشات، حکایت از تخلفات در واردات محصولات دانه‌های بذرهای تراریخته در کشور دارد که این نیز مشمول مقررات می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در این زمینه، مهمترین بحث، موضوع اجرای قانون لیبل (برچسب) است که مردم باید بدانند و این موضوع دارای اهمیت است.

ابتکار با تأکید بر اینکه در زمینه تولیدات محصولات دستکاری شده ژنتیکی در سطح آزمایشگاهی و پژوهشگاهی نیز باید تمام قوانین ایمنی رعایت شود، گفت: حتی در سطح آزمایشگاهی و مراکز پژوهشی اگر دستکاری ژنتیکی رخ دهد باید تمام قوانین ایمنی زیستی مورد توجه واقع شود و حتی در سطح تحقیقات عملی نیز قوانین وجود دارد. 

به‌گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست هنوز مجوزی در ارتباط با تولید و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی در ایران نداده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فقط 2 مورد استعلام در بحث اطلاعات فرآورده انجام گرفته که ما نیز آن را برگشت دادیم و برای موارد تحقیقاتی نیز رابطه لازم اعلام شده است.

ابتکار با اشاره به محصولات دستکاری شده ژنتیکی و تأثیرات بر محیط زیست گفت: مثلاً اگر در یک مزرعه این اتفاق رخ دهد و در طبیعت رهاسازی شود، گونه‌هایی نظیر حشرات نیز زیست می‌کنند، که بدین سبب مجوز زیست‌محیطی و بهداشتی باید دریافت شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره گنجانده شدن تولید و کشت برنج و پنبه تراریخته در برنامه ششم توسعه گفت: اگر چنین چیزی باشد در چارچوب ضابطه است و طبق ضابطه نیز باید ارزیابی زیست‌محیطی آن انجام پذیرد.