وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز بکار شبکه ملی اطلاعات یا شبکه ملی اینترنت تا ۳ ماه دیگر خبر داد و گفت: با وجود این شبکه پهنای باند مورد نیاز داخل از پهنای باند دسترسی به شبکه جهانی اینترنت تفکیک شده و محدودیت سرعت دسترسی به اینترنت برداشته می شود.
رضا تقی پور در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه بسیاری از کاربردهایی که امروز به عنوان کاربردهای اینترنت در کشور ما شهرت پیدا کرده کاربردهای واقعی اینترنت نیستند گفت: برای مثال زمانی که صحبت از پرداخت اینترنتی به میان می آید منظور پرداخت الکترونیکی است که این پرداخت نیازی به شبکه اینترنت ندارد.

وی با بیان اینکه پرداخت از طریق شبکه اینترنت در برخی موارد مشکل ساز بوده و به دلیل مسائل امنیتی نباید اطلاعات در معرض و در دسترس شبکه های بیگانه باشد اضافه کرد: زمانی که لفظ اینترنت را بکار می بریم یعنی اطلاعاتی که روی شبکه قرار گرفته در معرض و در دسترس بسیاری از سایتها و مراکز و شبکه های خارجی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه منظور از شبکه ملی اینترنت که در گذشته نیز مطرح شده بود شبکه ای با مبنای پروتکل اینترنت است که از نظر نوع آدرس دهی و نوع دسترسی سازگار با اینترنت جهانی خواهد بود گفت: اما این شبکه می تواند از نظر محتوا شبکه مستقلی باشد. بنابراین با این تعریف شبکه ملی اطلاعات همان شبکه ملی اینترنت است که آدرسهای اینترنت در این شبکه قابل آدرس دهی و دسترسی خواهد بود و از نظر سیاستگذاری و نوع اداره به صورت ملی اداره خواهد شد.


تفکیک پهنای باند داخل کشور و مرتفع سازی محدودیت های دسترسی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه در راستای توسعه زیرساختهای لازم برای اجرای دولت الکترونیک و ایجاد شبکه ملی اطلاعات چندین محور تعریف شده که مهمترین آن مرتفع سازی محدودیتهای دسترسی است به مهر گفت: در نظر داریم پهنای باند داخل کشور و آنچه که برای فعالیتهای الکترونیکی در داخل کشور نیاز است را تفکیک کنیم.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در استفاده از شبکه دولت الکترونیک محدودیت پهنای باند برای کاربردهای مختلف نخواهیم داشت چرا که می توانیم امنیت آن را حفظ کرده و به کاربران در مورد امنیت آن اطمینان دهیم.

دکتر تقی پور با بیان اینکه با این توسعه پهنای باند اجرای مسائلی نظیر تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و به طور کل تمامی پسوندهای الکترونیکی در داخل کشور امکانپذیر خواهد بود افزود: این روند در زمان حاضر آغاز شده و به طور مرتب این ظرفیت در داخل کشور در حال توسعه است.

وی اظهار امیدواری کرد که با این تفکیک ظرف سه ماه آینده – سه ماهه سوم امسال - شبکه ملی اطلاعات به انجام برسد.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: مهمترین ویژگی که این شبکه نسبت به شبکه فعلی خواهد داشت بحثمیزبانی محتوا در داخل کشور خواهد بود.

تقی پور با بیان اینکه در بحثمحتوا در کشور بسیار ضعیف هستیم ادامه داد: با آغاز بکار شبکه ملی اینترنت، میزبانی محتوا در داخل کشور با شکل جدید انجام خواهد شد و امید می رود بسیاری از تولیدکنندگان محتوا بتوانند خدمات را در این شبکه قرار دهند.


دسترسی کاربران خانگی به اینترنت ۱۰ مگابیتی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سئوال که برای کاربران خانگی چه تمهیداتی در استفاده از اینترنت بدون محدودیت درنظر گرفته شده است به مهر گفت: بخشی از ارتباطات کاربران که مربوط به داخل کشور می شود در منازل نیز بدون محدودیت پهنای باند ارائه خواهد شد و حتی در برنامه داریم که با توسعه شبکه فیبر نوری پهنای باند بیش از ۸ تا ۱۰ مگابیت در ثانیه را در منازل داشته باشیم که این طرح در مرحله طراحی است و کار اجرایی آن آغاز نشده است.

تقی پور تاکید کرد که با این طرح تمامی خدمات که نیازمند ارسال تصویر است به راحتی از طریق شبکه ملی اینترنت انجامپذیر خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در شبکه ملی اطلاعات دو پارامتر دستیابی و امنیت در درجه اطمینان خوبی قرار دارد و از نظر کاربردی نیز محدودیت های پهنای باند وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به بحثارتباط شبکه ملی اینترنت با شبکه جهانی اینترنت به مهر گفت: طبیعتا با تدابیری که در طراحی این شبکه پیش بینی شده دسترسی به سایتهای علمی و به طور کل محتواهای علمی پژوهشی با هزینه های کمتری ممکن خواهد شد.