چگونه از تخصص مشمولان سربازی در پادگان ها استفاده می شود؟

کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:" چرا در برخی از پادگان‌ها از سربازان لیسانس به بالا در کارهای خدماتی استفاده می‌شود، آیا این قضیه بر خلاف قوانین نیست؟ آیا نظارتی صورت می‌گیرد؟"

در این باره روابط عمومی سازمان نظام وظیفه توضیحاتی داد: در این مورد باید گفت که تعدد و تنوع رشته‌های تحصیلی مشمولین وظیفه بسیار زیاد است و حتی کل کشور نیز قادر به کارگیری آنان نیست، بسیاری از مشمولین وظیفه به خصوص کارشناس مباحث تئوری را طی کرده‌اند و تخصص خاصی ندارند. هر یک از نیروهای مسلح ماموریت و وظایف خاصی دارند و بر همین اساس نیز سازماندهی شده‌اند، لذا تخصص‌ها و مشاغل آنها مرتبط با ماموریت آنها است و طبیعی است که بسیاری از تخصص‌ها را به صورت مستقیم نمی‌توانند به کارگیری کند. نکته مهم دیگر این است که تعدادی از کارکنان وظیفه در اجرای قانون و تعدادی نیز به دلیل مشکلات خانوادگی یا علاقه باید در شهرهای محل سکونت خود به کارگیری شوند، برای نمونه کارکنان وظیفه متأهل باید در شهر خودشان به کارگیری شوند، همچنین کسانی که مشکلاتی دارند یا از طریق رابطه، در شهر محل سکونت به کارگیری می‌شوند، در حالی که به تخصص آنها در هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، شمال غرب کشور و... نیاز است، و در شهر خودش شغلی در رابطه با تخصص وی وجود ندارد.

اکثر کسانی که مدعی هستند در تخصص خودشان به کارگیری نمی‌شوند، همین افراد هستند با توجه به چهار نکته فوق موارد زیر در رابطه با به کارگیری تخصصی کارکنان وظیفه اشاره می‌شود.

اما اکثر مشمولین دیپلم و زیر دیپلم در رابطه با تخصص خود به کارگیری می‌شوند صافکار، نقاش، بنا، آرایشگر، آشپز و... همچنین مشمولین گروه پزشکی نیز صد در صد به کارگیری تخصصی می‌شوند.

 مشمولین کارشناسی ارشد و بالاتر اکثراً به کارگیری تخصصی می‌شوند، در عین حالی که این افراد می‌توانند با توجه به تخصص خود پروژه تحقیقاتی در خصوص مسایل دفاعی،‌امنیتی ارایه دهنده و از 2 تا 19 ماه کسر خدمت بگیرند که این استفاده از تخصص آنان است.

نحوه به کارگیری نیروهای مسلح به این شکل است که عده‌ای با توجه به تخصص و مشاغل موجود، به صورت مستقیم در تخصص خود به کارگیری می‌شوند، گروه دوم پس از آموزش‌های تخصصی افسری و درجه‌داری در مشاغل مرتبط به کارگیری می‌شوند. کلاً آموزش‌های تخصصی افسری و درجه داری برای این است که کارکنان وظیفه را برای انجام مشاغل تخصصی در نیروهای مسلح تربیت کنند.