ایران دومین کشور پناهنده‌پذیر در جهان

به گزارش ایسنا، سید محمد تهوری که به همراه نماینده عالی کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان از وضعیت پناهجویان در استان اصفهان بازدید میکرد افزود: در ۳ دهه گذشته ایران بیشترین پناهنده را در خود جای داده است به طوری که در جنگ خلیج فارس و عراق بیش از ۵ میلیون پناهنده وارد ایران شدند که از نظر تعداد در جهان بینظیر است.

او ادامه داد: ۱۰سال پیش با شکل‌گیری کشور افغانستان، بخشی از پناهندگان افغانی داخل ایران به کشور خود بازگشتند و این در حالی بود که اشغالگران وعده یک زندگی خوب را به مردم افغانستان می‌دادند که البته دروغی بیش نبود و در نتیجه دوباره بسیاری از افغان‌ها به صورت غیرمجاز وارد ایران شدند و ما بر اساس اعتقادات دینی برنامه‌ای را برای سازمان‌دهی وضعیت این پناهجویان ترتیب دادیم.

تهوری دراین‌باره گفت: از این پناهندگان ثبت نام کردیم و سپس به صورت اینترنتی فراخوان دادیم و مشخص کردیم که افراد پناهجو در چه روزی و چه ساعتی به کدام شعبه مراجعه کنند که این امر برای مسئولان کشور افغانستان باورپذیر نبود.

وی اظهارکرد: در این آمارگیری یک و نیم میلیون نفر به صورت غیرمجاز ثبت نام کردند.

مدیرکل امور اتباع خارجه وزارت کشور گفت: برای این افراد ۳ ماه زمان تعیین شد که برگه‌های تعیین تکلیف بگیرند که بعد بتوانند به صورت قانونی وارد کشور ما شوند.

تهوری افزود: برای این که این پناهندگان در افغانستان با مشکل مواجه نشوند افراد را بر اساس محل زندگی اولویت‌بندی کردیم که در آینده فرزندان آنان بتوانند در ایران به تحصیل بپردازند و وارد سیستم آموزشی شوند.

او با بیان این که در ایران به پناهندگان خدمات قابل توجهی ارایه می شود، اظهارکرد: این خدمات شامل خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی، تابعیت و تمام اموری می‌شود که مورد نیاز یک انسان برای ادامه زندگی است.

مدیرکل امور اتباع خارجه وزارت کشور تصریح کرد: در بخش آموزش در سال ۶۰، رشد تحصیلی افغان‌ها ۶ درصد بود که این رقم در سال ۸۹ به ۶۷ درصد افزایش پیدا کرد که این امر در کشور خودشان افغانستان هم اتفاق نمی‌افتد.

تهوری با بیان این که اتباع افغانی در کشور ایران از ۸۰۰ مدرسه استفاده می‌کنند، گفت: در استان اصفهان پناهندگان افغان از ۸۰کلاس بهره می‌برند و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته تنها یک مدرسه از سوی کمیساریای سازمان ملل به ایران اهدا شده است.

وی با اشاره به این که در سال گذشته برخی از کشورها قبول کردند که حدود ۶۰۰ نفر از پناهندگان داخل ایران را به کشور خود ببرند، افزود: این در حالی است که پارسال موالید پناهندگان در ایران ۴۲ هزار نفر بوده است.

مدیرکل امور اتباع خارجه وزارت کشور خاطرنشان کرد: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی این وظیفه تمام کشورهاست که به طور یکسان پذیرای پناهندگان باشند و هم‌جواری با کشور پناهندگان دلیل نمی‌شود که ایران به تنهایی پذیرای آنان باشد.

تهوری با تشکر از کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ابراز امیدواری کرد که در این سفر طرحهای پیشنهادی ایران درباره پناهندگان مورد پذیرش کمیساریای سازمان ملل قرار گیرد.