گزارشی با عنوان «فوق برنامه‌ها پاشنه آشیل تخلفات مدارس غیردولتی/ نظارت به خدا واگذار شده است» در تاریخ 22 خرداد ماه منتشر شد که در این گزارش به موضوع تخلفات مدارس غیردولتی و ضعف عملکرد آموزش و پرورش در بحث نظارت‌ها اشاره کرده بودیم.

آموزش و پرورش با ارسال جوابیه‌ای نسبت به این گزارش اعلام کرده است: مطابق ماده 15 قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی، آموزش و پرورش موظف به تدوین الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز غیردولتی متناسب با 7 سرفصل مقطع تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات و نرخ تورم رسمی کشور است که پس از ساعت‌ها کار کارشناسی و نظرخواهی از ادارات کل استان‌ها و شورای مؤسسان سراسر کشور، شورای نظارت مرکزی در هفتاد و هفتمین جلسه خود الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی را جهت اجرا تصویب کرده است.

از ویژگی‌های الگوی مذکور محاسبه هزینه تمام شده براساس شاخص‌های ساعت آموزش، تعداد کلاس، تعداد دانش آموزان، مبلغ پرداختی به دبیر و عوامل اجرایی، تعداد ماه‌های پرداختی به دبیر و عوامل اجرایی، تعداد عوامل اجرایی، نیروهای آزاد بیمه شده، اجاره بهای فضا (براساس متراژ اعیان و عرصه)، سایر هزینه‌ها و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی است.

در این الگو هر مدرسه با توجه به برنامه هفتگی، عملکرد آموزشی و پرورشی، وضعیت فضا و موقعیت منطقه‌ای مدرسه محاسبه و تعیین نرخ شهریه می‌شود و طبیعی است میزان شهریه مدارس براساس عملکرد و میزان تحقق شاخص‌های اعلام شده در الگو متناسب با امکانات و تجهیزات متفاوت است.

ارتقای کیفیت آموزشی و سطح آموزشی و پرورشی مدارس به عنوان یکی از شاخص‌های تأثیرگذار در تعیین شهریه بوده و شورای تعیین نرخ شهریه منطقه موظف است با توجه به عملکرد مدرسه شاخص‌های کیفیت بخشی مدرسه را که در الگو پیش بینی شده بررسی و تکمیل کند تا متناسب با امتیاز عملکرد مراکز غیردولتی، شهریه تعیین شود.

به منظور تعیین نرخ شهریه مصوب(شهریه ثابت و فوق برنامه) مدارس غیردولتی، مؤسسان مدارس موظفند براساس الگوی مذکور اطلاعات لازم را در سامانه نرم افزاری مربوطه پیشنهاد کنند تا پس از بررسی و تأیید شورای تعیین شهریه ادارات آموزش و پرورش میزان شهریه مدارس از طریق نرم افزار محاسبه و شهریه تصویب شده ابلاغ شود.

در هنگام ثبت نام میزان ساعات فعالیت‌های آموزشی و فوق برنامه به رویت اولیای دانش آموز می‌رسد و موسس مدرسه غیردولتی موظف است مطابق برنامه آموزشی شهریه مصوب را با انعقاد قرارداد که به صورت الکترونیکی و طی دو نسخه از سوی سامانه چاپ می شود از اولیا اخذ و به حساب مدرسه واریز کنند.