وضعیت دانشگاه‌ها در زمینه دخانیات چطور است؟

محمدرضا مسجدی - دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات که عنوان عضو ایرانی گروه برنامه ریزی و نماینده کشوری گارد (اتحادیه جهانی علیه بیماریهای تنفسی) را نیز به‌عهده دارد، درباره وضع دانشگاه‌ها در زمینه دخانیات که به هیچ وجه نیز مطلوب ندانست، اظهار داشت: در این‌باره مشکل داریم. درباره جوانان یک بحث جدی ما با دانشجوها است، زیرا عوارض قلیان مهمتر از سیگار است، چون نزدیک به 22 درصد مردان و 3 درصد خانم‌ها در کشور سیگار می‌کشند؛ ولی در مورد قلیان تا 18 درصد دختران دانشجو قلیان می‌کشند که 6 برابر است.

وی ادامه داد: این خیلی مهم و تأسف‌بار است برای اینکه دختران امروز، همسران و مادران آینده هستند. مادری که خودش قلیان می‌کشد چطور می‌خواهد بچه اش را بزرگ کند. چطور می‌خواهد شوهرش را اداره کند. این خیلی مهم است. این‌ها چیزهایی است که خانواده را تهدید می‌کند. لذا کاری که خوشبختانه با هماهنگی وزارت علوم انجام می‌شود کار فرهنگی است.

 

مسجدی بیان داشت: البته دانشجوها می‌گویند که این (قلیان) تنها بهانه تفریح آنها است و تنها بهانه دور هم جمع شدن آنان به شمار می‌آید یعنی ما باید به تقاضاهای آنها توجه کنیم و پاسخ دهیم. مثلاً دو برنامه از صدا و سیما که از شبکه نسیم و برنامه ورزشی پخش می‌شود؛ توانست خانواده‌ها را جلب کند و از توجه به شبکه‌های خارجی ممانعت به عمل آورد. یعنی شما باید جایگزین خوب بیاورید. اگر شما جایگزین خوب نیاورید آن سؤال شما بی‌پاسخ می‌ماند که چه کار باید کنیم؟ مثلاً در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم فضاهای ورزشی و تفریحی را باید زیاد کنیم، برنامه‌های شاد برای بچه‌ها بگذاریم و باید در همه زمینه‌ها فعال شویم.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: یک زمانی آقای عارف معاون اول بود. من یک جلسه ای خدمتشان بودم گفتم آقای عارف ببخشید من این را مطرح می‌کنم در آمریکا جوان‌ها را سرگرم می‌کنند و به صد روش مسابقه برای آنها می‌گذارند. مسابقه الک دولک.... فقط مسابقه فوتبال و بسکتبال و این‌ها نیست. آن وقت مسابقه چی هست؟ محلی - شهری - استانی - منطقه ای - ملی... یعنی صد روش این بچه‌ها را درگیر می‌کنند که بچه‌ها انرژی‌شان را تخلیه کنند. جوان باید انرژی اش را تخلیه کند. بنابراین برایشان راه درست انتخاب نکنی به بیراهه می‌رود.

مسجدی خاطرنشان کرد: براین اساس معاون وزیر علوم قول دانشگاه بدون دخانیات را دادند که در این باره براساس تقاضای ما جلسه ای برگزار شد که حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس هیئت امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران حضور یافتند؛ بنابراین تقاضای ما این است که جلسه بعدی با قوه قضاییه صورت پذیرد و در مجموع 4 جلسه تقاضا کردیم؛ یکی با دولت. یکی با قوه قضاییه. یکی با حوزه‌های علمیه و یکی هم با مجلس آینده؛ که فقط مورد اول انجام شده است و انصافاً هم (آقای گلپایگانی) خوب در جلسات حضور می‌یابند.