اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط زیست گلستان در خصوص کشاورزانی که این روزها بقایای کشت گندم و جو مزارع خود را آتش می زنند، اظهار داشت: آتش زدن بقایای کشت گندم و جو که این روزها از جانب صاحبان مزارع در جهت آماده سازی زمین برای کشت جدید صورت می گیرد مصداق تبصره یک و 2، ماده 688 قانون مجازات اسلامی در خصوص تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست است، بنابراین  با متخلفان این عرصه برخورد و مالک مزرعه به مسئولان قضایی معرفی خواهد شد.

وی  با تأکید بر اینکه آتش زدن بقایای کشت مزارع در تمام نقاط استان ممنوع اعلام شده است، افزود: آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی علاوه بر آسیب به بافت ارزشمند خاک و تأثیر منفی بر حاصلخیزی خاک مزارع، موجب آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده و تشدید بیماری های ریوی، قلبی و عروقی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان تصریح کرد: همچنین در برخی موارد آتش مزارع به جنگل ها و بیشه زارها سرایت و به محیط زیست خسارت وارد می کند.

شایان ذکر است؛ سالانه کشاورزان گلستان در بیش از 450 هزار هکتار زمین گندم و جو می کارند که مالکان حدود 40 هزار هکتار کاه و کلش باقیمانده محصول را آتش می زنند.