نظارت بر مراکز ترک اعتیاد کشور به بخش خصوصی واگذار شد

نظارت بر مراکز درمان اعتیاد که از جمله وظایف حاکمیتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود، طی قراردادی 2 میلیاردی به بخش خصوصی واگذار شد.

این قرارداد در حالی از سوی دانشگاه یزد به نمایندگی از وزارت بهداشت منعقد شده که قرار است طبق توافق دانشگاه علوم پزشکی یزد با این نهاد مردمی، کل موضوع نظارت بر مراکز درمانی سراسر کشور به بخش خصوصی واگذار شود.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طبق قانون برنامه ششم توسعه موضوع نظارت، موضوعی نیست که بتوان به بخش خصوصی واگذار کرد.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت در موضوع قاچاق متادون و نشت آن به بازار سیاه انگشت اتهام را به سمت مراکز درمانی نشانه رفته و طرح هولوگرام‌دار کردن متادون را اجرایی نمی‌کند.

وزارت بهداشت عقیده دارد نشت متادون از طریق مراکز درمانی صورت می‌گیرد و به همین علت با واگذاری نظارت به بخش خصوصی می‌خواهد نظارت را بر این مراکز تشدید کند.

البته هنوز مشخص نیست که ستاد مبارزه با مواد مخدر از این موضوع اطلاع دارد یا خیر اما در موضوع هولوگرام‌دار کردن متادون، ستاد عقیده دارد که نشت متادون تنها از مراکز درمان اعتیاد صورت نمی‌گیرد و باید بر تمام مراحل چرخه تولید تا مصرف متادون نظارت صورت گیرد.

نکته جالب در این واگذاری این است که در گذشته که امر نظارت بر عهده خود دولت بود، مشکلات بسیاری در مراکز ترک اعتیاد پیش آمد. موضوعاتی از قبیل ترک اعتیاد با بستن به درخت، ترساندن از حیوانات، بستن به تخت، درمان با کتک و شیلنگ درمانی.

اکنون که موضوع نظارت به بخش خصوصی واگذار می‌شود، خطر بازگشت درمان‌های عجیب و غریب و خطرناک به مراکز درمانی احساس می‌شود چرا که بخش خصوصی تهدی به نظارت صحیح بر تمامی مراکز ترک اعتیاد ندارد و به رسانه‌ای هم پاسخگو نخواهد بود.

در این میان واکنش حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها که آیا این موضوع صحت دارد و اینکه درست است که یک استان برای کل کشور قرار داد امضا کند گفت: این موضوع محرمانه نیست و در واقع دانشگاه علوم پزشکی یزد نه اینکه مسئولیت تمام کشور را عهده دار شده بلکه کار از طریق دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه های این طرح بر عهده دانشگاه یزد است یا خیر گفت: اصلا اینها چه ربطی به سیستم بیرون دارد؟ این سوالاتی که شما مطرح می‌کنید من نمیدانم به خبرنگار چه ربطی دارد که دانشگاه یزد باید قبول کند یا وزارتخانه؟