از دوخت رایگان چادر تا عرضه مدل‌های برتر

حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس کشور در یادداشتی به بررسی این دوره از نمایشگاه عفاف و حجاب که در کنار نمایشگاه قرآن همزمان با ماه مبارک رمضان در مصلای تهران در حال برگزاری است پرداخته است که مشروح آن به این ترتیب است:

مصلای امام خمینی (ره) در ماه رمضان سالهاست حال و هوای قرآنی دارد. حضور پررنگ مردم در جشنواره‌ای که با نام ارزشمند کتاب آسمانی عجین شده و فرصتی را برای افزایش همدلی و نزدیکی هر چه بیشتر به معنویات فراهم می‌کند.

کافی است که مسیر مصلی تا نمایشگاه را پیاده قدم بزنید و در دل فکر کنید شاید اینجا بتوان گوشه‌ای از مدل کوچک آن مدینه فاضله‌ای که در ذهن مومنان ام القرای اسلام تنیده شده را مشاهده کرد.

و چه نشانه‌های عینی‌تری از بخش عفاف و حجاب و فرصت برای مردمی که سال‌هاست برای انتخاب لباس مورد علاقه و همخوان با عقاید و فرهنگ‌های دینی خودشان جستجو می کنند که در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به خوبی ساماندهی شده‌اند و در جایگاه خودشان قرار گرفته اند.

حضور 100 موسسه عفاف و حجاب نشان از رشد و بالندگی این حوزه دارد

اینکه در بخش عفاف و حجاب این دوره از نمایشگاه قرآن کریم شاهد حضور 100 موسسه هستیم خود نشان از این دارد که در سال‌های گذشته توجه مفهومی از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس برای این جشنواره اتفاقی انکار ناشدنی است و توانمندی‌های طراحان و تولید کنندگان حوزه عفاف و حجاب در این جشنواره به خوبی متبلور شده است.

جریان عفاف و حجاب به عنوان رکن اصلی و اساسی مورد حمایت و نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس در این سالها  توانسته‌اند در رویدادهای تخصصی حوزه مد و لباس، سهم قابل توجهی را داشته باشد و در زمینه نوآوری و ایجاد طرح‌های بومی و اسلامی قدم‌های محکمی را برای مخاطبان بردارد.

دوخت رایگان چادر؛ امکان انتخاب پارچه و افزایش سطح ذائقه مخاطب

برپایی کارگاه دوخت رایگان چادر به شکلی که تأمین‌کننده نیاز تمام مخاطبان باشد در غرفه عفاف و حجاب طراحی شده و علاقه‌مندان می‌توانند در صورت تمایل و با در دست داشتن پارچه‌های مورد نظر از این بخش بهره گیرند.

این یعنی دیگر دایره انتخاب مخاطبان محدود به چادرهای آماده ارائه شده نیست و خانواده‌ها می توانند از میان انبوه پارچه های متنوع ، جنس و رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنند و با طراحی مشخص خود، آن را به کارگاه دوخت رایگان بسپارند و در همان زمان هم محصول خود را تحویل بگیرند.

بخش ویژه برترین‌ها

طبیعی است که در جشنواره‌ها و رویدادهای حوزه عفاف  و حجاب، آثار برتری نیز توسط کارشناسان و داوران برای معرفی الگوهای مد اسلامی انتخاب و داوری شده‌اند که در بیست و چهارمین رویداد جشنواره قرآنی شهر تهران در بخش ویژه‌ای به نمایش در آمده‌اند.

مزیت و برتری این بخش این است که طراحان لباس و تولید کنندگان می‌توانند ملاک‌های زیبایی شناسانه و هنر محور طراحی‌های حوزه چادر را به خوبی شناسایی کرده و برای باز تولید این آثار در کنار خلاقیت و نوآوری خودشان این شاخص‌ها را به خوبی در نظر بگیرند.

برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی

برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی از دیگر برنامه‌هایی است که در این دوره برای مخاطبان برنامه ریزی شده است و فرصت بازدیدهای گروهی دانشجویان و اهالی و فعالان حوزه مد و لباس اسلامی و ایرانی را فراهم می‌آورد.

همکاری انجمن‌های تخصصی و اساتید دانشگاهی و با تجریه این فرصت را برای دانشجویان و پژوهشگران فراهم می‌آورد تا در کنار بازدید از  نمایشگاه با حضور در این نشست ها و کارگاه ها، اطلاعات علمی و هنری خود را نیز به روز برسانند.

هماهنگی با انجمن‌های صنفی؛ برگ برنده کارگروه ساماندهی مد و لباس

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در راستای واگذاری فعالیت‌های اجرایی به نهادهای غیردولتی ،امور اجرایی بخش عفاف و حجاب بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را به انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب واگذار کرد.

این اقدام می‌تواند زمینه فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس را روز به روز افزایش دهد و فرصت ارتقای حضور بخش خصوصی را فراهم آورد. اقدامی که نشان از حرکت کارگروه ساماندهی مد و لباس به سوی فراگیری استفاده از محصولات حجاب در جامعه دارد.

توجه به نیاز نوجوانان و نسل جدید در جشنواره قرآنی عفاف

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سالهای اخیر و با توجه به نیاز سنجی انجام شده اقدام به معرفی و حمایت از فعالیتهای تخصصی نموده است. در همین راستا و با توجه به نیاز شدید جامعه در گروه سنی نوجوان ، حمایت از فعالیتهای این بخش را در دستور کار قرار داده و نمونه های موفق و ارزنده این گروه که توسط طراحان ارزشمند و تولید کنندگان فعال به تولید رسیده را عرضه کرده است.

این نمونه‌ها با عنوان لباس " حجاب نوجوان " و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بخش عفاف و حجاب عرضه می‌شود.

استقبال مردم نشان از به هدف نشستن برنامه‌ریزی‌ها دارد

حضور پررنگ مردم در این جشنواره می تواند زمینه ساز بهره مندی درصد بیشتری از اقشار جامعه برای استفاده از محصولاتی دارد که بر اساس آموزه‌های دینی کشورمان تببین شده است.

در روزهای گذشته همین حضور توانسته است، فرصت زیادی را برای واحد‌ها و مؤسسات تولیدی عفاف و حجاب برای عرضه بیشتر محصولاتشان فراهم آورد.

گام های بعدی استمرار برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب برای رونق بیشتر این بخش و حضور حداکثری مردم در این جشنواره خواهد بود.