با توجه به حجم بالای ماموریت های فضایی و امکان سفرهای توریستی به فضا در سالهای آینده پرسش های بیشماری در ذهن اذهان عمومی جهان به وجود آمده است.

 

یکی از پرسش ها که بویژه در هنگام پیاده روی فضایی مطرح می شود، مرگ در فضا و رها شدن در کهکشان بدون اکسیژن ، آب و غذا است.

 

مردن در فضا با زمین چه تفاوتی دارد؟

 

با توجه به آزمایشات صورت گرفته انسان در صورت رها شدن در فضا، چنانچه با لباس فضانوردی باشد تا زمانی که اکسیژن دارد می تواند زنده بماند و چنانچه از سفینه یا ایستگاه فضایی دورنشده باشد سایر اعضای تیم می توانند به سرعت عملیات نجات او را انجام دهند.

طبق قانون سوم نیوتن ، هر عملی دارای عکس العمل مساوی و در خلاف جهت آن ، برقرار است و تنها کافی است فضانورد ابزار دست خود مانند انبر دست یا سایر وسایل را در خلاف جهت پرتاب کند تا مستقیماً به سوی ایستگاه فضایی یا سفینه خود بازگردد.

 

اما کنون فضانوردانی که درایستگاه فضایی اقامت دارند در طول راهپیمایی فضایی خود توسط چندین کابل و جرثقیل به بدنه ایستگاه متصل هستند و امکان چنین اتفاقی وجود ندارد.

اما اگر انسانی بدون لباس فضانوردی از سفینه به خارج پرتاب شود بلافاصله کشته نمی شود اما به دلیل سرمای بیش از حد هوا فشار خون او پایین آمده و جریان خون منجمد می شود ، در ادامه به خاطر عدم توانایی نفس کشیدن وحبس هوا درریه فرد دچار پارگی این عضو و در نهایت مرگ در اثر خفگی و عدم تنفس می شود.

کل مدت زنده ماندن درفضا بیشتر از چند دقیقه نیست و بدن فرد پس از آن در فضا معلق شده و به تدریج جذب یک سیاره یا ستاره شده و یا به سوی زمین حرکت کرده و در اثر برخورد با اتمسفر زمین آتش می گیرد.

اکنون متخصصان برجسته ازسراسر دنیا در حال طراحی پیشرفته ترین لباس های فضانوردی هستند که علاوه بر ظاهر زیبا بتواند امنیت جانی فضانورد را تا حد زیادی تامین کند و از او در ماموریت های فضایی از جمله سفر به سیاره مریخ محافظت کند.