کارشناسان انگلیسی اعلام کرده اند که در نظر دارند در آینده نزدیک از سلول های پوست انسان برای تست محصولات آرایشی بهداشتی استفاده کنند.

 

این سلول های پوستی از بیماران اهدا کننده داربست سلولی که تحت اعمال جراحی پلاستیک قرار گرفته اند بدست می آید.

 

هدف ازتوسعه این شیوه جدید تست محصولات آرایشی، جلوگیری از آزمایش محصولات  توسط اعضای بدن حیوانات آزمایشگاهی و مرگ آنها براین اثر است.

 

محققان در این شیوه سلول های پوستی بدن انسان را دریافت و آن را در محیط آزمایشگاه کشت داده و آنگاه تست محصولات آرایشی را بر روی آنها انجام می دهند.

 

اهمیت تست محصولات آرایشی بهداشتی بر روی سلول های پوستی و یا مشتقات بدن حیوانات به دلیل قابلیت ورود این مواد به جریان خون و احتمال  بروز انواع آسیب های جسمی، ابتلا به سرطان و حساسیت های پوستی در انسان است.

 

در حال حاضر برای تست حیوانی محصولات آرایشی بهداشتی از عصاره کبد موش و گاو وهمینطور سرم پلاسمای خون اسب استفاده می شود که مورد انتقاد شدید طرفداران حمایت از حیوانات در سراسر جهان است .

 

سالانه حدود 365 هزار دلار به عنوان جایزه برای تلاش دراز بین بردن تست های حیوانی در جهان هزینه می شود و شرکت XcellR8 یکی از برندگان این جایزه با ایده استفاده از سلول های پوست انسانی بوده است.

 

در حال حاضر تنها کشور چین برای تست محصولات آرایشی بهداشتی این کشور از حیوانات استفاده می کند اما در اتحادیه اروپا از سال 2013 تست حیوانی ممنوع شده است با این حال تست حیوانی در بیش از 80 درصد کشورهای جهان انجام می شود و این کار به بهای نابودی و مرگ هزاران حیوان آزمایشگاهی انجام می شود.

 

کارشناسان امیدوار هستند شیوه های جدید آزمایشی مانع از قربانی شدن حیوانات و نیز افزایش دقت تست ها در آینده شود.