شرط جدید آزمایشگاهی برای ورود محصولات خارجی

حسین رستگار،‌ گفت:‌ تمام تلاش سازمان غذا و دارو در حوزه آزمایشگاهی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر است تا محصولات صنعتی که تولید می‌شوند بتوانند بر این بیماری‌ها اثرگذار بوده و میزان بار آن را کاهش دهند.

وی ادامه داد: چرا که افزایش نمک،‌ شکر و چربی البته از نوع اسید چرب ترانس بیماری‌های قلبی تنفسی و سرطان‌ها را افزایش می‌دهند بنابر این ما به دنبال فرآورده‌هایی هستیم که این نکات را رعایت کرده و بر این اساس تهیه شوند.

وی با تأکید بر اینکه فرآورده‌های غذایی باید میزان نمک، شکر و چربی موجود در آنها کاهش یابد، گفت:‌ اکنون نمک مصرفی در فرآورده‌های غذایی 12.5 گرم است در حالی که استاندارد موجود 5 گرم است و قرار است در برنامه 5 ساله میزان نمک مصرفی کاهش یابد. مثلاً 5 گرم در برنامه ششم توسعه کم شود.

رستگار ادامه داد: همچنین در مورد شکر باید 30 درصد مصرف آن در فرآورده‌های غذایی کم شود و در مورد چربی نیز باید به صفر برسد چون اسید چرب ترانس بسیار خطرناک است باید صفر شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت ادامه داد:‌ همچنین در محصولات وارداتی ورود کرده‌ایم و برای آنها شرط گذاشته‌ایم در صورتی می‌توانند به کشور وارد شوند که اینگونه اقلام در آنها به استاندارد نزدیک شده باشد مثلا در مورد چربی و در تولیدات داخلی نیز روی 2 درصد پایه‌گذاری کرده‌ایم در حالی که اکنون حدود 5 درصد است.