جشنواره مطبوعات و معمای چند ساله

جشنواره مطبوعات چند سالی است که برگزار نمی‌شود و دلیل آن هم این است که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد علاقه‌ دارد تا برگزاری جشنواره‌ها را به بخش خصوصی که همان انجمن‌های صنفی هست، واگذار کند.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: قصد ما واگذاری برگزاری این جشنواره به صنف، تشکل‌ها و انجمن‌ها است چرا که با حضور آنها رقابت بیشتر شده و خبرنگاران بیشتری شرکت‌ خواهند کرد.

وی در مورد زمان برگزاری این جشنواره گفت: تا زمانی که تشکل‌ها، انجمن‌ها و صنف به نتیجه نرسند، طبیعتاً جشنواره برگزار نمی‌شود، اما انجمن‌های تخصصی می‌توانند جشنواره مطبوعات را به صورت تخصصی برگزار کنند.

اما اکنون رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی روزنامه نگاری ایران می‌گوید که انجمن‌های صنفی آماده برگزاری جشنواره مطبوعات هستند.

کاووسی صادق‌لو در گفت‌وگو با فارس در این مورد گفت: برنامه ما برای 4 سال پیش آماده بود و به معاونت مطبوعاتی ارائه شد و در آن ما تقاضا کردیم که بخش عکس جشنواره مطبوعات به انجمن سپرده شود.

وی ادامه داد: در این برنامه آمده که انجمن کار تخصصی خود را انجام دهد و معاونت مطبوعاتی نیز حمایت مالی خود را داشته باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران ادامه داد: اکنون هم دو سه سال است که ما آمادگی کامل برای برگزاری بخش عکس جشنواره مطبوعات را داریم و اگر معاونت مطبوعاتی حمایت خود را رسماً اعلام کند، همین امروز فراخوان جشنواره را صادر می‌کنیم و نمی‌گذاریم کار به فردا بکشد.

وی با بیان اینکه حق عضویت سالانه 80 هزار تومان کفاف برگزاری جشنواره مطبوعات بخش عکس را نمی‌دهد،‌ گفت: ما حساب کردیم که برای برگزاری یک جشنواره در شأن عکاسان کشور حداقل به 200 میلیون تومان بودجه نیاز داریم.

صادق‌‌لو بار دیگر تأکید کرد: اگر حمایت مالی انجام شود همین امروز فراخوان را صادر می‌کنیم چرا که همه کارهای آن در این 4 سال انجام شده است.

وی درمورد درگیری‌های انجمن با معاونت مطبوعاتی گفت: از حدود 14 سال پیش با وزارت ارشاد به علت اینکه بخش عکس را ذلیل کرده بودند درگیر شدیم که این مسئله به تصمیم ما مبنی بر به دست گرفتن بخش عکس جشنواره ختم شد.

صادق‌لو که همزمان ریاست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی روزنامه‌نگاری ایران را نیز بر عهده دارد، گفت: انجمن‌های صنفی همگی برای برگزاری جشنواره مطبوعات آماده هستند و تنها یک شرط دارند.

وی افزود: تنها شرط انجمن‌های صنفی این است که تمام اتفاقات درون جشنواره بر عهده انجمن‌ها باشد و کسی دخالتی در برگزاری جشنواره نداشته باشد.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی روزنامه‌نگاری ایران در توضیح این شرط گفت: در دوره‌های مختلف جشنواره مطبوعات که از سال 72 آغاز شده یک مشکلی وجود دارد و آن این است که دولت‌های وقت نگاه حزبی و جناحی به جشنواره داشتند و به موافقان خود جایزه می‌دادند.

وی افزود: همین برخوردها سبب شد تا روزنامه‌نگاران حرفه‌ای تصمیم بر عدم شرکت در جشنواره بگیرند.

صادق‌لو خاطر نشان کرد: دوستان اعتراض می‌کردند که چرا به یک رسانه اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب جایزه دادید؟ که ما در جواب می‌گفتیم ما کار سیاسی نمی‌کنیم و صنفی عمل می‌کنیم. زمانی که یک گزارش مالی نوشته می‌شود که همه اصول را رعایت کرده نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم اما دوستان می‌گویند چون برای جناح مخالف است نباید جایزه بگیرد.

وی افزود: مقایسه کنید شرکت‌کنندگان دوره‌های اول را با دوره‌های آخر ببینید چه وضعیتی پیدا کرده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران در خواست کرد: خواهش می‌کنیم زمانی که کار را به انجمن‌ها سپرده‌اند حامیان مالی در انتخاب‌ها دخالتی نکنند تا بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم.

اکنون با توجه به صحبت‌های انجام شده مشخص نیست معمای چند ساله جشنواره مطبوعات کی و به چه شکلی حل می‌شود.

معاونت مطبوعاتی می‌گوید که انجمن‌ها همه با هم جشنواره برگزار کنند و در این میان هیچکس ناراضی نباشد، انجمن‌های اصلی هم می‌گویند که آماده هستند و تنها به حمایت مالی نیاز دارند.