در یکی از دورترین  نقاط جهان یک کهکشان باستانی به نام SXDF-NB1006-2 وجود دارد که یکی از کهن ترین کهکشان های کشف شده تاکنون است. 

 
این کهکشان 700 میلیون سال پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) متولد شد ودانشمندان بر این باورند که یکی از منابع کیهانی برای "یونیزاسیون سازی مجدد" در جهان اولیه است . 
 
دانشمندان در هنگام جستجو به دنبال اکسیژن یونیزه شده در کهکشان‌ها ی دور، نخستین و دورترین منابع اکسیژن را در کهکشان SXDF-NB1006-2  کشف کردند. 
 
نائوکی یوشیدا از دانشگاه توکیو محقق این مطالعه گفت: نتایج تحقیقات ما نشان داد که این کهکشان یک دهم اکسیژن موجود در خورشید را در خود جای داده است.  

رنگ سبز تصویر نشان دهنده اکسیژن یونیزه شده است که تلسکوپ " ALMA" آن  را تشخیص داده و رنگ بنفش آن نشان دهنده هیدروژن یونیزه است که تلسکوپ سوبارو آن را شناسایی کرده است. 
 

کشف دورترین و نخستین منابع اکسیژن جهان در فضا

 

انفجار بزرگ(بیگ بنگ) در جهان نزدیک به 13.8 میلیارد سال پیش اتفاق افتاد، در ابتدا جهان هستی به شکل گازهای داغ  یونیزه شده بود و تقریبا 400 هزار سال پس از انفجار، جهان وارد عصر نوترکیبی و رو به سرد شدن رفت و برای نخستین بار در این زمان نور در جهان ما درخشید ، قبل از تولد ستارگان اولیه دنیا در"دوران تاریک" به سر می برد. 

کشف دورترین و نخستین منابع اکسیژن جهان در فضا

بسیاری از ستاره های جوان و روشن در کهکشان ها و گاز های یونیزه داخل و اطراف آن ها قرار دارند. 
 

کشف دورترین و نخستین منابع اکسیژن جهان در فضا  

 


آکیو اینوئه از دانشگاه اوزاکا ژاپن در این باره گفت:مطالعه عناصر سنگین، به درک چگونگی تشکیل کهکشان ها و این که چه چیزی باعث یونیزاسیون سازی مجدد کیهانی شده کمک می کند. عناصر سنگین‌تر از لیتیوم از ستاره ها به وجودآمده اند از این رو این مطالعه ها نشان می‌دهد که حداقل یک نسل از ستاره های این کهکشان خاموش شده اند.