دولت به تهرانی ها  بدهکار است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جلسه هفته گذشته شورا با ارائه گزارشی درباره میزان بدهی دولت‌های نهم، دهم و یازدهم به شهرداری تهران، خالص طلب شهرداری تهران از دولت که مورد تأیید حسابرس قانونی نیز قرار گرفته را جمعاً 14 هزار میلیارد تومان اعلام و تأکید کرد: 67 درصد مجموع این بدهی صرفاً مربوط به مترو است.

با احتساب هزینه 225 میلیارد تومانی بابت ساخت و بهره‌برداری کامل از هر کیلومتر مترو، در صورت پرداخت مطالبات شهرداری تهران از سوی دولت، ساخت و راه اندازی کامل 62 کیلومتر مترو ممکن می‌شد و به راحتی ظرف دو سال این امکان وجود داشت که ظرفیت متروی تهران را حداقل یک سوم افزایش داد.

قیمت هر دستگاه اتوبوس دوکابین حدود 700 میلیون تومان است؛ اگر مطالبات شهرداری تهران از دولت پرداخت شود، با آن می‌توان 20 هزار دستگاه اتوبوس دوکابین خریداری کرد که نه تنها با آن 100 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران نوسازی و تکمیل می‌شود، بلکه می‌توان نسبت به تجهیز و تقویت ناوگان اتوبوسرانی سایر کلانشهرهای کشور نیز اقدام کرد.

سهم هر یک از 9 میلیون شهروند تهرانی از 14 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهران، یک میلیون و 555 هزار تومان است و به عبارتی هر تهرانی بیش از یک و نیم میلیون تومان از دولت طلبکار است.