مسمومیت مرگبار با تریاک آلوده شایعه نبود

محمد رضا آذر نیا دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در  نشست خبری که امروز(چهارشنبه)برگزار شد،اظهار داشت: سال 95 از سوی مقام معظم رهبری بحث مبارزه با مواد مخدر در اولویت حوزه آسیبهای اجتماعی قرار گرفت که در طول ماه جلساتی را در این خصوص با مسئولان تراز اول برگزار میکنند و موضوعات مرتبط و گزارشات را رصد می کنند.

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:بر اساس نظرخواهی انجام شده اولین دغدغه 98 درصد مردم بحث شیوع اعتیاد است که این نشان می دهد ورود رهبر انقلاب به این مسئله بی جهت نیست.

 

وی ادامه داد: حوزه مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از مصادیق عینی در بخش تهاجم فرهنگی است و آسیب‌ها و خطرات آن کمتر از جنگ تحمیلی نیست چرا که حدود6 میلیارد دلار گردش مالی در این حوزه صورت می گیرد .

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:ده میلیون شاغل در این بخش بیانگر حساسیت این موضوع و دلیلی برای ورود مسئولان نظام برای جلوگیری از این امر است. 

 

آذر نیا با اشاره به اینکه در استان تهران نرخ شیوع اعتیاد 2.93 درصد است و نباید به راحتی از آن گذشت، اظهار داشت: پاک بودن بیش از97  درصد مردم موضوع مهمی است اما همین حدود 3 درصد نیز جای نگرانی دارد چرا که براساس برآورد و آمارها حدود ده هزارمیلیاردخسارت وارد شده است.

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: مهمترین زمینه شرارت، سرقت و اعمال منافی عفت، استعمال مواد مخدر بوده و در بحث مسائل بهداشتی بعد از تصادفات چهارمین عامل مرگ و میر، مواد مخدر است. 

 

*مخدر‌ها روزانه 10 نفر را به کام مرگ می‌شکانند

 

به گفته دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ روزانه 10 نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

 

آذر نیا ادامه داد: 4000هزار شهیدو12000جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر داریم اما با این همه هنوز هم این مسئله اولین دغدغه مردم است.

 

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال 94 و دو ماهه سال 95 در بخشهای مختلف برنامه های بسیاری انجام گرفت،گفت: دربحث مقابله با عرضه مواد مخدر اقدامات بسیاری انجام شده که هفتاد و چهار هزار و 815 نفر خرده فروش در استان تهران دستگیر و برای اعمال قانون به دستگاه قضا تحویل داده شدند.

 

وی با اشاره به اینکه این آمار در دو ماهه دوم سال 95 به پانزده هزار و 706نفر رسیده بیان کرد: در سال94، 27700 کیلو  مواد مخدر کشف شده که در اصل 28 تن بوده است اما در سال95، 7383کیلو مواد مخدر کشف شده است. 

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در ادامه در خصوص جمع آوری معتادان وساماندهی آنها در سال94 بیان کرد: سال گذشته بالغ بر 9760 معتاد متجاهر را ساماندهی و تحت درمان قرار دادیم که از این میان 426 نفر آنها زن بودند، همچنین در دو ماهه اول سال 3827 نفر را ساماندهی کردیم و آمار دوماهه سال 95 با مجموع آمار سال 93 برابری میکند.

 

*افزایش 10 برابری مراکز درمانی 

 

وی در خصوص ایجاد مراکز درمانی اظهارداشت: ظرفیت استان تهران در جهت ایجاد مراکز درمانی و ساماندهی معتادان  400 نفر بود که در حال حاضر 10 برابر شده و به 4000 نفر رسیده است که در این راستا شهرداری تهران و بهزیستی کمکهای بسیاری کرده اند. 

 

وی تصریح کرد: بر اساس توافقی که با شهرداری و استانداری داشتیم درنظر داریم این ظرفیت را به 6000نفر برسانیم که در همین راستا مرکزی در حکیمیه با گنجایش2000 نفر جهت درمان ، بازتوانی و حرفه آموزی معتادان در دست ساخت است.

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد:جهت درمان و بازتوانی این افراد سال گذشته ،44 مرکز بهاران با ظرفیت150 نفر ساخته شد که در حال حاضر بیش از 2000 نفر در 22 مرکز فعال شده مراحل درمان خود را می گذرانند.

 

 

آذز نیا با بیان اینکه تا به امروز حدود 4 ماه از افتتاح مرکز بهاران گذشته است، گفت: از آنجایی که طول مدت درمان 6 ماهه است تاکنون شخصی از این مرکز مرخص نشده است.

