حسین عبدالعزیزی، با بیان اینکه اخیراً کمیته تخصصی سازمان بهداشت جهانی در مورد کاربرد آنتی بیوتیک‌ها در جیره غذایی دام‌ها عنوان کرده که غلظت ppm 20 به طور جداگانه یا همراه با غذا، برای تحریک رشد و تبدیل غذایی کافی است، اظهار کرد: به همین دلیل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها و باقی ماندن آنها در فراورده غذایی همچون شیر و گوشت دام باعث به خطر افتادن سلامتی مصرف کننده می‌شود.

وی در ادامه افزود: ایجاد مقاومت برای میکرو ارگانیسم‌ها به ویژه عوامل بیماری‌زا نسبت به آنتی بیوتیک‌ها و ایجاد انواع آلرژی در افرادی که حساسیت دارند، از بقایای آنتی بیوتیک پنی سیلین در شیر به وجود می‌آید.

عبدالعزیزی، ادامه داد: کاهش میزان آلودگی‌های میکروبی در دام‌ها و ممانعت از تشخیص آزمایشگاهی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا همچون سالمونلا در لاشه و اختلال در قضاوت روی لاشه‌ها به هنگام بازرسی گوشت نیز از دیگر معایب وجود بقایای آنتی بیوتیک است.

کارشناس بهداشت مواد غذایی با بیان این مطلب که آنتی بیوتیک‌ها باعث مخفی شدن وضعیت بهداشتی نامطلوب مواد غذایی می‌شوند، افزود: زیرا با نابودسازی میکروارگانیسم‌ها از پاسخ میکروبی آنها در آزمایش‌های باکتریولوژیک جلوگیری خواهد شد.

عبدالعزیزی، ادامه داد: از بین بردن میکروارگانیسم‌های مفیدی که در تهیه فرآورده‌های شیر و لبنیات وجود آنها ضروری است موجب وارد آمدن خسارات فراوانی به صنایع شیر می‌شوند.