محققان فرانسوی در یک آزمایش تکان دهنده در بیمارستان های این کشور دریافتند که در بیش از 38 درصد تلفن های همراه کارکنان بیمارستان اعم از پزشکان و پرستاران ویروس های خطرناکی وجود دارد که می تواند منجر به مشکلات گوارشی و عفونت ریوی در بیماران شود.

براساس یک نظر سنجی که از کارکنان بیمارستان های فرانسه گرفته شده است اکثر افراد قبل و بعد از دست زدن به تلفن همراه دستهای خود را نمی شویند ودر همان حال به معاینه بیمار، تزریق دارو ، تعویض البسه و سایر کارهای روتین دیگر در بیمارستان می پردازند.

این آلودگی دست در شرایطی باعث انتقال بیماری ها می شود که پزشک یا پرستار دستکش در دست ندارند ولی قبل از پوشیدن دستکش چنانچه دستهای خود را نشسته باشند امکان سرایت میکروب ها وجود دارد.

کارشناسان این آزمایش را بر روی تلفن همراه 114 پزشک و پرستار بیمارستان دانشگاه سنت اتین فرانسه انجام داده اند و بقایای انواع ویروس ها و میکروب های خطرناک را بر روی آنها شناسایی کرده اند.

آلوده ترین ویروس بر روی تلفن های همراه کارکنان بیمارستان نورو ویروس و نیز ویروس آنفولانزا است که می توانند باعث اسهال ، استفراغ و ابتلا به آنفولانزا در اثر تماس دست آلوده پزشک و پرستار به بدن بیمار و یا داروهای او شوند.

بیماران دارای شرایط ویژه از جمله کودکان، نوزادان و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی بدن به شدت می توانند تحت تاثیر آلودگی انتقالی از تلفن همراه کارکنان بیمارستان با بیماری مواجه شوند.

کارشناسان حتی اعتقاد دارند تلفن های بی سیم نیز می توانند در محیط بیمارستانی آلودگی ایجاد کنند و باید بصورت مداوم ضدعفونی شوند.

شرح تفضیلی آلودگی انتقالی از راه تلفن همراه کارکنان بیمارستان ها در جدید ترین شماره مجله بین المللی میکروب شناسی بالینی و عفونت به چاپ رسیده است.