 

 

*مسمومیت مرگبار با تریاک آلوده شایعه نبود

 

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص وجود سرب در تریاک گفت: نزدیک به 2000 مرکز درمان سرپایی داریم که تعدادی از آنها از طریق متادون و تعدادی دیگر نیز از طریق شربت تریاک امر درمان را انجام می‌دهند و متاسفانه مسمومیت با تریاک آلوده به سرب اتفاق افتاد و شایعه نبود که سه نفر جان خود را از دست دادند.

 

 

آذر نیا در ادامه بیان کرد: بخشی ازمواد اولیه از طریق اصناف در ناصر خسرو به فروش میرسد که ترکیب آنها باعث شکل گیری مواد شیشه میشود که شورای تامین، نظارت بر ناصر خسرو را دستور کار خود قرارداده است.

 

*واریز 12 میلیارد از حساب فرد محکوم به اعدام به خزانه کشور

 

وی ادامه داد: در دو ماهه اول سال 12 لابراتوار شناسایی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش آمار داشته ایم ونظارت سخت تر شده است چراکه ما هر چه به این موضوع ورود میکنیم سازندگان از مرکزیت دور میشوند و از آنجایی که تولید شیشه میتواند در هر خانه ای اتفاق بیافتد وسعت آن از جنگ تحمیلی کمتر نیست.

 

وی درخصوص اموال ضبط شده از قاچاقچیان گفت: براساس قانون این اموال فروخته میشود وپول آن به خزانه برمیگردد، در تهران بیش از 60 خانه از جنوبی ترین تا شمالی ترین محدوده وجود دارد که به فروش رسیده است، در این دوماه 12 میلیارد ازحساب فرد محکوم به اعدام به خزانه کشور رفته و 13 واحد مسکونی را تحویل گرفته ایم، 63 دستگاه خودرو توبیخی و50 دستگاه خودرو مصادره ای نیز وجود دارد.

 

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران،  60 پرونده در حوزه مواد مخدر در سطح تهران را در حال شناسایی داریم که بعد از استعلام و همچنین تحقیقات به صورت محسوس وغیر محسوس جهت تعیین تکلیف به مقامات قضایی واگذار میکنیم.

 

*توقیف خودروی مازراتی و پورشه از پولداترین قاچاقچی تهران

 

وی گفت: در مجموع 630 خودرو در حال حاضر موجود است و از پولدارترین قاچاقچی تهران 124 کیلو شیشه بدست آمده است. در این میان چند خودروی مازراتی و پورشه که متعلق به قاچاقچیان است نیز کشف شده است.

 

آذر نیا تصریح کرد:برای معتادان فرصتهای شغلی خوبی ایجاد کرده ایم واگر فردی بخواهد بعد از بهبود کار کند شرایط برایش مهیاست. اما مسئله این است که به دلیل تفاوت درآمد خرده فروشی با این مشاغل بسیاری از بهبود یافتگان رغبتی برای استفاده از این فرصتها ندارد.

 

*در حال شناسایی و درمان دانش آموزان معتاد هستیم

 

وی در خصوص نرخ شیوع اعتیاد در مدارس گفت: 1.2 درصد دانش آموزان درگیر این مسئله هستند که در صدد شناسایی آنها بر آمدیم تا جدا شوند و تحت درمان قرار بگیرند و لطمه ای به درس آنها هم نخورد . بیمارستان خاصی نیز برای درمان این دانش آموزان مد نظر قرار گرفته است.

 

آذرنیا درخصوص برنامه‌های هفته مبارزه با مواد مخدر بیان کرد:هفته مبارزه با مواد مخدر را وسیع تر کرده ایم و از 20 خرداد تا 10 تیر را مد نظر قرار داده ایم تا کارها و برنامه ها بصورت گسترده تری اجرا شود.

 

وی افزود: براساس شیوه نامه‌ای نحوه عملکرد دستگاههای مختلف رامشخص کردیم که 28 خرداد ماه وزیر کشور ودبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در نماز جمعه سخنرانی میکنند و همچنین فرماندهان وظیفه این کار را در شهرهای مختلف عهده دار شده اند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران  خاطر نشان کرد: قرار شده تمامی روحانیون و علما در ماه مبارک رمضان در جهت بیداری اجتماعی فعالیت کنند و نمایشگاههای سیاری در سطح استان در محل مترو واتوبوس برپا میشود و همچنین گردهمایی های خانوادگی با محوریت نشاط اجتماعی و خانواده سالم را در دستور کار قرار داده‌ایم.