ابتکار داعش را علت عدم مدیریت گردوغبار دانست!

معصومه ابتکار در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در یک سال اخیر مشغول مستند سازی کامل وقایع برون مرزی برای اعلام اعتراض رسمی به دولت عراق و عربستان و ارائه به سازمان‌های بین المللی از طریق وزارت امور خارجه هستیم.

 

وی با بیان اینکه رایزنی‌های بسیاری با عراق برای اجرایی کردن توافق‌نامه‌های امضا شده از سال 92 صورت گرفته است،گفت: متأسفانه شرایط ناپایدار دولت عراق، حمله تکفیری‌ها و داعش فرصت اجرایی شدن این توافق‌نامه‌ها را گرفت.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به پیشنهاد ایران پارسال قطعنامه در مجامع سازمان ملل تصویب و بر اساس آن دبیرکل سازمان ملل مکلف شد در گزارشی کانون‌های گرد و غبار را در دنیا مشخص و اعلام کند.

 

ابتکار گفت:‌ یک ماه پیش هم گزارش دبیرکل سازمان ملل ارائه شد و هم اکنون این گزارش در حال تدوین نهایی است و به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده منتشر شود.

 

وی افزود:با انتشار این گزارش برنامه اقدام بین المللی با ساز و کار فنی مناسب و مشخص شدن پشتیبان‌ها بر اساس مدیریت سرزمین تدوین خواهد شد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ جنگ و ناامنی و خشکسالی ناشی از اقدامات ترکیه در عراق در کنار گرم شدن زمین در منطقه غرب آسیا از جمله علت های ایجاد کانون‌های ریز گردها است.

 

ابتکار ادامه داد: دولت قبل پیشنهاد کرده بود برای حل این مسئله صندوقی منطقه‌ای تشکیل شود که برخی کشور‌ها از جمله عربستان با آن مخالفت کردند.

 

وی گفت: با پدیده ریز گردها همچون بحران برخورد می‌کنیم و به همین خاطر است که با مصوبه دولت کارگروهی در وزارت کشور به این مسئله می‌پردازد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کانون‌های داخلی ایجاد ریز گردها در سه سال گذشته در 15 استان کشور شناسایی شده است، افزود: کار شناسایی دیگر کانون‌ها در استان‌های باقی مانده در حال انجام است.

 

ابتکار با بیان اینکه کانون های بسیار بحرانی کشور در وسعتی بالغ بر 2 میلیون و 800 هزار هکتار وجود دارد گفت: وسعت این کانون‌ها نشان می‌دهد که مقابله با آنها نیازمند مدیریت ملی برای احیای تالاب‌ها، حفظ مراتع کنونی و مقابله با بیابان زایی است.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعتبارات و امکانات موجود اقدامات خوبی در زمینه مقابله با ریز گردها و کانون‌های آن صورت گرفته است،افزود: احیای تالاب هور العظیم از اقدامات مهم دولت بود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پنجمین دریاچه این تالاب احیا شده و هور العظیم دیگر کانون بحران برای خوزستان نیست.

 

ابتکار افزود: مسئول اصلی مقابله با ریز گرد‌ها کار گروه مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور است که چندین دستگاه در آن دخیل هستند.

 

وی گفت: یکی از این دستگا‌ها هواشناسی است که باید تا 48 ساعت قبل پیش بینی وقوع غبار و گرد را اعلام کند که برای این کار نیازمند تجهیزات جدید و پیشرفته‌تر است.این سازمان مسئولیت وضعیت سنجش هوا را در مواقع بحرانی عهده دار است و هم اکنون در تمامی استان‌ها دستگاه سنجش ذرات در وضعیت گرد و غبار به صورت بر خط وجود دارد.

 

ابتکار تصریح کرد: با توجه به امکانات و اعتبارات موجود در زمینه مقابله با ریز گردها اقدامات خوبی شده است اما در صورت بهبود شرایط عمومی و بودجه کشور امکان انجام کارهای بیشتر و بزرگ تر وجود دارد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم در احیای تالاب‌ها احیای دریاچه ارومیه است که مساحت کنونی آن 5 برابر مساحت پارسال این دریاچه در همین موقع است. دولت در صدد است تعادل سرزمینی بین آب و خاک را در کشور برقرار کند.

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:‌ ریز گردها علاوه بر تأثیری که بر محیط زیست این استان دارند بر سلامت مردم محصولات کشاورزی و اقتصاد بازار نیز تاثیر گذارند.

 

عبدالرضا مصری افزود:‌ از بین رفتن تالاب‌ها و جنگل‌های کرمانشاه از جمله عوامل ایجاد کانون‌های بحران در این استان است.

 

وی گفت: هیچ اقدامی برای احیای تالاب‌ها و جنگل‌های از بین رفته کرمانشاه و مقابله با بیابان زایی در این استان صورت نگرفته است.