استرس باعث تسریع پیشرفت سرطان در بدن می شود

به گزارش خبرنگار افکارنیوز به نقل از دیلی میل، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بین سرطان و استرس ارتباط مستقیم وجود دارد، به‌طوری که وجود استرس، پیشرفت سرطان را ٦ برابر تسریع می نماید.

به گفته دکتر اریکا اسلوان، سرطان شناس علوم دارویی انستیتو موناش: "یافته‌های کلیدی جدید نشان می‌دهند استرس باعث تسریع پیشرفت سرطان می‌گردد. استرس باعث خروج ریشه‌هایی فیزیکی از سرطان می‌گردد که این ریشه‌ها مسیری فیزیکی را برای نشر سرطان فراهم می‌آورند".

در این آزمایش‌ها که بر روی موش‌ها به انجام رسید، نقش استرس در گسترش سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفت. دکتر کارولین لی در گفتگو با ABC گفت: "میزان پیشرفت سرطان در موش‌ها تحت استرس ٦ برابر بیشتر از موش‌های شاهد بود". داروهای درمان سرطان از قبیل شیمی‌درمانی و جراحی علاوه بر تأثیرات فیزیکی، نقشی روانی نیز در درمان بازی می‌نمایند.

به گفته دکتر اسلوان آن‌ها سرگرم آزمایش دارویی به نام پروپرانولول هستند تا ببینند آیا این دارو با مهار استرس می‌تواند نقش مثبتی در درمان بازی نماید یا خیر. پروپرانولول نوعی داروی بلوکه کننده بتا است که معمولاً برای مهار فشارخون بالا، جلوگیری از سکته قلبی یا کاهش سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی استرس باعث می‌شود درمان به خوبی جواب ندهد، در نتیجه برای مبارزه با این بیماری باید با عوامل ایجاد استرس فیزیکی از قبیل آثار پس از عمل جراحی نیز مبارزه شود.

وی گفت: "سرطان تجربه پرتنشی است. کسی نمی‌تونه بگه: من باید استرس کمتری داشته باشم...سرطان واقعاً استرس‌زا است و درمان نیازمند صبوری است".

نتایج بالینی جمع‌آوری شده به زودی نشان خواهند داد که آیا با دارو می‌توان به کنترل این استرس پرداخت یا خیر.

 

سرطانسرطان