برخورد با موج افزایش مصرف قلیان در اصفهان ؛ از حرف تا عمل؟!

به گزارش خبرنگار افکارنیوز از اصفهان در چند سال اخیر تب مصرف قلیان در اصفهان بالا گرفت است و اگر سری به چایخانه های اصفهان بزنید خواهید دید که بعضا جای برای نشستن وجود ندارد.

این افزایش مصرف قلیان نیز بیشتر دامن گیر جوانان شده است و بد تر از آن هم افزایش میزان مصرف قلیان در بین جوانان تحصیل کرده اصفهانی می باشد.

در گزارشی که سال 92 منتشر شد بر اساس مطالعات انجام شده در اصفهان مشخص شد که میزان مصرف قلیان در بین افراد تحصیلکرده استان رو به افزایش  بود و جالبتر اینکه میزان مصرف قلیان در افراد تحصیل نکرده کمتر از تحصیل کرده ها بوده است.

قلیان 2

متاسفانه در اصفهان و بر اساس این گزارش  بالاترین میزان مصرف قلیان را در جوانان زیر 30 سال به صورت روزانه یا هفتگی شاهد هستیم  که این یک آمار نگران کننده است !

اما اکنون  مصرف قلیان بیشتر رو به افزایش بوده تا کاهش ، به صورتی که اگر سری به پارک ها و فضای سبز شهر اصفهان بزنید با تصاویری عجیب از مصرف قلیان در خانواده های اصفهان رو به رو می شوید !

در همان سال 92 و همزمان با هفته سلامت رییس مرکز بهداشت استان اصفهان مهمان شورای شهر بود تا علاوه بر بیان آمار رو به رشد مصرف کنندگان قلیان در شهر اصفهان که باعث شده این کلانشهر اولین شهر مصرف کننده قلیان نام گیرد از نمایندگان شهروندان در شورا بخواهد که راهکارهایی برای کاهش مصرف دخانیات در شهر ارایه دهند تا نصف جهان به سمت شهر سالم حرکت کند.

در این جلسه نیز رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر از عرضه قلیان در مجلس روضه پرده برداشت و از این اتفاق گلایه نمود  و همچنین بسیاری از اعضای شورای با نطق های خود به لزوم کار فرهنگی و برخورد های مختلف اجتماعی و سلبی در رابطه با جلوگیری از مصرف قلیان در اصفهان پرداختند .

اما با گذشت دو سال از این اتفاقات شاهید هیچ گونه تغییر در روند مصرف رو به رشد قلیان در اصفهان نیستیم ! و شاید هنوز اقدامات فرهنگی لازم صورت که نگرفته است که شاید بر عوامل انگیزشی مصرف آن در اصفهان افزوده شده است !

قلیان

چندی قبل هم معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی اصفهان نیز به وضعیت اسفناک مصرف قلیان در اصفهان اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد مصرف این ماده سمی در خانواده‌ها و تفرجگاه‌ها هستیم و قبح مصرف قلیان در خانواده‌ها شکسته شده است!

گرچه با با هماهنگی های به وجود آمده بین نیروی انتظامی ، مسئولان اماکن و اداره بهداشت اصفهان هرگونه چایخانه و قهوه‌خانه فاقد مجوز را پلمپ می کنند تا به نوعی  بتوان با محدودسازی اماکن چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها را از وجود قلیان پاک کنند اما به نظر می رسد اصفهان و وضعیت اسفناک آن در مصرف قلیان که به شکسته شدن قبح مصرق آن در خانواده رسیده به برنامه ریزی و اقدامات موثری نیاز دارد!

اقدامات فرهنگی در اصفهان برای برخورد با این معضل اجتماعی که گرچه هیچ وقت انجام نشد و یا تاثیر نداشت اکنون نیاز به بازنگری و یا برنامه ریزی دارد.