ساختار شهرسازی تهران ایمن نیست/ وظیفه تامین ایمنی با شهرداری است نه پیمانکار

گروه اجتماعی _ محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به لزوم تامین ایمنی فضاهای شهری عنوان کرد: فاطمه کودک 5 ساله ای که در منطقه 15 جان خود را از دست داد با رفتن خود اهمیت رعایت ایمنی یا HSE در فضاهای شهری را در تمام شهرهای کشور از جمله پایتخت را به دغدغه ای عمومی تبدیل کرد.

 

وی با تشکر از رسانه ها برای توجه به زاویه های مهمی از موضوع مرگ دختر بچه 5 ساله از جمله تامین ایمنی در فضای عمومی شهرها، خاطرنشان کرد: در کشور ما متاسفانه بیشتر افتتاح پروژه مهم است تا موضوعاتی همانند پیوست های مطالعاتی در فرآیند تصویب طرح ها.

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گزارش سازمان زمین شناسی کشور در ارتباط با مخاطرات ناشی از سیلاب برای تهران و نیز وضعیت روددره هادر صحن علنی شورای شهر، اظهار کرد: اگر امروز سازمان زمین شناسی اعلام می کنند اتوبان امام علی (ع) هنگام سیلاب نقش روددره را بازی کرده و تمام خودروهای در حال حرکت در آن با جریان آب از بین می روند به دلیل بی توجهی به موضوع پژوهش در اجرای پروژه ها است.

سالاری با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در ارتباط با پژوهش، اظهار کرد: با وجود شعارهایی که روسای جمهور در دوره های مختلف در ارتباط با موضوع پژوهش داده اند اما در عمل اهتمام به این موضوع ونیز بودجه تخصیص یافته به آن اندک است.

لزوم رصد ایمنی فضاهای عمومی توسط مسئولان شهری

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که ایمنی فضاهای شهری هم در روند مطالعاتی و هم پس از اجرای پروژه ها به دقت باید مورد رصد مسئولان شهری قرار بگیرد، گفت: نمی توان گفت شهروندان تهرانی باید در مورد ایمنی خود در فضاهای شهری از جمله پارک ها و بوستان ها نگران باشند زیرا در تهران با  10 میلیون نفر جمعیت، موارد اندکی از این نوع اتفاق ها فتاده است. اما ایمنی در شهر تهران نه در فضاهای عمومی بلکه در ساختار شهرسازی شهر تهران رعایت نشده است.

تامین ایمنی فراتر از مرگ فاطمه 5 ساله است

رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این مطلب عنوان کرد: تمام کارشناسان متفقا معتقدند نباید برای روددره ها پوشش مصنوع در نظر گرفت اما در شهر تهران در بیشتر روددره هایی که دستکاری شده است شاهد پوشش مصنوع هستیم که در نبود پوشش گیاهی تمامی عملیات عمرانی و مسکونی موجود در روددره ها را با خود می شورد و می برد. در نتیجه موضوع ایمنی در فضاهای شهری فراتر از مرگ فاطمه 5 ساله و در لایه های شهرسازی این شهر است.

 

وی ادامه داد: بدون شک بروز حتی یک مورد از چنین اتفاقاتی همانند مرگ فاطمه ی 5 ساله تبعات روانی بزرگی نه تنها برای تهرانی ها بلکه به لحاظ پایتخت بودن این شهر برای تمام کشور دارد.

ایمنی فضاهای عمومی باید در طراحی لحاظ شود

سالاری با تاکید بر این که ایمنی در فضاهای عمومی نباید منوط بر عملکرد پیمانکار باشد، گفت: پیمانکار وظیه نگهداری پارک را و  نه وظیفه تامین ایمنی و HSE را بر عهده دارد. اصولا ایمنی فضاهای عمومی باید در مرحله طراحی لحاظ شده باشد. به طور مثال پمپ آبشار بوستان شهدای گمنام باید به گونه ای طراحی میشد که نیازی به دریچه نداشته باشد.