مرگ فیس بوک در ایران

عباس اسدی، از مرگ فیس بوک در ایران به عنوان یک شبکه اجتماعی خبر داد.

وی گفت: با سخت شدن دسترسی به فیس بوک و ایجاد همزمان شبکه‌های اجتماعی موبایلی، شاهد بودیم که در ایران مخاطبان به یکباره از فیس بوک به وایبر و سپس تلگرام مهاجرت کردند.

این مدرس علوم ارتباطات ادامه داد: اکنون اگر به اکانت فیس بوک خود سر بزنید مشاهده می‌کنید که دوستان شما مدتهاست که مطلب جدیدی ننوشته‌اند و به عبارتی همه اکانت خود در فیس بوک را بدون تعطیل کردن، رها کرده‌اند.

وی با اشاره به امکانات تلگرام گفت: این شبکه اجتماعی توانست با بروز کردن امکانات خود، تمامی آنچه مخاطبان می‌خواستند را در اختیار آنها قرار دهد و با توجه به فیلتر نبودن و دسترسی آسان مخاطبان به آن، مشتریان بی شماری جذب کند.

اسدی همچنین در مورد گوگل پلاس نیز یادآور شد: با توجه به فیلتر نبودن گوگل پلاس، همچنان بر خلاف فیس بوک عده ای از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند اما می‌توان با جرأت گفت که این شبکه نیز تقریبا کارکرد خود را از دست داده است.

وی با مقایسه سالهای 86 تا 89 با زمان حال گفت: آن زمان همه صحبت از جنبش فیس بوکی می‌کردند و ما دیدیم که این شبکه قادر بود جریان سازی قوی ایجاد کند اما اکنون مرگ فیس بوک در ایران رقم خورده و عملا این شبکه کارایی خود را از دست داده است.

این مدرس علوم ارتباطات ادامه داد: دلیل این امر این است که فیس بوک مخاطبان ایرانی را از دست داده است.

وی در مورد استقبال از فیس بوک در خارج از ایران گفت: همانگونه که در آمار و اطلاعات وجود دارد، بیشترین استفاده کنندگان تلگرام ایرانی هستند و این نرم افزار در اروپا و آمریکا مشتری ندارد، ضمن اینکه دسترسی به فیس بوک هرگز در اروپا و آمریکا دشوار نشد. بنابراین این شبکه توانست مخاطبان خود را در بیشتر نقاط جهان حفظ کند.

اسدی در مورد احتمال بازگشت مخاطبان به فیس بوک گفت: دسترسی به فیس بوک بسیار سخت شده و برای استفاده از آن نیاز به سطح مشخصی از تحصیلات است در حالی که از تلگرام در دورترین نقاط روستایی کشور که اینترنت وجود دارد، با هر سطح سوادی استفاده می‌شود.