بستنی‌های سنتی قابل اعتماد نیستند

بهروز جنت مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب  گفت: شیر به دلیل داشتن ترکیبات ویژه، مستعد آلودگی با مواد شیمیایی و باکتری‌هاست ضمن آنکه در صورت عدم محافظت‌های لازم نور مصنوعی و نور آفتاب می تواند آثار زیانباری روی بسیاری از مواد مغذی شیر بگذارد و مزه آنرا  به مزه‌ای تحت عنوان "طعم آفتاب" که شبیه مزه مقوا و سنباده است تغییر دهد.

بستنی های سنتی قابل اعتماد نیستند

بهروز جنت  ادامه داد: همچنین عدم دسترسی به تسهیلات مناسب شستشو، استفاده از شوینده ها، ضد عفونی کننده ها و آب با کیفیت عالی و همچنین  استفاده از تشتهایی  تحت عنوان ظروف فراوری که  عموما جدار آنها پر از خراش بوده و منبع آلودگی شدید میکروبی به حساب می آیند بستنی های سنتی را تا حد بسیار زیادی غیر قابل اعتماد می سازد.

وی با اشاره به استفاده از زعفران و رنگهای تقلبی در برخی بستنی های سنتی توصیه کرد: تا زمانی که از سلامت چنین فراورده هایی اطمینان کامل حاصل نشده است ، از آنها استفاده نشود.

وی افزود: مواد به کار رفته در بستنی مقیاس اصلی تقسیم بندی آنهاست که اتفاقا در کشورهای مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد به طور کلی میزان چربی بستنی شاخص مهمی در طبقه بندی این فراورده لبنی محبوب دارد  در برخی کشور ها حداقل میزان  چربی بستنی 9 درصد  لحاظ می شود در غیر این صورت عنوانش به "شیر یخی" تغییر می یابد.

جنت همچنین تصریح کرد: اگر بستنی با بیش از 12-13 درصد چربی تولید شود به عنوان کالای لوکس یا قیمتی درجه بندی می شود که  چربی به کار رفته در تهیه این محصول می تواند از نوع حیوانی یا گیاهی باشد که بر اساس قوانین برخی کشورها چنانچه از چربی گیاهی در انواع این فراوده های لبنی استفاده شود باز هم  نمی توان آن را بستنی نامید بلکه بر روی بسته بندی  آن باید عنوان " بستنی غیرلبنی" درج گردد.

وی با برشمردن مزیدهای بستنی صنعتی گفت: انواع سالم و پاستوریزه بستنی  که در کارخانه‌های معتبر تولید می شود این حسن را دارد که شیر آنها سالم بوده و نکته منفی بهداشتی در مورد آنها وجود ندارد.

فراورده‌های  شبه بستنی 

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه سخنانش  با نام بردن از عموم فرآورده های شبه بستنی که با عناوینی مختلف  تولید می شود آنها را به شرح ذیل معرفی کرد: سُوربت؛ بر پایه آب میوه- شُربت؛ حاوی درصد مشخصی سُوربت بعلاوه کمی چربی و ماده خشک بدون چربی- ماست بستنی که مخلوطی از بستنی ضابطه مند و ماست بوده و به علت محتوای پایین چربی و کالری بسیار طرفدار دارد و سرانجام بستنی یخی که نوع دیگری از فرآورده های شبه بستنی می باشد  و مخلوط شکر، کنستانتره میوه، پایدار کننده ها، طعم دهنده ها و رنگ خوراکی ترکیبشان آنها را به شدت مورد علاقه کودکان نموده است.

وی با بیان بیان اینکه بستنی بر اساس روش پرکردن با نام هایی چون قالبی، لیوانی، یا اکسترود شده در انواعی مانند بستنی چوبی، ساندویچی، دسری و انواع قیفی تولید می شود عنوان کرد: محصولات اکسترود شده اگرچه دارای ترکیبات مشابه با بستنی قالبی و لیوانی هستند اما به دلیل آنکه از غلظت بیشتری نسبت به انواع دیگر برخوردارند  طبیعتا کیفیت بالاتری نیز دارند ضمن اینکه بافت خامه ای تر آنها حس دهانی بیشتری نیز ایجاد می کنند در عین  اینکه امکان تزیین و پوشش دهی آن ها نیز وجود دارد.

جنت اظهار داشت: یکی از جالبترین کاربردهای بستنی، علاقه مند کردن بچه ها به لبنیات است ، به این صورت که به کودکانی که شیر و ماست نمی خورند ، روزی 1 بستنی شیری بدون کاکائو می دهیم تا آرام آرام به لبنیات علاقه  مند شوند.

پیشنهاد غنی سازی بستنی

وی همچنین با ارائه پیشنهادی مبنی بر غنی سازی غذایی بستنی  با توجه به پر مصرف بودن  این فراورده لبنی  خاطر نشان کرد:  بستنی غنی شده یا بستنی های کم چرب و کم شیرین در خارج از کشور به شکل گسترده ای وجود دارد اما فعلا"‌در ایران رایج نیست . در حال حاضر بیشتر روی تنوع طعم و مزه بستنی کار می شود تا خاصیت آن.

کاهش شیرین کننده‌ها

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه اظهار داشت:  میزان شیرین کننده هایی که در بستنی ها، بکار برده می شود می تواند کمتر از مقداری مورد استفاده فعلی باشد لذا می توان با برنامه ریزی منسجم  صنعت را ترغیب به  تولید بستنی هایی با چربی و شیرینی کمتر و بدون اسانس نمود تا  تنویی مطابق با نیازهای اقشار مختلف جامعه ایجاد نمود.

چاقی خطر مصرف بی رویه بستنی

وی به با نام بردن از چاقی  به عنوان اولین خطری که مصرف زیاد بستنی به همراه دارد گفت: گرچه افرادی که به جای مصرف غذاهای سالم به میزان زیادی بستنی مصرف می کنند ظاهری حجیم و چاق پیدا می کنند اما در حقیقت از لحاظ مواد معدنی و ویتامین ها  فقیر می شوند زیرا مصرف بستنی ، اشتهای آنها را کاهش می دهد. در عین حال ترکیبات افزودنی مثل کاکائو به بستنی ‌نیز در مقیاس زیاد به سلامت لطمه می زنند . مثلا" خود کاکائو ، ‌اگر زیاد مصرف شود مانع از جذب کلسیم و روی می شود و محرک نیز هست ضمن اینکه امکان ایجاد حساسیت به مواد مصنوعی موجود در بستنی نیز برخی مواقع وجود دارد.

بستنی جای وعده اصلی غذا را نگیرد

جنت در پایان با بیان اینکه با مصرف به جا و به اندازه از همه عوارض بستنی ها می توان جلوگیری کردِادآور شد: بطور کلی بستنی باید به شکل تفننی و یک یا دو بار در هفته  و به‌گونه‌ای مصرف شود که به وعده اصلی غذای شخص لطمه وارد نسازد.