محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده نیروی حق التدریس جذب می‌کند؟»، اظهار داشت: قانونی که مجلس شورای اسلامی در سال گذشته تصویب کرد به قوت خود باقی است و در صورت نیاز از نیروی حق التدریس استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «آیا آموزش و پرورش بخشنامه‌ای برای عدم استفاده از نیروهای آزاد و حق التدریس صادر کرده است؟»، گفت: آن بخشنامه مربوط به ساماندهی نیروی انسانی است و استفاده از حق التدریس را منع نمی‌کند.

سلیمی جهرمی افزود: در این بخشنامه به تمام امکانات اشاره شده است، از جمله اینکه جذب نیروی انسانی حق التدریس در شرایط خاص می‌تواند انجام شود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به تعداد نیروی انسانی جدیدی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند اشاره و خاطرنشان کرد: بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز با ورود 18 هزار نیرویی که از مهر ماه به آموزش و پرورش می‌آیند تأمین می‌شود.

وی افزود: از این 18 هزار نفر، حدود 13 هزار دانشجو معلمانی هستند که پس از چهار سال آموزش وارد مدارس می‌شوند و حدود 5 هزار نفر هم سال گذشته از طریق آزمون استخدامی جذب شدند و پس از دوره آموزشی یکساله از آنها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: با حضور این نیروها، نیازهای نیروی انسانی آموزش و پرورش کاهش پیدا می‌کند و بخشی هم از نیروهای حق التدریس که در سال گذشته از آنها استفاده شده بهره خواهیم برد.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه در سال تحصیلی آینده به بخشی از نیروهای حق التدریس در تعدادی از رشته‌ها نیاز نخواهیم داشت، گفت: این موضوع در قانون مجلس وجود داشت و در بخشنامه‌ای که برای ساماندهی نیروی انسانی صادر شد نیز وجود دارد.

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته هم تأکید شده بود که جذب نیروی حق التدریس در سال تحصیلی 95-94 به معنای استمرار آن نخواهد بود و استفاده از این نیروها هم منوط به نیاز استانها خواهد بود.