عادل آذر  درباره حمله سایبری ۱۱ روز قبل به سایت مرکز آمار ایران که برای ساعاتی آن را دسترس خارج کرد، گفت: آنچه که مورد این حمله سایبری قرار گرفت، سایت اطلاع‌رسانی مرکز آمار ایران بود و اتصالات دیتابیس و شبکه اطلاعاتی ما به هیچ وجه مورد حمله قرار نگرفته است.

وی افزود: کاری که آنها توانستند انجام دهند، این بود که در فرصتی که ما داشتیم زیرساخت‌های کارمان را آماده می‌کردیم و در واقع در بازه کوتاهی که مراقبت‌ها روی سایت اطلاع‌رسانی ما کم شده بود، صفحه اول همین سایت را برای مدت نیم ساعت، مورد حمله قرار داده بودند و تصویری از یک پیام را آنجا قرار داده بودند.

آذر در پاسخ به این پرسش که آیا در همین فاصله آنها توانسته بودند به اطلاعات آماری از این سایت که مربوط به شهروندان بوده است، دست پیدا کنند؟، تاکید کرد: به هیچ وجه. شبکه اصلی اطلاعات آماری ما یک شبکه کاملاً امن و با لایه‌های امنیتی بسیار بالاست و اساساً در سطح دسترسی اینترنتی نیست که کسی بخواهد با آن ارتباط پیدا بکند اما اینکه این هکر در کجا این حمله را صورت داده و اینکه آیا سازماندهی شده بوده است یا خیر، در دست بررسی مراجع «آی. سی. تی» مربوطه قرار دارد.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این ادعا که در فضای مجازی مطرح شد و حمله اینترنتی مذکور، به گروه تروریستی داعش نسبت داده شد، صحت دارد یا خیر؟ افزود: در پیام مربوطه، کلمه «داعس» درج شده بود و بعداً هم که از سوی مراجع مربوطه بررسی شده بود، مشخص شد که حمله این هکر هیج ارتباطی با گروه داعش نداشته است. البته در آن پیام آمده بود که «من از مکه هستم». البته من پشت این مسئله را که این اتفاق چگونه افتاده و آیا سازماندهی شده بوده یا تشکیلاتی و یا به صورت فردی بوده است، نمی‌دانم. البته خیلی هم برای ما مهم نیست، چون همانطور که گفتم موضوع از طرف سیستم‌های مخابراتی و آی. سی. تی در دست پیگیری است.

آذر با دیگر تاکید کرد: من این اطمینان را به همه شهروندان کشورمان می‌دهم که تنها سایت اطلاع‌رسانی مرکز آمار و آن هم صفحه نخست این سایت، هدف این حمله سایبری قرار گرفته و نیم ساعت بعد هم به حالت قبل بازگشت و مجدداً سیستم به طور کامل در کنترل ما قرار گرفت و هیچگونه خطری داده‌های مرکز آمار ایران را تهدید نکرد، چون هانطور که گفتم آنجا دارای لایه‌های امنیتی بسیار بالایی است و اساساً روی شبکه‌های اینترنتی نیست که کسی بخواهد چنین ارتباطی با آن قرار کند.