کلاه کاسه‌ای شهرداری بر سر پایتخت‌نشینان

شهرداری تهران در اسفند سال 94 طرح تکریم مشتری در میادین میوه و تره بار را در دستور کار قرار داد و قرار شد بر اساس اجرای این طرح میوه ها در برخی از غرف میادین میوه و تره بار به صورت دستچین و با قیمت بالاتر توزیع شود.

با اجرای این طرح تعدادی از غرفه‌داران و کارگران میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران به این اجرای طرح اعتراض کردند.

کار به جای باریک کشید و در برخی از میادین میوه ای توزیع نشد.مسئولان شهرداری نیز اعلام کردند باید این کار اجرایی شود و قرار شد که دیگر به شورشیان در دور جدید غرفه داده نشود در نتیجه غرفه داران معترض به سر کار خود بازگشتند.

******************

اوضاع خوب بود. کار دوباره روال عادی گرفت. غرفه داران نیز سر خود را پایین انداختند و شروع کردند به اجرای طرح تکریم از ارباب رجوع.

اما طرح تکریم چند روزی بیشتر طول نکشید و به تازگی غرفه داران میادین راه جدیدی کشف کردند که پول میوه دستچین از مردم می‌گیرند ولی میوه را خودشان داخل کاسه ریخته و به صورت کاسه‌ای می فروشند و اگر مشتری اعتراض کند میوه نمی‌فروشند.

خلج یکی از مشتریان میادین میوه و تره بار به خبرنگار فارس گفت: اجرای طرح دستچین خیلی خوب بود و دیگر غرفه داران باز اضافی به مشتری تحمیل نمی کردند.

وی ادامه داد: هر میوه ای می خواستیم جدا می کردیم و می خریدیم قدری قیمت بالا بود ولی خوب بود. اما باز هم غرفه داران راه جدید پیدا کردند و میوه ها را به صورت کاسه ای می فروشند و اجازه دستچین نمی دهند.

سعادتی یکی دیگر از مشتریان گفت: من مجبور شدم زردآلو را به صورت کاسه ای بخرم. روی ظرف میوه خوبی بود و زیر ظرف هر چی میوه له شده بود گذاشته بودند.

وی ادامه داد: پول دستچین می دهیم ولی میوه بی کیفیت دریافت می کنیم و هیچ نقشی هم در انتخاب میوه نداریم. نمی دانم این چه دستچینی است.

عرب یکی دیگر از مشتریان گفت: با غرفه دار بر سر میوه دستچین درگیر شدم. می خواستم خودم جدا کنم گفت نه. من باید جدا کنم.

وی ادامه داد: آخر این چه طرحی است. چند بار هم به 137 زنگ زدم اما پاسخی دریافت نکرده ام  و این غرفه داران همچنان به تخلف خود ادامه می دهند و گوش شنوایی هم وجود ندارد.

************************

به نظر می‌رسد که به غرفه داران قبل از بسته شدن قرار داد اعلام کرده بودند که برخی از غرف باید محصولات دستچین ارائه کند و حالا آنها زیر قرار و مدار خود زده اند.

مجتبی عبداللهی  معاون خدمات شهری شهرداری تهران به خبرنگار فارس گفت: پیش از عید 95 در واگذاری غرف قید کردیم که قرار است یکسری از غرفه‌ها در میادین میوه و تره‌بار به صورت دست‌چین و سوائی میوه عرضه کنند.

وی ادامه داد: حدود 200 غرفه را دست‌چین کرده‌ایم و علیرغم اینکه قیمت دست‌چین 10 الی 15 درصد بالاتر از قیمت سایر میوه‌هاست اما غرفه‌‌داران معتقدند که مقرون به صرفه نیست و ضایعات بالا رفته است.

معاون شهردار تهران افزود: برخی از این غرفه‌داران می‌خواهند فشار وارد کنند تا میوه دست‌چین را از میادین حذف کنیم اما این کار ادامه دارد و آرام آرام تمام غرف را دست‌چین خواهیم کرد چرا که می‌خواهیم میزان رضایتمندی مشتریان بالا رود و به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم.

به گفته معاون شهردار 7 الی 8 نفر هستند که موضوع حذف غرف دست‌چین را پیگیری می‌کنند و حتی عده‌ای را که می‌خواهند همکاری کنند تهدید می‌کنند.

وی بیان کرد: البته ما افرادی را که با ما همکاری داشته‌اند در دور بعدی مزایده با آنها همکاری بیشتری داریم و کسانی که  غرف را تعطیل کردند و نظم را به هم ریختند با آنها همکاری نمی‌کنیم.

عبداللهی افزود: افراد خاطی در لیست سیاه قرار دارند و به آنها اجازه شرکت در مزایده نمی‌دهیم.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه هر کس بار نیاورد برابر مفاد قانون مزایده با آنها برخورد می‌کنیم.

************************

عده ای برای اجاره غرف میادین میوه و تره بار صف کشیده اند تا همین میوه دستچین را عرضه کنند اینها بخشی از صحبت های رئیس شورای شهر تهران است.

مهدی چمران در خصوص اجرای طرح میوه دستچین در میادین شهرداری تهران گفت: اینکه روزانه سه کیلو میوه خریداری شود و نیم کیلو از آن دوریز باشد، فایده ندارد و این در حالی است که مردم تهران از اجرای طرح غرفه دستچین در میادین میوه و تره بار با وجود تفاوت قیمت استقبال کرده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد:میادین میوه و تره بار بر اساس گزارش‌ها به روال عادی خود برگشته‌اند و اما میادین آئین‌نامه انضباطی دارند و باید با کسانی که بدون دلیل اقدام به تعطیلی و بستن غرفه‌ها کرده‌اند برخورد و غرفه از این افراد گرفته شود.

چمران تاکید کرد: عده‌ای برای اجاره یک غرفه در سازمان میادین و میوه و تره بار در صف ایستاده‌اند تا همان میوه دستچین را ارائه کنند.

وی افزود: فروش میوه دستچین برای فروشندگان ضرر ندارد چون در همه مغازه‌های فروش میوه در شهر این کار انجام می‌شود و این در حالی است که امکان ارائه میوه به صورت مخلوط هم وجود دارد و هر مشتری بر اساس نیاز خود می‌تواند خرید کند.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: غرفه‌های سازمان میادین باید در اختیار کسانی باشد که آمادگی دارند با سیستم موجود، غرف را اداره کنند، واگذار شود.

به گزارش فارس، با توجه با بالا رفتن قیمت ها در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در پی اجرای طرح دستچین ولی همچنان خبری از اجرای درست این طرح نیست و مسئولان فعلا سکوت کرده اند و اقدامی برای رفع این مشکل نکرده اند.