ورزش کردن وزن شما را کم نمی کند!

دانشمندان به تازگی متوجه شده‌اند، انجام تمرینات تناسب اندام (اصطلاحاً فیتنس) تاثیر چندانی در کاهش وزن ندارد.

در توضیح این امر می‌توان گفت عضلات حجم بیشتری نسبت به چربی‌ها دارند. از طرفی می‌دانیم ورزش حجم عضلات را افزایش می‌دهد. بنابراین تمرینات ورزشی در نهایت باعث کاهش قابل ملاحظه وزن بدن نمی‌شود.

از طرفی، بسیاری تصور می‌کنند با رژیم غذایی (به جای ورزش) سلامت بدن تضمین می‌شود و آنچه اهمیت دارد صرفاً "کاهش" وزن است. در حالی که محققان دانشگاه "لیورپول جان مورس" توانستند به بُعد مهمتری از فواید ورزش دست یابند.

آن‌ها می‌گویند، ورزش مستمر نقش بسزایی در کاهش چربی‌های اطراف اندام‌های داخلی بدن و بالطبع جلوگیری از انواع بیماری‌ها مثل دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی-عروقی دارد.

چربی‌های پیرامون اندام‌های داخلی سلامت کلی بدن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به طوری که فرد ممکن است در عین برخورداری از اندامی متناسب از درون کاملاً بیمار باشد.

محققان دانشگاه لیورپول با مطالعات موردی متوجه شده‌اند، انجام تمرینات ورزشی به مدت 2 تا 6 ماه تنها باعث کاهش وزن به میزان 1 درصد می‌شود. در واقع، دامنه تغییر وزن در افراد مورد مطالعه تنها 0 تا 4 کیلوگرم گزارش شد.

همین مقدار تمرین منجر به کاهش چربی‌های پیرامون اعضای داخلی بدن به میزان 6 درصد می‌شود.

نتایج این پژوهش موضوع جالب دیگری را تایید کرد؛ کاهش 5 درصدی وزن بدن ناشی از انجام "تمرین‌های ورزشی" موجب کاهش چربی‌های اطراف اندام‌های داخلی بدن به میزان 21.3 درصد می‌شود. این در حالی است که کاهش وزن به همین میزان با استفاده از "رژیم غذایی" در نهایت 13.4 درصد تغییرات چربی‌های داخلی را توصیف می‌کند.

دکتر "دیک تیرسون"، سرپرست پژوهش در این خصوص هشدار می‌دهد: «اجازه ندهید وزن فریبتان دهد؛ مخصوصاً زمانی که با تمرینات ورزشی به اندام دلخواه خود دست یافته‌اید. تمرینات ورزشی را صرفاً با هدف حفظ سلامتی انجام دهید».